11 kluczowych czynników wpływających na wycenę stworzenia aplikacji mobilnej

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

11 kluczowych czynników wpływających na wycenę stworzenia aplikacji mobilnej

Udostępnij:

777,4 miliarda USD — tyle będzie wart rynek aplikacji mobilnych do 2032 roku, informuje Allied Market Research*. Z kolei z raportu „E-commerce w Polsce 2023” wiadomo, że 79% polskich internautów kupuje online, ten odsetek stale rośnie, a zakupy w aplikacjach to tylko 20% porzuconych koszyków. Z połączenia tych faktów wynika, że planowanie stworzenia własnej aplikacji mobilnej to najczęściej perspektywiczne posunięcie. Co w 2023 wpływa na wycenę jej wyprodukowania? Zainwestuj 5 minut, żeby poznać kluczowe czynniki. Czas start!

1. Cele i funkcjonalności

Powszechnie uważane za „oczywiste oczywistości” (i pewnie dlatego często nie do końca przemyślane przez klientów): cel i funkcjonalności aplikacji, czyli odpowiedź na pytanie „jakie potrzeby użytkowników ma TO zaspokajać”? Określenie tego pozwoli na precyzyjne określenie zakresu pracy, zasobów niezbędnych do realizacji projektu i wielu innych czynników, o których przeczytasz poniżej. I bez tego ani rusz. Im bardziej zaawansowane funkcje, tym wyższy koszt implementacji. Po prostu.

2. Platforma

Większość apek w 2023 działa i na iOS, i na Androidzie. Projektowanie natywnych aplikacji na każdą z platform odrębnie z reguły wiąże się z podwójnymi kosztami, bo każda wymaga oddzielnego podejścia. Zdecydowanie tańszą alternatywą są aplikacje hybrydowe, takie jak te stworzone przy użyciu Fluttera, które pozwalają na programowanie jednej aplikacji działającej na wielu platformach 🙂

3. Analiza przedwdrożeniowa

Przed przystąpieniem do prac programistycznych i zamienieniem Twojego pomysłu w produkt, kluczową kwestią jest poddanie wstępnych założeń bardziej dogłębnej analizie. Może ona służyć wypracowaniu dokładnego modelu biznesowego aplikacji, zaplanowanie ścieżek użytkownika, czy zbadanie potrzeb, na jakie aplikacja powinna odpowiedzieć. Ta faza, w której współpracują z Tobą specjaliści od analizy biznesowej, product designu czy spraw technicznych, znacząco zwiększa szanse powodzenia projektu oraz zmniejsza koszty związane z pracami programistycznymi.

4. UI/UX

„if it looks good, it IS good”funkcjonalność i atrakcyjność interfejsu użytkownika to kluczowy element sukcesu każdej aplikacji mobilnej. Złożone funkcje, niestandardowy design, dostosowanie do różnych platform oraz testy i poprawki wpływają na koszty projektu i nie ma na to rady. Inwestycje w UI/UX są niezbędne, bo zwiększają atrakcyjność i użyteczność aplikacji, co przekłada się na pozytywne przyjęcie przez użytkowników. Do tego dochodzą między innymi user research i testowanie założeń dotyczących projektu, co ma na celu ograniczenie ryzyka związanego z projektem.

5. Zespół

Skład zespołu projektowego ma kluczowe znaczenie. Doświadczeni specjaliści, tacy jak programiści, project managerowie, tech liderzy i testerzy, wpływają nie tylko na jakość, ale także na efektywność całego procesu. Zatrudnienie wysoko wykwalifikowanych specjalistów może generować koszty, ale ich praca zapewnia jakość i optymalne wykorzystanie czasu. Pamiętaj, żeby starannie zweryfikować doświadczenie każdego z nich, bo od niego zależy sprawny przebieg projektu.

6. Technologie i narzędzia

Każdego dnia decydujesz o czymś, kierując się intuicją, ale wybór technologii i narzędzi używanych przy tworzeniu aplikacji ma bezpośredni wpływ na proces i koszty projektu, więc lepiej zapytać o radę fachowców. Decyzja co do języka programowania, frameworków, narzędzi do projektowania UI/UX czy zarządzania projektem musi być starannie przemyślana i (najlepiej) skonsultowana z praktykami. Również dlatego, że nowoczesne technologie przyspieszają pracę, ale mogą także generować dodatkowe koszty związane z licencjami i szkoleniami pracowników.

7. Integracje

Jeśli masz już dość, to mam złą wiadomość – koszty projektu zależą także od liczby i złożoności integracji z zewnętrznymi systemami oraz serwisami. Pół biedy, jeśli chodzi o integracje z działającymi od lat systemami płatności czy autoryzacji, ale i tu bywa „barwnie”. Dokładna analiza potrzeb projektowych oraz odpowiednie podejście do wykorzystywania zasobów API są kluczowe i muszą co nieco kosztować.

8. Bezpieczeństwo i testowanie

Bezpieczeństwo aplikacji doczekało się tysięcy opracowań, ale skoro liczba cyberprzestępstw rośnie proporcjonalnie do kwot przeznaczanych na cyberbezpieczeństwo, to widocznie jest to kwestia priorytetowa. A poważniej – inwestycje w zabezpieczenia są niezbędne, aby uniknąć problemów związanych z błędami czy naruszeniami, które mogą spowodować wycieki danych albo utratę pieniędzy Twoich klientów. Z kolei regularne testy, zarówno pod kątem bezpieczeństwa, jak i wydajności, są kluczowe dla żywotności aplikacji.

9. Zakres projektu

Powiedzmy, że chcesz stworzyć aplikację będącą designerskim zegarem w smartfonie. Może ona po prostu pokazywać godzinę w aplikacji i ładnie wyglądać, ale czemu nie stworzyć takiej, która pokazuje aktualny czas w każdej ze stref czasowych i do tego możesz skonfigurować wygląd każdej z nich? De facto obie aplikacje mają tę samą rolę – podają aktualny czas, ale ta druga ma dodatkowe funkcje, które diametralnie zmieniają jej charakterystykę. To tylko najprostszy z przykładów, jak zróżnicowany może być zakres projektu. Krócej? Zaawansowane funkcje, skomplikowany interfejs użytkownika czy procesy mogą znacząco wydłużyć czas realizacji projektu i zwiększyć koszty.

10. Proces wdrożenia

Zwykle leży to całkowicie po stronie klienta, ale wspomnę, bo wypada — wprowadzenie aplikacji na rynek wiąże się z dodatkowymi kosztami. Skomunikowanie aplikacji z platformami, takimi jak Google Play czy App Store oraz dostosowanie do ich wytycznych też często wymaga wsparcia ze strony dostawcy, ale to temat na osobny artykuł.

11. Utrzymanie i wsparcie

Utrzymanie i wsparcie to nieodłączne elementy po wprowadzeniu aplikacji na rynek. Aktualizacje, poprawki błędów i szybka reakcja na feedback użytkowników są niezbędne dla utrzymania pozytywnej oceny i zaufania klientów. Niektórzy użytkownicy nie aktualizują aplikacji regularnie, więc wsparcie dla starszych wersji może być konieczne. Skrót SLA pojawi się tu niechybnie i o nim także będzie w innym artykule.

Podsumowując — wiesz, co jest w tym wszystkim najważniejsze? Staranność w planowaniu każdego etapu projektu i uwzględnienie różnych aspektów, żeby Twój finalny produkt był nie tylko funkcjonalny, ale także konkurencyjny na rynku mobilnych aplikacji. A ten zagęszcza się z każdym dniem.

Tak, wiem — wycena tworzenia aplikacji mobilnej jest złożonym procesem i powyżej umieściłem tylko krótkie résumé, ale obiecałem tylko 5 minut czytania. A jeśli chcesz o tym pogadać, to jestem zawsze do dyspozycji na LinkedIn.

 

*źródło: https://www.alliedmarketresearch.com/mobile-application-market

 

O autorze:

Jan Kamiński, Co-Founder w Applover, ponad 150-osobowej full-stack digital agency, wyróżnionej w 2023 w rankingu Financial Times 'FT 1000′. W 2019, wraz z Applover znalazł się w rankingu Deloitte ‘Technology Fast 50 CEE’, a w 2020 i w 2021 r. w głównej kategorii – ‘Technology Fast 50’. Finalista ‘Forbes 25 under 25’ w 2018 roku. Zapalony szachista i triathlonista amator.

 

ISO 13485 to nie plakietka na naszej stronie internetowej, ale zobowiązanie – Magdalena Błaszczak (COO Applover)

Bieganie długodystansowe jest jak prowadzenie firmy – trzeba odpowiednio rozłożyć siły, by dobiec do mety – Piotr Sędzik (Applover)