12 powodów, przez które startupy nie odnoszą sukcesu i jak się z nimi zmierzyć. Weź udział w “Let’s get (c)loud” – programie Google Cloud i Chmury Krajowej

Dodane: 23.05.2022

Mam Startup

Udostępnij:

Chcesz, żeby Twój startup odniósł sukces, zamiast dołączyć do większości, która nie przetrwa na rynku? Analitycy wskazują, że najczęstszym problemem porażek jest brak wiedzy. Właśnie, aby z nim sobie poradzić powstał program akceleracyjny “Let’s get (c)loud”, w ramach którego Chmura Krajowa i Google Cloud będą wspierać nowo powstałe firmy zarówno wiedzą techniczną, jak i biznesową. Najlepsze projekty mogą dostać nawet do 100.000 USD do wykorzystania na usługi Google Cloud Platform.

Prowadzenie startupu przypomina żonglowanie na dachu jadącego samochodu: balansowanie pomiędzy zachowaniem płynności finansowej a inwestowaniem, poszukiwanie inwestorów, wyzwania związane ze skalowaniem biznesu, pozyskaniem klientów, zatrudnianiem i utrzymaniem w organizacji właściwych osób – to tylko niektóre z bolączek, z którymi zmagają się początkujący przedsiębiorcy.

– Chcemy pokazać, że odpowiedzią na nie może być chmura, która przyspieszy i zautomatyzuje pracę, a jednocześnie wykorzystanie takiej technologii może być sposobem na przyciągnięcie wyjątkowych pracowników. Startupom z najlepszym pomysłem na biznes i potencjałem wykorzystania chmury zaoferujemy wiedzę naszych ekspertów, którzy pomogą im w osiągnięciu sukcesu – mówi Justyna Hojnacka z Google Cloud.

Przyczyny porażek startupów

„Istnieje 12 głównych powodów, przez które startupy upadają” – do takiego wniosku doszła firma badawcza CB Insights po przeanalizowaniu ponad 110 artykułów, w których founderzy „upadłych” startupów podzielili się wnioskami ze swoich porażek.

Okazało się, że przyczyną numer jeden było wykorzystanie wszystkich środków finansowych lub niemożność w pozyskaniu świeżego kapitału – z tym problemem borykało się aż 38% analizowanych startupowców. Jako drugą równie istotną przyczynę wskazano brak potrzeby na rynku (35%), a trzecią niewystarczająco mocne przewagi konkurencyjne (20%).

Dalej na liście przyczyn porażek znalazły się:

  • niedopracowany model biznesowy (19%)
  • regulacje prawne (18%)
  • pricing i koszty (15%)
  • źle dobrany zespół (14%)
  • nietrafiony timing produktu (10%)
  • słaby produkt (8%)
  • dysharmonia między założycielami a inwestorami (7%)
  • źle przeprowadzony pivot (6%)
  • wypalenie i brak pasji (5%)

Przyglądając się powyższym przyczynom, można dojść do wniosku, że większość startupowych porażek ma wspólny mianownik: brak wiedzy. Skąd ją w takim razie pozyskać? Na pewno warto czytać, ale również uczyć się na błędach. Te własne są najbardziej kosztowne, dlatego lepiej posłuchać mentorów, którzy opowiedzą co warto robić, a jakich błędów unikać. Właśnie możliwość spotkania ekspertów w zakresie technologii, ale też biznesu jest unikalną wartością tego programu.

– Pracując nad programem “Let’s get (c)loud” wyszliśmy z założenia, że technologia chmurowa jest świetnym narzędziem wsparcia startupów, ponieważ może elastycznie rosnąć wraz z ich rozwojem. Ale sama technologia to za mało, żeby projekt odniósł sukces, dlatego zapewniamy szereg spotkań związanych z edukacją w obszarze modeli biznesowych, skalowania biznesu, itp. Dopiero połączenie wiedzy o technologii i biznesie stanowi receptę na sukces – mówi Paweł Ławecki, wiceprezes Chmury Krajowej.

“Let’s get (c)loud”

Jak wyjaśniła nam Justyna Hojnacka, “Let’s get (c)loud” to program skierowany do startupów, które wiążą swoją przyszłość z chmurą publiczną. Jego wyróżnikami są skoncentrowanie się na technologicznych aspektach prowadzenia biznesu i indywidualny dobór odpowiednich rozwiązań chmurowych do typu firmy i wyzwań przed nią stojących.

– Chmura to nie tylko inny rodzaj infrastruktury IT – to o wiele więcej korzyści. Bezpieczeństwo, niemal nieograniczona skalowalność i gotowe usługi związane m.in. z analityką danych czy sztuczną inteligencją to zalety chmury, które mogą podnieść wartość startupowego projektu. Dodatkowo chcemy „łączyć kropki” i łączyć nasze startupy z ekspertami i instytucjami, które będą mogły przyspieszyć rozwój biznesu, np. dodatkowym finansowaniem, wiedzą branżową, czy pomocą w ekspansji zagranicznej – mówi Justyna Hojnacka.

Co to oznacza w praktyce?

Google Cloud Platform zawiera setki gotowych do użycia rozwiązań, które wystarczy odpowiednio skonfigurować, zamiast tworzyć je od zera. Docelowe rozwiązanie jest tworzone przez zespół startupu niejako z gotowych klocków, co znacznie skraca czas pracy nad nią.

– Zespół deweloperski może skoncentrować się na rozwoju swojego produktu, wykorzystując gotowe elementy platformy chmurowej. To obniża koszty rozwoju startupu i wpisuje się w model DevOps – ciągłej pracy nad rozwojem produktu i szybkiego wdrażania zmian – mówi Paweł Ławecki z Chmury Krajowej.

– Mamy też przykłady firm, którym chmura pomogła w zatrudnieniu osób realizujących projekt. Mianowicie było im łatwiej zatrudnić nowych członków zespołu, pracując na innowacyjnych, sprawdzonych technologiach. Do tego migracja do Google Cloud często wpływa pozytywnie na ekonomikę projektu czy komfort pracy – Google Cloud może sprawić, że projekt będzie lepiej zautomatyzowany, a zespół nie spędzi czasu na nudnych, powtarzalnych czynnościach związanych z konfigurowanie i zarządzaniem infrastrukturą – mówi Justyna Hojnacka.

– To specyfika projektów cloud native, czyli “urodzonych w chmurze”, korzystających z dobrodziejstw programowalnej infrastruktury – dodaje Paweł Ławecki.

Gotowy dołączyć do Let’s get (c)loud?

Zanim opowiemy, jak to zrobić, dodajmy jeszcze, dlaczego w ogóle warto dołączyć do “Let’s get (c)loud”. Bo obok wyżej opisanych powodów jest ich znacznie więcej. Są to m.in.:

  • konsultacje techniczne 1:1 – podczas indywidualnych spotkań dowiesz się, jak zaaplikować chmurę do swojego biznesu (uwzględniając własne problemy i potrzeby);
  • biznesowa sesja 1:1 – a podczas nich organizatorzy lepiej poznają Twój biznes i pomogą określić plan działania, który przyspieszy jego rozwój;
  • sesje tematyczne – w ich trakcie zostaną poruszone tematy odpowiadające głównym bolączkom startupów;
  • networking – udział w programie to także możliwość spotkań z przedstawicielami funduszy venture capital. Dzięki czemu łatwiej pozyskasz kapitał na dalszy rozwój, a także zdobędziesz cenne kontakty w środowisku startupowym;
  • kredyty chmurowe – środki do wykorzystania na start – zanim rozsmakujesz się w chmurze i będziesz umieć w najbardziej optymalny sposób wydawać na nią własne zasoby – dostaniesz od Chmury Krajowej pulę środków do wykorzystania w Google Cloud Platform. Najlepsze projekty mogą dostać nawet do 100 000 USD na ten cel!

Jak zacząć?

Program jest skierowany do startupów, które mają już sprecyzowany pomysł na biznes i są co najmniej po fazie MVP. Od strony formalnej spółka musi być zarejestrowana w Polsce. Technologia musi być sercem tego projektu, a firma musi posiadać zespół technologiczny. Ważne jest też, żeby model biznesowy pozwalał na efektywne korzystanie z chmury.

Zgłoszenie do programu “Let’s get (c)loud” jest bardzo proste. Wystarczy wypełnić krótki formularz, który znajduje się na tej stronie. Uwaga: nabór do aktualnej edycji trwa do 10 czerwca. Jeżeli zgłosisz się po tej dacie, możesz zostać zapisany do jesiennej edycji programu, dlatego warto się pospieszyć.

Zgłosiłeś się? Świetnie!

Pytanie – co dalej? Po rejestracji dostaniesz informację o zakwalifikowaniu się do programu i zostaniesz zaproszony na rozmowę, podczas której organizatorzy “Let’s get (c)loud” opowiedzą Ci, co rozwiązania chmurowe od Google Cloud i Chmury Krajowej mogą zrobić dla Twojego biznesu.

Do tego weźmiesz udział w serii spotkań biznesowych i technicznych. Podczas nich zostaną poruszone tematy dotyczące między innymi modeli biznesowych, inwestycji z udziałem funduszy venture capital i tworzenia kanału B2B. Ponadto będziesz mieć okazję, aby wymienić się biznesowymi doświadczeniami z innymi przedsiębiorcami.

Zapraszamy do udziału w “Let’s get (c)loud”!

 

Partnerem publikacji jest Chmura Krajowa