25 inspiracji na dobry Content Marketing

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

Udana kampania content marketingowa to przede wszystkim pomysł na wysokiej jakości treści. Prowadząc kampanię lub bloga naturalne jest, że szukamy inspiracji. Jak wykorzystywać nasze otoczenie biznesowe, aby tworzyć treści, które zyskują pozytywne reakcje i są chętnie linkowane.

Udana kampania content marketingowa to przede wszystkim pomysł na wysokiej jakości treści. Prowadząc kampanię lub bloga naturalne jest, że szukamy inspiracji. Jak wykorzystywać nasze otoczenie biznesowe, aby tworzyć treści, które zyskują pozytywne reakcje, są chętnie linkowane i otrzymują opinie zwrotne?

Regularne tworzenie wartościowych treści to niewątpliwie spore wyzwanie. W roku 2014, nazywanym w branży często rokiem Content Marketingu, wydaje się, że wszyscy tworzą treści. Jednak zdecydowana większość z nich ginie w odmętach Internetu, a tylko niektóre trafiają na szczyty wyników wyszukiwania Google lub roznoszą się wirusowo w mediach społecznościowych. Produkcja wartościowych treści to ciężka praca, a największą trudnością jest dobór tematyki.

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Nie da się podać gotowych tematów uniwersalnych, pasujących do każdej branży, jedyne co można zrobić, to wskazać pomysły na ich poszukiwanie i identyfikację. Poniżej przedstawiamy 25 inspiracji pomocnych w procesie pozyskiwania tematów. Mogą one zmienić strategię doboru tematyki treści i ostatecznie zwiększyć skuteczność działań content marketingowych.

Poniższe pomysły zakładają, że nośnikiem naszych treści jest blog, mogą się jednak one odnosić także do publikacji w mediach zewnętrznych, na profilach społecznościowych lub w innym kanale dystrybucji treści. Wszystko zależy od kreatywności autora.

25 inspiracji w procesie poszukiwania tematów, czyli co można zrobić:

  1. Określić grupę odbiorców, tematykę, cele, charakter i ton komunikacji naszego bloga i opublikować to. W ten sposób autor będzie wiedział do czego dąży, będzie mógł odnieść się w dyskusjach do ustalonych zasad oraz bezspornie określić siebie w oczach internautów.
  2. Stworzyć artykuły flagowe, stanowiące kompendium wiedzy lub przewodniki po określonych zagadnieniach. Warto podzielić artykuły na kategorie. Należy rozpocząć od planu, a potem systematycznie go realizować. W utworzonej encyklopedii wiedzy trzeba dobrze linkować tematy pokrewne, tak, aby użytkownik nie musiał szukać treści gdzie indziej.
  3. Stworzyć przewodnik dla początkującego, zawierający pomocne informacje oraz porady, na bazie których można przejść do działania. Warto poprosić kogoś niewtajemniczonego o weryfikację, czy zrozumiał opublikowaną wiedzę.
  4. Napisać posty przewidujące trendy w niszy lub branży. Podzielić je według chronologii, powiązać je z wydarzeniami, latami. Ostatecznie można ocenić te trendy i spróbować przewidzieć ich trwałość.
  5. Sprawdzić własne najbardziej popularne posty (pomocna będzie wtyczka do WordPress o nazwie: Popular Posts), a następnie napisać posty nawiązujące do każdego z nich. Powiązać linkami nowe i stare posty. W ten sposób po raz kolejny zyskuje się dużą publiczność.
  6. Zainstalować wtyczkę (np. Search Meter lub SEO SearchTerms Tagging 2 do WP) lub inne narzędzie, które zbiera statystyki zapytań w wyszukiwarce na blogu. W ten sposób można zobaczyć czym interesują się aktualni czytelnicy naszych treści.
  7. Sprawdzić jakie wyrażenia kluczowe najczęściej powodują przejście do strony. Skupić się na nich. Można skorzystać z narzędzi Google lub wtyczek do WordPress (np. Jetpack).
  8. Skorzystać z narzędzi, które określają najbardziej poszukiwane tematy, wyrażenia związane z konkretną branżą. Można skorzystać z np. Google Keyword Planner, Semstorm. Można wybrać 10 wyrażeń i napisać artykuły o każdym.
  9. Stworzyć listy „TOP” w konkretnej branży: „25 najlepszych firm”, „50 najlepszych stron”, „10 najlepszych produktów …” itp.
  10. Skontaktować się z kluczowymi postaciami w branży i porozmawiać o możliwościach wzajemnej promocji treści poprzez listy e-mailowe, gościnne posty i udostępnianie w mediach społecznościowych. Oczywiście tutaj kluczem do sukcesu jest wysoki poziom merytoryczny obu stron.
  11. Przejrzeć stare newslettery i te ciekawe zamienić w nowe posty.
  12. Skontaktować się z liderami, znanymi osobami w danej branży i poprosić ich o udzielenie odpowiedzi na pytanie. Powstanie niepowtarzalny artykuł. Naturalnie trzeba zapewnić im linki do ich blogów, produktów lub firm.
  13. Przeprowadzić głosowanie, ankietę lub badanie wśród naszych partnerów, internautów i opublikować artykuł z wynikami. Warto wybierać czytelną formę graficzną np. infografikę.
  14. Opublikować dane (może z własnego podwórka) związane z kosztami, wydatkami, przychodami czyli pieniędzmi. To ludzi zawsze mocno interesuje i wzbudza emocje.
  15. Zapisać się do najważniejszych newsletterów, grup tematycznych, grup na FB i LinkedIn, aby widzieć jakie tematy i trendy królują w branży. Można analizować najważniejsze wpisy w branży z mediów zagranicznych. Najlepiej zrobić to jako pierwszy.
  16. Napisać post inspirowany kontrowersyjnym komentarzem pozostawionym na własnym blogu lub innych znanych blogach tematycznych.
  17. Zrecenzować świeżą książkę, film, narzędzie, artykuł, produkt istotny dla branży.
  18. Stworzyć listę inspirujących lub motywujących cytatów, książek, blogów które mogą spodobać się czytelnikom.
  19. Wymyślić i opisać idealne (nieistniejące) narzędzie, usługę w branży. Taką jaka by wszystkim się przydała. Opisać ją dokładnie. Zaprosić wiele osób do dyskusji. Kto wie jak się to rozwinie?
  20. Wyobrazić sobie co można zmienić w strategii działania największych graczy, podmiotów, gdybyśmy byli na ich miejscu.
  21. Poprosić czytelników o przesłanie historii ich doświadczeń z promowanym produktem lub usługą. Może pojawi się jakąś ciekawa historia.
  22. Stworzyć prezentacje (warto skorzystać z narzędzi online do publikacji np. Slideshare) na podstawie własnych artykułów.
  23. Jeżeli pojawił się ciekawy dialog w mediach społecznościowych to warto stworzyć post na własnym blogu podsumowujący główne argumenty i oferujący rozwiązanie lub odpowiedź. Pod debatą można dać linka do własnego podsumowania. Może część dyskusji przeniesie się na bloga?
  24. Zamówić opinię prawną, podatkową dotyczącą branży. Musi być bezbłędna, wyczerpująca i spójna. Wszyscy w środowisku docenią ten tekst. Nikt nie powiedział, że content marketing jest za darmo.
  25. Zadać pytanie związane z branżą ważnym podmiotom lub urzędom. Zebrać i ocenić ich reakcję. W Polsce zapytania, jak i skargi mogą być złożone za pomocą poczty elektronicznej, a dla ich skutecznego wniesienia niezbędne jest podanie podstawowych danych identyfikacyjnych autora. Na tak złożone pisma organ państwowy ma obowiązek rozpoznać bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.

W kierunku jakości

Kiedy już nie brakuje autorowi tematów i zacznie tworzyć wartościowe treści warto, aby przyjął kilka zasad, które zwiększą ich jakość i pozwolą osiągać założone cele.

  • Jakkolwiek oczywiste by się to nie wydawało, aby dobrze pisać należy dużo czytać. Nie ma znaczenia jakiego to dotyczy rynku. Zawsze jest dużo do nauczenia się, przeczytania, przyswojenia. Czytając, każdy powoli angażuje się w środowisko, udziela się, zbiera doświadczenia osobiste, one również są częścią „edukacji”.
  • W języku angielskim funkcjonuje pojęcie „content curation” – to szeroka dziedzina zbierania, organizowania i publikacji najlepszych treści na określony temat. Tworząc własną bazę takich dobrych treści, można je w części publikować. Kluczem jest odnalezienie naprawdę pomocnych rozwiązań i wysoce interesujących treści w sieci. Niebezpieczeństwo w tej sytuacji stanowi to, że jeśli takie treści publikowane są zbyt często, to czytelnicy zaczną o autorze i blogu myśleć jako o źródle zasobów, a nie autorytecie.
  • Warto tworzyć listy i odpowiadać na pytanie „jak?”. Posty z listami są przejrzyste, łatwo przyswajalne i mogą dostarczać wielu informacji. Ten artykuł to właśnie post z listą. Posty będące odpowiedzią na pytania „jak?” są szczególnie cenne, kiedy są opisem drogi samego autora do rozwiązania konkretnego problemu. Ta grupa postów to także dobry sposób na promocję rozwiązania problemu przy użyciu promowanego przez autora produktu lub usługi.
  • Opisując, oceniając, a nawet krytykując osoby, firmy, instytucje zawsze warto poinformować je o tym fakcie. Wymaga tego rzetelność dziennikarska. Można wtedy liczyć na promocję naszego materiały przez te podmiotów i np. linkowanie. Jest to też dobra forma pokazania, że nasz blog, portal istnieje i jest opiniotwórczy.
  • Należy wybierać atrakcyjne formy jak grafiki, infografiki, slajdy, filmy, animacje, dźwięki. Takie formy wymagają dodatkowego nakładu pracy i kosztów. Warto korzystać z wielu dostępnych narzędzi oraz gotowych baz. Przykładowe narzędzia do tworzenia infografik to: Piktochart, Easel.ly, Infogr.am, Visual.ly, Vengagge, Wordle. Aktualnie najtańszym źródłem zdjęć wysokiej jakości jest DollarPhotoClub, gdzie wszystkie zdjęcia i wektory można kupić za jednego dolara.
  • Pisząc i publikując warto być sobą, czasami mieć kontrowersyjne, ale własne zdanie na wybrane tematy, pisać od siebie i odważnie. Produkując tylko encyklopedyczne dane nie wzbudzimy emocji, a te są największym motorem ludzkich działań.

Lepiej napisać mniej artykułów, ale dobrych. Wybrać odpowiedni temat, zebrać wiele konkretnych danych, dokonać sensownej ich analizy, opracować wnioski. Wszystko ubrać w ładną formę i poddać całość korekcie. Ostatecznie zadbać o promocję naszej treści. Oto recepta na Content Marketing w jednym akapicie.

dr Paweł Strykowski

współwłaściciel Whitepress.pl

Od dwudziestu lat aktywny na rynku e-biznesu. Zajmował się m.in. wdrażaniem systemów ERP/CRM rozwijając firmę WizjaNet sp. z o.o.. Od grudnia 2013 roku jest współwłaścicielem platformy Whitepress.pl, której celem jest ułatwianie publikacji artykułów promocyjnych i eksperckich w wartościowych miejscach w Internecie. W ciągu pierwszego kwartału platforma przyciągnęła ponad 500 serwisów internetowych. Ukończył studia doktorskie w Instytucie Badań Systemowych Polskiej Akademii Nauk.