3 błędy, jakie możesz popełnić podczas rekrutacji

Udostępnij:
Dziś w rekrutacji nie ma miejsca na błędy. Inaczej wykwalifikowany kandydat zamiast zasilić szeregi Twojej firmy, ucieknie do konkurencji nie tylko skuszony korzystniejszymi warunkami zatrudnienia, ale też zadowolony z profesjonalnego procesu rekrutacji. Na te 3 punkty powinieneś zwrócić uwagę.

fot. unsplash.com

Czego oczekują kandydaci 

Nieco ponad 50% firm w Polsce ma problem ze znalezieniem odpowiedniego pracowników. Przede wszystkim dlatego, że w większości branż stale zwiększa się liczba ofert pracy przypadających na jednego kandydata. Jednocześnie aż 72 proc. specjalistów nie szuka aktywnie zatrudnienia. Bierny kandydat oczekuje zatem, że to pracodawca do niego dotrze, a on będzie mógł wybrać najbardziej atrakcyjną ofertę.

Do tego kandydaci coraz częściej rezygnują z podjęcia pracy jeszcze w trakcie trwania procesu rekrutacji. Powodem nie jest wyłącznie propozycja lepszego stanowiska, czy wyższe wynagrodzenie oferowane przez konkurencję, ale w dużym stopniu przyczyniają się do tego błędy po stronie potencjalnego pracodawcy.

Kandydat, który nie otrzyma informacji zwrotnej lub konkretnej oferty w określonym przez obie strony czasie, najczęściej rezygnuje z procesu lub decyduje się na inną propozycję. Kluczową rolę odgrywa przede wszystkim partnerskie podejście do kandydata, sprawne działanie w trakcie procesu rekrutacji i jasna komunikacja. To z kolei przekłada się na pozytywny wizerunek pracodawcy i zmniejsza liczbę rezygnacji potencjalnych pracowników.

Błędy podczas rekrutacji 

1.  Zbyt długi czas oczekiwania na decyzję pracodawcy 

Dla kandydata, który jest zaangażowany w proces rekrutacji, niezwykle ważne jest, by być w stałym kontakcie z działem HR. Komunikacja z kandydatem powinna przebiegać sprawnie i zrozumiale, tak, by nie generować na każdym etapie pytań czy zbędnie przedłużać procesu decyzji. To przekłada się na korzystny wizerunek organizacji i najbardziej efektywny sposób budowania marki pracodawcy. Z kolei niedotrzymanie terminu, nieprzekazanie informacji zwrotnej lub jej brak, spowodują, że kandydat podejmuje współpracę z innym pracodawcą, a sam proces oceni negatywnie. 

2. Brak informacji na temat planowanego przebiegu procesu rekrutacyjnego 

Co trzeci kandydat, który brał udział w procesach rekrutacyjnych w ciągu ostatniego roku, nie otrzymał informacji na temat planowanego przebiegu rekrutacji. Aby uniknąć frustracji ze strony kandydata, pracodawca powinien jasno określić planowany przebieg procesu i formy poszczególnych etapów rekrutacji już na samym początku rozmów. 

Jeżeli natomiast nie jest to możliwe, warto uczciwie przedstawić sytuację kandydatowi. Nawet jeśli rekrutacja nie zakończy się zatrudnieniem pracownika, to rzetelny i szczery pracodawca zostanie dobrze zapamiętany, a kandydat chętniej wróci do firmy przy okazji kolejnych procesów lub zarekomenduje go znajomym.

3. Brak dostarczenia informacji o zakresie obowiązków

Kandydaci przyznają, że zakończonej rozmowie kwalifikacyjnej posiadają niewielką ilość informacji na temat danego stanowiska i zakresu obowiązków. Ponadto duża liczba pytań do kandydata, w zamian za zdawkowy opis ze strony pracodawcy powoduje, że potencjalny pracownik może odebrać podejście firmy jako mało profesjonalne. 

Oczywiście, zdarza się, że specyfika danej rekrutacji nie pozwala na zdradzenie detali i precyzyjne omówienie tematu, więc warto na samym początku uprzedzić kandydata o takiej sytuacji i przekazać możliwie jak najwięcej danych na temat samej organizacji i stanowiska – tak, by miał poczucie, że wyszedł ze spotkania z wzajemną korzyścią.

Jakie inne błędy wskazują kandydaci biorący udział w procesach rekrutacyjnych?

Kamil Tomczyk

senior consultant w firmie rekrutacyjnej Antal