3 kroki do pozycjonowania startupu w Sieci

Dodane:

Łukasz Iwanek Łukasz Iwanek

Udostępnij:

Nie zawsze dobry pomysł na biznes jest wystarczający. Każdy początkujący przedsiębiorca wie, że sukces i rozwój startupu zależą od wielu czynników. Istnieje mnóstwo narzędzi, które pomogą nam przybliżyć się do upragnionych efektów. Warto pamiętać, że sprzedaż to statystyka.

To, ile zarobimy, zależy od tego, ile osób dowie się o nowym produkcie. Marketing w wyszukiwarkach jest jednym z najbardziej istotnych elementów służących osiągnięciu tego celu.

W większości przypadków tradycyjny marketing jest przedsięwzięciem dość kosztownym. Niektóre firmy mają fundusze na reklamę, inne muszą zadowolić się niewielkimi budżetami marketingowymi. Jest jednak miejsce, w którym ilość zainwestowanych pieniędzy nieco traci na znaczeniu, a zyskują pomysł i zdrowy rozsądek. Tym miejscem jest internet. Wyszukiwarki dają firmom jednakowe możliwości reklamowania się. Specyficzny charakter pozycjonowania sprawia, że nawet niewielka firma ma szanse znaleźć się przed gigantem w branży.

W tym przypadku koszty finansowe zastępuje ilość pracy, którą trzeba włożyć w dobre wypozycjonowanie strony.

1. Zacznij od dobrej strony internetowej

Kluczem wiarygodności każdego biznesu jest profesjonalna strona internetowa. Musi być reprezentacyjna, przejrzysta, a także stale aktualizowana zgodnie z najnowszymi trendami. Klient w pierwszym kontakcie powinien dowiedzieć się, czym zajmuje się firma i jak skorzystać z jej usług. Krótkie i treściwe informacje w widocznych punktach oraz jasne pozycje w menu stwarzają dużą szansę, że czytelnik zagości na niej dłużej i zajrzy do innych zakładek.

Treść, którą publikujemy, musi być unikalna. Często dodawana, oryginalna zawartość jest dla Google bardziej interesująca i posiada większą wartość. Spójność treści również jest doceniana przez silnik wyszukiwarki. Dodatkowo, nieaktualizowane witryny są częściej narażone na ataki hakerskie.

Strona musi być też responsywna, tak aby jej wygląd i układ dostosowywał się automatycznie do rozmiaru ekranu urządzenia, na którym jest wyświetlana np. przeglądarki, smartfonów czy tabletów. Ma to pozytywny wpływ na CTR (ang. click-through rate), czyli tzw. „klikalność” strony w wynikach wyszukiwania. Brak mobilnej wersji może skutecznie odstraszyć część użytkowników, obniżając tym samym efekt wynikający z zajmowania wysokiej pozycji.

2. Przemyśl treści na stronie

Najważniejsze elementy, jakie powinna zawierać strona, którą zamierzamy pozycjonować, to odpowiedzi na najczęściej zadawane przez potencjalnych klientów pytania oraz treści pokazujące profesjonalizm firmy. Wskazane jest również umieszczenie zakładki zawierającej blog, artykuły poradnikowe czy aktualności. Bardzo ważnym elementem są też rozbudowane, pomocne dla użytkowników opisy produktów, które pozwalają na lepsze pozycjonowanie strony oraz przyjazne adresy URL, które są łatwo zapamiętywane i nie sprawiają trudności przy zapisywaniu i podawaniu o nich informacji dalej.

Istotnym narzędziem pozycjonowania są również opisy w meta description oraz meta tagi, zawierające nazwy produktów. Są one najważniejszymi składowymi treści off page w internecie. Tag title to po prostu nagłówek, który pojawia się na górnym pasku przeglądarki lub otwartej karty podczas przeglądania stron. Określa się nim również nazwę linku, który pokazuje daną stronę w wynikach wyszukiwania. Meta description to opis tego, co dany link reprezentuje. Jest widoczny podczas udostępniania odnośnika do danej strony w mediach społecznościowych. 

3. Użyj odpowiednich słów kluczowych

Przed stworzeniem strony bardzo ważne jest dobranie odpowiednich słów kluczowych pod pozycjonowanie. Ma tu znaczenie kilka czynników: rankingi popularności fraz, preferencje klientów, działania firm konkurencyjnych oraz kreatywność. Słowa i frazy używane przy pozycjonowaniu zawsze powinny być dostosowane do odbiorców. Ważne, aby ich skutecznie zidentyfikować i wiedzieć, jakiego języka używają. Równie istotne jest to, jak często słowa używane są przez inne firmy. Zbyt popularne frazy, na które pozycjonuje się również konkurencja, nie doprowadzą na początek listy wyszukiwania.

Ważne jest także używanie właściwych fraz w odpowiednim celu. Frazy ogólne, czyli tzw. money keywords, wykorzystywane są głównie do zwiększania ruchu na stronie i ze względów wizerunkowych, natomiast niekoniecznie mogą przyczynić się do wzrostu sprzedaży.

Wysoka pozycja to wynik dostosowanych działań

W Polsce oraz na świecie najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google. Wszystkie decyzje muszą być dopasowane do zasad, jakie panują właśnie w tym, jakże specyficznym, środowisku. Samo Google otwiera możliwość dotarcia do milionów potencjalnych klientów, zainteresowanych konkretnym produktem lub usługą. Zanim konsument dotrze na naszą stronę, musi przebić się jednak przez gąszcz informacji.

Warto pamiętać, że strony internetowe, zajmujące wysokie miejsca w wynikach wyszukiwań, są lepiej postrzegane i budzą większe zaufanie. Wykupienie linku sponsorowanego AdWords w modelu PCC (pay-per-click) zwiększa widoczność strony, co z kolei przekłada się na większy ruch i wzrost sprzedaży. Jednocześnie, marketing w wyszukiwarkach umożliwia obniżenie kosztów prowadzonej kampanii, dzięki optymalizacji działań i dostosowaniu przekazów reklamowych do poszczególnych grup użytkowników.

Sukces nowej firmy

Pozycjonowanie należy do najskuteczniejszych działań, które istotnie wpływają na sukces danej firmy. Jednak bez względu na to, ile włoży się w nie wysiłku, wymaga ono cierpliwości. Pierwszych efektów można spodziewać się dopiero po jakimś czasie, dlatego warto na początku ustalić wskaźniki ich oceny. Oprócz samych czynności, związanych stricte z podwyższaniem pozycji strony w wyszukiwarce, należy równie dużo czasu przeznaczyć na czytanie i obserwowanie nowości i zmian w branży, ponieważ Google cały czas wprowadza nowe wytyczne i wymagania dla stron www. Najlepiej powierzyć to zadanie profesjonalnej firmie, która będzie mogła zrobić to za nas. Szczególnie, że przy uruchamianej właśnie nowej firmie może nam po prostu nie starczyć na to czasu.

Łukasz Iwanek

Właściciel Internetica

Z pozycjonowaniem w wyszukiwarkach internetowych związany jest od prawie dziesięciu lat. Swoje doświadczenie zdobywał pracując dla zewnętrznych firm SEO. Od siedmiu lat prowadzi firmę Internetica, świadczącą przede wszystkim usługi związane z reklamą w wyszukiwarkach. Współpracował z takimi podmiotami jak: Oponeo, Radio Dla Ciebie, Wincor-Nixdorf, Rhenus Data Office, Marcopol, Hotel Warszawianka, Mostostal S.A. S.K.A., Donaldson Polska