5 marca obchodzimy Dzień Doceniania Pracownika. Jak możesz zadbać o swój zespół?

5 marca obchodzimy dzien doceniania pracownika jak mozesz zadbac o swoj zespol
Udostępnij:
Pandemia zmieniła nasze priorytety życiowe i potrzeby związane z pracą. Założyciele startupów mówią jednogłośnie: „Dziękuję to za mało, by docenić pracownika”. Co możemy zrobić, by pracownicy w organizacji poczuli się dowartościowani i ważni?

Dzień Doceniania Pracownika ma amerykańskie korzenie. Święto powstało w 1995 r. z inicjatywy Boba Nelsona, eksperta od motywacji, twórcy bestsellerowej książki, wydanej również w języku polskim pt. "1001 sposobów na nagradzanie pracowników". Nelson, nazywany w Stanach Guru of the Thank You (ang. "nauczyciel dziękuję"), pokazuje, jak wielkie znaczenie ma zauważanie i docenianie pracowników.

Zapytaliśmy kilku twórców benefitowych startupów, co możemy zaoferować, by zadbać o nasz zespół w niepewnych czasach.

Tomasz Chaciński, CEO Worksmile, narzędzia do budowania kultury organizacji

worksmile.com

Firmy na całym świecie od zawsze zastanawiają się jak działać szybciej i sprawniej niż konkurencja. Jak mieć bardziej kreatywnych i zaangażowanych pracowników. Stale monitorują wyniki biznesowe i realizację nałożonych celów, by były one spójne z długofalową strategią firmy.

Działania związane z docenianiem od dawna stanowią podstawę skutecznego zarządzania w organizacji. A w momencie, w którym jeszcze więcej firm postawiło na pracę zdalną – kultura organizacji oparta na docenianiu stała się ważna dla wielu organizacji. Jej budowanie to coś, co może zrobić każda firma – niezależnie czy zatrudnia 20, czy 2.500 pracowników.

Budowanie zaangażowania

Jest jednym z elementów budowania zaangażowania i skutecznego motywowania pracowników. Jeśli zastanawiasz się, czy warto budować kulturę organizacji, spójrz na to z kilku perspektyw:

  • Produktywność – badania mówią jasno, zaangażowane zespoły są nawet o 21% bardziej produktywne.
  • Wynik finansowy – zaangażowanie i zmotywowanie pracowników ma również bezpośrednie przełożenie na osiąganie jak najlepszych wyników biznesowych.
  • Customer experience – pracownik jest pierwszą linią kontaktu z klientem. Jeśli jest zaangażowany, jest bardziej skłonny dołożyć wszelkich starań, aby wykazać się profesjonalną obsługą, zaproponować jak najlepsze rozwiązanie. A co ciekawe – będzie budził pozytywne skojarzenia z marką.
  • Retencja – nie jest tajemnicą to, że każdy z nas dąży do poczucia sensu i celu wykonywanej pracy. Ważna jest dla nas samorealizacja, poczucie przynależności oraz satysfakcja. A jeśli weźmiemy pod uwagę koszt wymiany pracownika, wnioski nasuwają nam się same.

Ogromny wpływ menedżerów

Kiedy pracownicy czują się niedoceniani, wówczas Twoja firma może borykać się z wcześniej wspomnianą retencją pracowników oraz ogólną utratą wydajności. Nie wspominając o tym, że może mieć to negatywny wpływ na ogólny poziom zadowolenia i satysfakcji. Twoi menedżerowie mogą odegrać dużą rolę w docenianiu i motywowaniu swoich bezpośrednich podwładnych. Są to zazwyczaj osoby, na których pracownicy starają się zrobić największe wrażenie. W takim przypadku okazywanie pochwał może mieć ogromny wpływ na motywację pracownika, ponieważ poczuje się bardziej doceniony i zauważony przez osobę, której chce zaimponować.

Kudosy to nie wszystko

Oczywiście docenianie jest tylko jednym z elementów układanki, jeśli chodzi o kulturę organizacji i budowanie zaangażowania, dlatego samo przekazanie "Kudosa" może nie wystarczyć. Polecam więc wpisanie tego w kulturę organizacji, wśród innych strategii, np. dbania o zdrowie pracownika, wynagradzania pracowników oraz dbania o przekazywanie im benefitów dopasowanych do ich potrzeb, oraz integrowania ich poprzez tworzenie firmowych społeczności. Dzień Doceniania Pracowników może w ten sposób trwać cały rok!

Piotr Smoleń, CEO i co-founder Symmetrical – firmy fintechowej, która działa na styku finansów i HR-u

symmetrical.ai

Mam wrażenie, że lubimy przerost formy nad treścią. Niestety oznacza to też, że czasem nieumyślnie nieco spłycamy i trywializujemy istotne sprawy. Według mnie przykładem takiego zachowania jest „świętowanie doceniania” za pomocą kudosów czy kolorowych karteczek.

Z pewnością miłe słowo, czy drobny gest sprawiają radość i poprawiają humor. Jednak długoterminowo nie zbudują ani motywacji, ani zaangażowania, ani lojalności pracowników. To trochę tak, jakbyśmy zamierzali utrzymać ognisko jedynie za pomocą łatwopalnych papierowych karteczek, a nie energetycznego drewna. Na krótko – owszem – zadziała, ale niestety nie upieczemy przy takim ognisku jedzenia, czy nie zagotujemy wody.

Zadbaj o relację i gratyfikowanie

Docenianie to nie tylko miłe słowa czy kolorowe karteczki przyklejane do biurka z pochwałą, czy podziękowaniem. To też faktyczne nagradzanie i pozytywne wzmacnianie działań, które służą organizacji. Docenianie rozumiem przede wszystkim jako przejaw codziennego dbania o relację, komunikację i bieżący feedback, który wytycza pracownikowi cel i kierunkuje jego działania. To także adekwatne do działań i zaangażowania pracownika gratyfikowanie – wynagradzanie i premiowanie.

Uścisk dłoni, miły gest czy pochwała na forum są jedynie uzupełnieniem transparentnej polityki finansowej, rozwojowej i dostępu do benefitów. Dbając o mocne fundamenty kultury organizacyjnej warto stawiać przede wszystkim na 4E – empatię, elastyczność, empowerment i etykę w działaniach. Takie docenianie docenią też i pracownicy.

Kasia Gryzło, CEO w HearMe – wsparcie psychologiczne online dla pracowników

hearme.pl

Czy wsparcie psychologiczne może być formą docenienia pracownika? Docenienie pracownika to uznanie jego/jej wartości. To pokazanie, że firma docenia zaangażowanie i daje coś od siebie. Może to być premia, dobry feedback, a nawet słowo „dziękuję”.

Ale co daje wsparcie psychologiczne? Jaką formą „dziękuję” jest umożliwienie kontaktu z psychologiem czy psychoterapeutą?

Sytuacja pracowników w czasie pandemii

Warto zacząć od sytuacji, w jakiej znaleźli się pracownicy w 2020 roku. Według badania Oracle i Ipsos dla World Economic Forum :

  • 70% pracowników czuje znaczne pogorszenie kondycji psychicznej
  • 56% doświadczyło zwiększonego niepokoju związanego z bezpieczeństwem pracy
  • 55% stwierdziło, że zmiany w rutynie i organizacji pracy są stresujące
  • Prawie połowa ankietowanych czuła się samotna lub odizolowana podczas pracy w domu
  • Ponad 40% stwierdziło, że ich wydajność spadła i trudno było im pracować w domu

Wyniki pokazują, że pandemia bardzo odbiła się na samopoczuciu pracowników. Ten czas jest dla nich trudny, stresujący, ale… mimo to pracują. Przecież nie stało się tak, że połowa naszych koleżanek i kolegów odłożyła laptopy lub przestała pojawiać się w pracy. Nadal nasze firmy działają (oczywiście, jeśli ich działania nie zostały ograniczone przez restrykcje rządowe), spotkania się odbywają, maile wychodzą i przychodzą, taski są realizowane, a KPIe nie zostały wyeliminowane.

I co możemy dać pracownikom w zamian za to, że mimo ogromnych wyzwań i problemów dalej dzielnie wykonują swoje obowiązki? Trochę spokoju. Zrozumienie. I miejsce do wyrzucenia z siebie negatywnych emocji.

Fachowa pomoc psychologiczna

Bo, tak na serio, co daje nam konsultacja z psychologiem, czy dłuższa relacja z psychoterapeutą? Lepsze zrozumienie siebie, naszych emocji i zdobycie narzędzi, których możemy użyć, gdy pojawiają się problemy. To zauważenie symptomów silnego stresu i ćwiczenia oddechowe, które możemy wykonać, aby się uspokoić. To świadomość, kiedy jestem blisko wypalenia zawodowego, by odebrać zaległy urlop lub wziąć parę dni wolnego. To lepsze zrozumienie irytacji partnera/ki w czasie sprzeczki…

Teraz jest czas, gdy ta wiedza jest nam bardzo potrzebna. Podarowanie dostępu do niej jest bardzo wartościową formą wdzięczności i docenienia pracownika.

Bartłomiej Nowak, CEO i co-founder Gymsteer – marketplace’u i alternatywy dla benefitów sportowych, które obecnie funkcjonują w modelu abonamentowym

gymsteer.com

Praca zdalna stała się częścią naszego życia. Ograniczenie bezpośrednich interakcji bez wątpienia wpłynęło na samopoczucie pracowników. Dodatkowo ciągłe siedzenie przed ekranem może powodować dolegliwości bólowe, a to nie zachęca do ruchu. Wraz ze spadającym poziomem zadowolenia i poczuciem docenienia spada więc motywacja. Można powiedzieć, że pandemia pokazuje nam, jak ważne są wellbeing i zdrowie naszych pracowników, a zadbanie o nich staje się wręcz obowiązkiem każdego pracodawcy.

Nie wystarczy powiedzieć „dziękuję”

Elementem, który buduje lojalność, jest poczucie docenienia. Jednak moim zdaniem zwykłe słowa podziękowania nie są obecnie wystarczające. Dlatego gdy decydujemy o benefitach, koniecznie weźmy pod uwagę te, które sprzyjają aktywności fizycznej niezależnie od pogody za oknem, pandemii czy lockdownu. W myśl powiedzenia „w zdrowym ciele zdrowy duch” to kondycja i sprawność wpływają na nastrój, a tym samym zaangażowanie pracowników.

Ruch jest podstawą dobrego funkcjonowania

W Gymsteer wiemy, jak ważny jest ruch. Czasem naprawdę nie trzeba wiele – ćwiczenia online z trenerem można przecież wykonywać bez wychodzenia z domu. Potrzeba tylko motywacji, konsekwencji i dobrej organizacji czasu. Dobre samopoczucie równa się zdrowy pracownik. Dlatego w Dniu Doceniania Pracownika wyrazem troski o zdrowie pracowników i docenienie ich wysiłku w rozwój firmy, zaangażowania w pracę zdalną będzie właśnie promowanie aktywności sportowej i zapewnienie dostępu do przydatnych narzędzi oraz organizowanie ćwiczeń online.

jak odkryć swój talent

Jolanta Piątkowska, założycielka Growth Spot – platformy wsparcia coachingowego i psychologicznego online 

growthspot.pl

Tylko 34% pracowników na całym świecie jest zaangażowanych w swoją pracę. Nie jest niespodzianką, że aż w 70% za zaangażowanie pracowników (lub jego brak) odpowiedzialny jest lider. Można śmiało powiedzieć, że budowanie zaangażowania jest wyzwaniem XXI wieku. Czy liderzy są tego świadomi i są gotowi nad tym pracować? Spójrzmy na nasz polski rynek. Raport dotyczący wyzwań HRowych w stratupach i rozwijających się firmach technologicznych wskazuje na to, że aż 62% liderów uważa, że najważniejszą umiejętnością jest budowanie zaangażowania w zespole i aż 42% jest chętnych, aby tę umiejętność rozwijać. To pozytywna wiadomość.

Niedocenianie jest najbardziej demotywujące

W budowaniu zaangażowania bardzo ważne jest motywowanie pracowników, a tym, co pozytywnie wpływa na motywację pracowników, jest docenianie. W badaniu przeprowadzonym przez Pracuj.pl „Benefity – czyli co motywuje pracowników?” ankietowani, niezależnie od płci czy wieku, zgodnie odpowiedzieli, że tym, co ich demotywuje najbardziej, jest niedocenianie – takiej odpowiedzi udzielił co drugi ankietowany.

Do najpopularniejszych form doceniania pracowników należą premie uznaniowe, premie uzależnione od wyników i podwyżki. Warto jednak pamiętać, że każda kolejna podwyżka przynosi coraz mniejszy pozytywny efekt motywacyjny. Z czasem większego znaczenia nabierają świadczenia pozapłacowe jak choćby możliwość rozwoju, atmosfera w pracy i kultura organizacyjna.

W książce „The 5 Languages of appreciation in the Workplace” znajdziemy garść inspiracji jak doceniać pracowników, a większość z nich mamy dostępne „od ręki”. Jak choćby podziękowanie za wkład wnoszony przez pracownika do organizacji, wartościowy czas spędzony z pracownikiem, podczas którego nasza uwaga jest w pełni skoncentrowana na nim czy wspólna celebracja nawet małych sukcesów.

Zapytaj pracowników o ich potrzeby

Wdrażając pozapłacowe świadczenia, warto pytać o potrzeby pracowników, zanim przyjdziemy z gotową propozycją. Po wdrożeniu warto to również zweryfikować poprzez prostą ankietę. Znam wiele przykładów, kiedy kosztowne inwestycje ze strony firmy, ukierunkowane na zwiększenie zadowolenia pracownika kończyły się fiaskiem, bo zupełnie nie trafiały w potrzeby.

Najlepszy benefit to dobry lider

Transformacja charakteru pracy wpłynęła również na obszar benefitów. Niezmiennie najlepszym benefitem dla pracownika jest dobry lider, dlatego dużą uwagę kierujemy w GrowthAdviisors właśnie na wzmocnienie kompetencji liderskich. Większego znaczenia nabrały natomiast benefity z obszaru wellbeiing. Podążając za tymi potrzebami, stworzyliśmy platformę rozwoju kompetencji menedżerskich i wsparcia psychologicznego skierowaną do firm – Growth Spot. Zapewniamy indywidualne konsultacje z coachami, psychologami i psychoterapeutami. 100% online, z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie.