fot. unsplash.com
Od pierwszej transakcji minęło sporo czasu, a dzisiaj założenie sklepu online nie jest już skomplikowane. Umożliwiają to platformy takie jak Shopify, WooCommerce czy Magento. Jako przedsiębiorca zdajesz sobie sprawę, że sam sklep to dopiero początek, a sprzedaż online i osiąganie zwrotów z inwestycji wymaga o wiele więcej wysiłku.
Jak więc radzić sobie z wyzwaniami i dostosować swój sklep do rynku, który do 2021 roku ma wzrosnąć o 246,15%? Pomocne okazują się aplikacje SaaS, których wykorzystanie pomaga dostosować sklep do zmieniających się trendów i osiągnąć pełnie potencjału drzemiącego w sprzedaży online.
Jak zacząć wykorzystywać SaaS do rozwoju e-commerce?Â
W pierwszej kolejności upewnij się, że Twoja strona jest dobrze zoptymalizowana i pojawia się na początku wyników wyszukiwania w przeglądarkach zarówno na komputerach jak i urządzeniach mobilnych.
Statystyki pokazują, że na niezoptymalizowanych stronach konwertuje tylko 2% wizyt. Jeśli zależy Ci na pozyskaniu wartościowego ruchu organicznego i zacząłeś już przygodę z SEO, to Ahrefs na pewno będzie pomocne.
1. Ahrefs
Ahrefs to platforma do pozycjonowania online, która pozwala wyszukiwać słowa kluczowe i monitorować linki zwrotne do Twojego sklepu. Ahrefs poinformuje Cię także o zmianach w pozycjonowaniu Twojej witryny. Jest również przydatne przy badaniu najpopularniejszych treści w mediach społecznościowych i sieci.
Wykorzystanie Ahrefs do rozwoju e-sklepu
Ahrefs pozwoli Ci przeprowadzić audyt strony i wyszukać mniej konkurencyjne słowa kluczowe, na które możesz pozycjonować poszczególne kategorie i strony swoich produktów.
Jeśli sprzedajesz koszulki i zależy Ci na pojawieniu się na jednym z trzech pierwszych miejsc w wynikach wyszukiwania to prawdopodobnie będziesz musiał poradzić sobie z takimi graczami jak Zalando czy Urbancity, a to może być problematyczne…
Zamiast pozycjonować się na najbardziej oblegane słowa kluczowe wykorzystaj Ahrefs w celu wyszukania alternatyw i mniej konkurencyjnych warunków.
Ahrefs pozwala na analizę sklepów konkurencyjnych. Na przykład, jeśli chcesz sprzedawać buty to możesz łatwo zobaczyć, które sklepy są podobne do Twojego, a także sprawdzić ich popularność na podstawie wybranej frazy. Mało tego, możesz również zobaczyć z kim partnerują, jakie gazety o nich piszą, którym influencerom się podobają.
Możesz też sprawdzić wszystkie linki ze stron zewnętrznych, które prowadzą do konkurencyjnego sklepu. Taka analiza pomaga wyszukać witryny, które linkują do strony konkurencji i na tej podstawie znaleźć te, które będą mogły kierować do Twojej strony.
Funkcje Ahrefs możesz również wykorzystać w budowaniu strategii social media. Narzędzie pozwoli Ci monitorować aktywność konkurencji w social media np. kto tweetuje na jakie tematy - Ahrefs poda Ci listę osób, które retweetowały dany artykuł. Na tej podstawie możesz się do nich zwrócić jako do potencjalnych zainteresowanych Twoim produktem.
Narzędzie, które pomoże Ci lepiej zrozumieć Twoich klientów
Podstawą działań mających na celu zwiększenie konwersji i zaangażowania powinny być dane obrazujące zachowanie Twoich użytkowników.
DokÅ‚adnÄ… analizÄ™ zachowania użytkowników na stronie umożliwi implementacja Google Analitics, ale nie zawsze GA jest wystarczajÄ…ce do uzyskania peÅ‚nego obrazu. W celu uzyskania peÅ‚niejszych danych można wykorzystać Hotjar.Â
2. Hotjar
Hotjar to narzędzie, które pozwala na analizę zachowania użytkownika na stronie sklepu online. Główne funkcje to możliwość generowania map ciepła, które pokazują miejsca najczęściej klikane przez użytkowników. Kolejna funkcja to generowanie wideo zachowania użytkowników na stronie. Warto wspomnieć, że Hotjar pozwala także tworzyć ankiety w formie okienek, które pojawiają się na stronie.
Wykorzystanie Hotjar w sklepie internetowymÂ
Hotjar jest szczególnie przydatny kiedy zachowanie użytkownika na stronie twojego sklepu nie jest jasne, a suche dane z GA nie pozwalają odgadnąć co jest przyczyną. Przykładowo problem porzuconych koszyków. Dzięki wykorzystaniu map ciepła i nagrań będziesz mógł zidentyfikować obszary problemowe i punkty odrzucenia, podczas gdy użytkownicy będą realizować transakcje.
Zadbaj o customer experience i zwiÄ™ksz konwersjÄ™Â
Przyjmijmy że miesięcznie 50 tys. użytkowników odwiedza Twoją stronę, średni koszt zamówienia to 100 zł, a wskaźnik zamówień, które dochodzą do skutku to 0,98%.
Zwiększając konwersję o 0,5% możesz powiększyć swój miesięczny przychód/zysk o 25 tys. zł, co w skali roku daje 300 tys. złotych.
Jednym z najprostszych narzędzi, które możesz zacząć używać w celu poprawy konwersji w sklepie internetowym jest LiveChat.
3. LiveChat
LiveChat to oprogramowanie live chat i customer support, które bardzo dobrze współpracuje z witrynami e-commerce. Dodanie okienka czatu następuje poprzez dodanie linijki kodu na stronę albo przez integrację z jedną z platform e-commerce.
Wykorzystanie LiveChat w sklepie internetowym
LiveChat pomoże Ci bezpośrednio reagować na zapytania klientów i rozwiązać ich problemy (73% klientów jest zadowolonych z supportu przy pomocy live chatów, w porównaniu z 61% z e-maila i 44% z pomocy telefonicznej). Czat to jedna z najszybszych dróg kontaktu. Pomaga nawiązać kontakt z klientami kiedy oni są zbyt zajęci żeby dzwonić lub wysyłać e-maile.
47% kupujących online jest bardziej skłonnych do dokonania zakupu, jeśli są w stanie rozmawiać z asystentem w czasie rzeczywistym. Warto pamiętać, że decyzje zakupowe często podejmowane są w kilka sekund, a jedna szybka odpowiedź może przynieść nowego klienta.
LiveChat to oszczędność czasu i poprawa konwersji, ale…
warto pamiętać, że oprogramowania powinno być naprawdę dostępne w godzinach pracy, aby natychmiast zareagować na klientów, którzy chcą poprosić o rozmowę na czacie.
Nie pozwól, aby oprogramowanie przechodziło w tryb, który mówi, że jesteś obecnie niedostępny i że mogą zostawić wiadomość. Możesz uniknąć takich sytuacji łącząc z LiveChat z botem. Np. BotEngine, którego możesz ustawić tak, że automatycznie odpowiada na pytania użytkowników, a ty możesz spać spokojnie.
Marketing automation
Jedną z najbardziej niezawodnych i opłacalnych metod generowania sprzedaży w Twoim sklepie jest e-mail marketing.
Kampanie mailingowe często stanowią wyzwanie. Występuje w nich wiele elementów, które zwłaszcza na początku drogi z e-mail marketingiem mogą powodować trudności. Po nieudanych próbach często rezygnujemy z e-mail marketingu, co bywa dużym błędem.
E-mail marketing stanowi około 23% sprzedaży, co czyni go jednym z najskuteczniejszych kanałów do Twojej dyspozycji.
4. MailChimp
MailChimp to łatwa w użyciu platforma do automatyzacji marketingu, która idealnie nadaje się do wykorzystania w e-commerce.
Za pomocą MailChimpa możesz dostosować swoje kampanie e-mailowe tak, aby pasowały do indywidualnych zainteresowań Twoich klientów. Możesz dostosowywać je na podstawie historii zakupów, preferencji i zachowania.
Wykorzystanie MailChimpa w e-commerce
MailChimp pozwoli Ci uruchomić powitalną kampanie e-mail. Istnieją dowody sugerujące, że subskrybenci czytają e-maile z powitaniem o 42% częściej niż zwykłe wiadomości promocyjne. Możesz wykorzystać tę wiadomość zachęcając użytkowników do zakupu, np. wysyłając im kupon ze zniżką. Oczywiście warto pamiętać o dobrym pierwszym wrażeniu.
MailChimp pomoże Ci również zareagować kiedy użytkownik porzuci koszyk zakupowy. 70% transakcji e-commerce nie dochodzi do skutku. Natomiast dane Salecycle pokazują ze prawie 30% kliknięć e-mail o porzuceniu koszyków prowadziło do finalnej realizacji zamówień. Wykorzystując wizualny edytor możesz stworzyć automatyczny e-mail wysyłany do klientów, którzy porzucili swój koszyk na Twojej stronie.
Social media, konieczność dla sklepu online?
Media społecznościowe pozwalają nie tylko prezentować produkty w atrakcyjny wizualnie sposób, ale także wchodzić w interakcje z klientami. Serwisy społecznościowe, takie jak Facebook, Pinterest i Instagram, pomagają zwiększyć zainteresowanie za pomocą jednego kliknięcia. Nie jest tajemnicą, że media społecznościowe to obecnie element niezbędny do angażowania klientów i promowania produktów wśród znacznie większej liczby odbiorców.
Media społecznościowe są również kluczowym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie. W rzeczywistości ponad 71% konsumentów twierdzi, że są bardziej skłonni do zakupu produktu na podstawie rekomendacji w mediach społecznościowych.
5. Stencil
Stencil to prosta aplikacja graficzna stworzona, aby projektowanie było dostępne dla każdego z nas. Stencil, podobnie jak Canva, pozwala tworzyć atrakcyjne grafiki za pomocą prostego interfejsu przeciągnij i upuść. Aplikacja integruje się również z kanałami social media, dzięki czemu możesz tworzyć posty i publikować grafiki bezpośrednio ze Stencila.
Wykorzystanie Stencil do rozwoju sklepu internetowegoÂ
Wykorzystaj Stencil do tworzenia i publikowania niestandardowych obrazów i grafik, które podkreÅ›lÄ… osobowość twojej marki i zaprezentujÄ… wykorzystanie sprzedawanych przez ciebie produktów. To komunikuje przede wszystkim czym jest Twój produkt i jak z niego korzystać.Â
Pomaga użytkownikom wyobrazić sobie, w jaki sposób będzie pasował do ich życia. Może to doprowadzić do poczucia potrzeby, rozwiąże problemy, z których użytkownicy nie zdawali sobie sprawy.
NajwiÄ™kszÄ… wskazówkÄ… przy projektowaniu postu jest znajomość sieci, dla której tworzony jest twój post. Podobnie, jeÅ›li wpis jest używany w wielu sieciach, należy pamiÄ™tać, że każda sieć ma inne wymagania dotyczÄ…ce rozmiaru i rozdzielczoÅ›ci. TworzÄ…c grafiki w Stencil masz możliwość wybrać dowolny rozmiar obrazów dostosowany do wszystkich kanaÅ‚ow social media.Â
PodsumowujÄ…cÂ
Prowadzenie sklepu e-commerce to nie tylko sprzedaż. To także wykorzystanie odpowiednich narzędzi, które pozwolą Ci pracować wydajnie, oszczędzać czas, a także poprawią relacje z klientami i zautomatyzują część procesu sprzedaży.
Nie wszystko da się zautomatyzować, ale wykorzystując aplikacje SaaS możesz ułatwić sobie życie. Istnieje wiele narzędzi dedykowanych dla branży e-commerce. Warto więc wybrać te, które będą stanowić wsparcie dla Twoich biznesowych celów.
–
Michał Karaś
współzałożyciel picksaas.com
Poszukuje najlepszych narzÄ™dzi w modelu SaaS (Software as a Service) dla maÅ‚ych i Å›rednich przedsiÄ™biorstw.Â