Jak się okazuje, niestety nie wszystkie z tych projektów zakończyły się sukcesem. Dlatego też, założyliśmy sobie za cel przeanalizowanie co było tego przyczyną. W efekcie stworzona została lista kilku głównych błędów, których należy unikać przy realizacji wdrożeń beaconowych.
5 źródeł niepowodzenia projektów beaconowych
Brak widocznej korzyści dla konsumenta
Beacony sÄ… technologiÄ… pozwalajÄ…cÄ… na skutecznÄ… komunikacjÄ™ tu i teraz, lecz planujÄ…c swojÄ… strategiÄ™ wdrożenia należy dostarczyć klientom rzeczywistÄ… korzyść, w przeciwnym razie nie bÄ™dÄ… oni zainteresowani interakcjÄ…. Zatem, jeÅ›li planujesz wykorzystać beacony z jednego z poniższych powodów – przemyÅ›l ponownie swój plan:
- jest to nowa technologia, więc czemu nie spróbować
- dzięki beaconom będzie możliwe wysyłanie wiadomości push do wszystkich, którzy znajdą się w pobliżu
- wykorzystamy tę technologię, do potajemnego śledzenia zachowań konsumentów
Wręcz przeciwnie, w pierwszej kolejności zastanów się jaki pożytek ta technologia mogłaby przynieść klientom, a następnie twojemu biznesowi. Następnie, czy jest to wzbogacenie dotychczasowych rozwiązań, czy jest to tylko inna forma dostarczenia już istniejącej usługi.
Brak integracji z istniejÄ…cymi systemami
Wiele projektów beaconowych wykorzystuje proste platformy do zarzÄ…dzania treÅ›ciÄ… i komunikacjÄ…. Podczas gdy, sÄ… one skuteczne na etapie projektów pilotażowych, wiÄ™kszość z nich nie jest jednak wystarczajÄ…ca i zaczyna zawodzić przy dużych wdrożeniach. Z kolei, firmy poważnie zainteresowane technologiÄ… zbliżeniowÄ… wymagajÄ…, aby ich wewnÄ™trzne systemy można byÅ‚o zintegrować z zewnÄ™trznÄ… platformÄ…, co umożliwi tworzenie spójnych profili klientów, czyli poÅ‚Ä…czenie wiedzy z online i offline – pierwszy element tak zwanego podejÅ›cia omnichannel.
Brak informacji na temat zachowania prywatności
Częstym błędem popełnianym podczas testowania beaconów było zlekceważenie jednego z wyjątkowo ważnych dla klientów aspektów, a mianowicie nie pytano ich o zgodę na zbieranie danych o ich zachowaniach w sklepie i o zgodę na ich wykorzystanie do spersonalizowanej komunikacji. A zatem, poświęć czas i energię, aby wyjaśnić swoim konsumentom, dlaczego warto się zgodzić i jaka wartość płynie z tego dla nich.
Brak zapewnienia o bezpieczeństwie danych
Co gorsze, firmy nie informowały klientów o bezpieczeństwie ich danych. Musisz mieć świadomość, że większość klientów nie chce pozostawiać swoich danych z obawy o ich wykorzystanie w niewłaściwy sposób. Przekonaj ich zatem, że dane są bezpieczne i zostaną przez Ciebie wykorzystane jedynie w ściśle określony sposób.
Brak powiązania z innymi dostępnymi technologiami
Beacony są energooszczędnymi nadajnikami emitującymi fale radiowego oparte o Bluetooth Low Energy, a w połączeniu z aplikacją mobilną dają możliwość cyfryzacji otaczającego nas analogowego świata. Aby system ten zadziałał, konsument musi ściągnąć dedykowaną aplikację oraz włączyć Bluetooth, co może ograniczyć w niektórych przypadkach grono odbiorców. Dlatego, aby zwiększyć skuteczność tej technologii i zapewnić większy stopień interakcji, zalecamy połączenie z innymi technologiami, np. Wi-Fi.
Należy pamiÄ™tać, że beacony to znacznie wiÄ™cej niż powiadomienia dotyczÄ…ce najnowszych ofert czy promocji. GłównÄ… zaletÄ… beaconów jest bowiem możliwość cyfryzacji miejsc i interakcja z klientami – dostarczanie spersonalizowanych wiadomoÅ›ci. Zawsze staraj siÄ™ oferować użytkownikom realnÄ… wartość, którÄ… może być m.in.: oszczÄ™dność czasu, uproszczenie procesu zakupowego lub dostarczenie dodatkowej informacji o danej usÅ‚udze lub produkcie.
fot. pixabay.com