5 rzeczy, o których musisz wiedzieć otwierając biuro w Czechach

Dodane:

Łukasz Jesis Łukasz Jesis

Udostępnij:

Na początku lutego otworzyliśmy swoje biuro w Pradze. Z kolegami zza południowej granicy zapoznaliśmy się przypadkiem – na jednym z eventów branżowych w 2016 roku. Od tamtej pory dzięki intensywnej pracy, zaangażowaniu i doświadczeniu udało się rozpocząć lokalizację materiałów na rynku czeskim.

Zdjęcie główne artykułu by picjumbo.com

Dziś chcemy podzielić się wiedzą o tym, na co należy zwrócić uwagę chcąc otworzyć oddział firmy w Czechach.

1. Zbadaj potrzebę

Pamiętaj, że przed rozpoczęciem jakiegokolwiek przedsięwzięcia, także związanego z otwarciem zagranicznej filii, najlepiej jest przeprowadzić badanie rynku. Poza tym, musisz wyzbyć się osobistych i nierealistycznych pomysłów, przeczuć i fantazji – konfrontuj swoje pomysły z rzetelnymi opiniami osób trzecich i wyciągaj wnioski. Rynek czeski, jak również słowacki, jest znacznie bardziej rozwinięty w obszarze IT od polskiego, a w szczególności w strefie usług cloudowych i backupu, dlatego było to bardzo dobre środowisko dla rozwoju Xopero. Dostrzegliśmy, że panuje tam o wiele większe zaufanie do chmury niż w Polsce. Potwierdzają to choćby pierwsze nasze sukcesy sprzedażowe. Produkty cloudowe Xopero, zarówno w Czechach, jak i na Słowacji zajmują bardzo dobrą pozycję.

2. Zbuduj zespół dedykowany nowemu miejscu pracy

W biznesie to ludzie są kluczem do sukcesu, dlatego nawet najdoskonalszy pomysł lub produkt nie będą się sprzedawać bez zaangażowania odpowiednich osób. Upewnij się, że wszyscy nadajecie na tych samych falach i jesteście jednakowo zmotywowani. Bez właściwych osób działania Xopero nie miałyby sensu. Tacy współpracownicy to jeden z kluczy do dużego sukcesu każdej firmy. Petr, Richard i Zdenek, czyli czeski zespół Xopero buduje kanał dystrybucyjny na rynku czeskim i słowackim. Podchodzą również do sprzedaży projektowych, czyli tych kierowanych do dużych firm. Odpowiadają także za wprowadzanie na rynek kolejnych produktów z oferty oraz rozwiązań lokalnych. Jednak co najważniejsze – tworzą zgraną grupę świetnych specjalistów, angażują się i realizują wszystkie dobre pomysły. Mają niesamowicie pozytywne nastawienie – a to następny warunek niezbędny do osiągnięcia sukcesu.

3. Skontaktuj się z dostawcą/producentem

Jeśli Twoja działalność opiera się na rozwiązaniu opracowanym przez kogoś innego, musisz w odpowiedni sposób sformułować umowę, którą podpiszecie. Współpraca ta będzie stanowić filar Twojej przyszłej działalności, dlatego też upewnij się, że jesteś zadowolony z dostawcy, jego usług, zapisów umowy oraz jego wizji na strategię w przyszłości.

4. Ureguluj kwestie prawne oraz znajdź biuro

Wydawałoby się, że to tylko biurokracja, ale należy dopilnować, by wszystko zostało poprawnie załatwione. Przemyśl kwestie przepływów środków pieniężnych oraz warunków finansowych. Na początku może być dość ciężko.

5. Wprowadź strategię marketingową w życie

Skorzystaj ze swojego doświadczenia i kontaktów i włóż cały swój wysiłek w to przedsięwzięcie. Nie pozwól, by Twoje cenne doświadczenie i już zdobyte kontakty się zmarnowały. Nigdy nie wiesz, kto może Ci pomóc na drodze do sukcesu. Wybierz odpowiednią i rozsądną strategię dla produktów lub usług, które zamierzasz sprzedawać na rynku. Twórz realistyczne cele krótko- i długoterminowe, pracuj systematycznie i przeprowadzaj regularną ocenę pracy. Bądź cierpliwy, pracuj ciężko i baw się dobrze.

Otwarcie biura za granicą wymaga nie tylko dobrej organizacji, znajomości rynku i pomysłów. To przede wszystkim odpowiedzialna praca i zaangażowanie wielu osób. Do naszego sukcesu przyczynił się zgrany team ambitnych specjalistów i upartość w dążeniu do celu. Dostrzegliśmy duży potencjał rynkowy i nie pozwoliliśmy sobie przejść obok niego obojętnie. Daliśmy z siebie 100%. Wszystkie czynniki, które opisaliśmy składają się na osiągnięcie celu. Dla nas jednak największą wartością jest zespół i każdej firmie życzymy właśnie takich pracowników.

Łukasz Jesis

CEO Xopero Software

Założyciel oraz dyrektor zarządzający Xopero Software, jednego z największych producentów rozwiązań do backupu i przywracania danych w Europie. Związany z branżą IT od prawie 14 lat. Posiada bogate doświadczenie w rozwoju produktów IT. Dotąd z sukcesem wprowadził na rynek trzy zaawansowane rozwiązania do tworzenia kopii zapasowych: Xopero QNAP Appliance, Xopero Backup & Restore oraz Xopero Cloud.