5 udanych kampanii crowdfundingowych polskich projektów

Dodane:

Adam Łopusiewicz Adam Łopusiewicz

Udostępnij:

3 004 811 złotych – tyle łącznie wymienione w artykule projekty zebrały pieniędzy dzięki kampaniom crowdfundingowym. Kilka lat temu nikt nie wierzył, że w ten sposób uda się zebrać jakiekolwiek fundusze. Dziś to jeden z często wybieranych sposobów sfinansowania pomysłu na biznes.

Ile jest polskich sukcesów w crowdfundingu – trudno policzyć. My postanowiliśmy zebrać pięć ciekawych projektów, które zebrały fundusze na rozwój od internautów. Wśród nich znajdziecie historie sukcesów Sher.ly, NeuroOn, Piwnego Imperium, SUPERHOT oraz Zortrax. 

Zdjęcie royalty free z Fotolia

1. NeuroOn (438,573 $)

Jako jedni z pierwszych zachęcaliśmy do wsparcia tego projektu na Kickstarterze. NeuroOn (dawniej ZizZ) to opaska stworzona przez warszawski zespół studentów i absolwentów uczelni. Projekt, który wsparli internauci z całego świata, to opaska do snu polifazowego. Celem wzięcia udziału w kampanii crowdfundingowej było sfinansowanie masowej produkcji urządzenia.

2. Zortrax (179,471 $)

Dużym sukcesem okazała się też zbiórka pieniędzy na Zortrax M200, czyli łatwą w obsłudze, stylową i opłacalną dla każdego z nas drukarkę 3D. Tak o projekcie mówił zespół w opisie zbiórki, który przekonał 114 donatorów, czyli ludzi wspierających takie inicjatywy. Celem zbiórki, wyznaczonym przez zespół z Olsztyna, było 100 tysięcy dolarów. Oczekiwana suma została zebrana już po dwóch tygodniach od startu.

3. Sher.ly (106,067 $)

4 czerwca wystartowała kampania crowdfundingowa na Kickstarterze, w której polski zespół zbiera pieniądze na produkcję Sherlybox. Urządzenie pozwala na bezpieczny czat w grupie internautów oraz wymianę plikami. Jak mówią twórcy, może też zrewolucjonizować wymianę znacznych ilości danych między użytkownikami komputerów osobistych oraz sprzętu mobilnego. Zbiórka pieniędzy zakończy się za dwa tygodnie.

4. SUPERHOT (250,798 $)

Polski projekt zaledwie jeden dzień po starcie kampanii na Kickstarterze zebrał oczekiwaną sumę stu tysięcy dolarów. Zebrana kwota pozwoli twórcom zrealizować swój pomysł na grę SUPERHOT, która wcześniej działała tylko na przeglądarkach. Dzięki Internautom niebawem będzie mogli w nią pograć także w wersji Steam. Twórcy projektu zapowiedzieli, że gra ma być dostępna najpóźniej za rok, w cenie 14 dolarów.

5. Piwne Imperium (25,489 PLN)

To jedyny projekt w naszym zestawieniu, który zebrał oczekiwaną kwotę (którą zresztą przewyższył prawie pięciokrotnie) na polskim portalu crwodfundingowym. Piwne Imperium oczekiwało, że na produkcje autorskiej gry planszowej zbierze 5 200 złotych. W październiku twórcy gry utworzyli kampanię crowdfundingową na stronie Wspieram.to. Po 30 dniach trwania zbiórki zebrali o 20 tysięcy więcej niż oczekiwali.