5 zasad, które mogą uratować Twoją firmę w dobie recesji

Dodane: 04.07.2022

Informacja prasowa

Udostępnij:

W pierwszym kwartale br. do rejestru Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) wpłynęło ponad 63,1 tys. wniosków dotyczących zamknięcia działalności gospodarczej. To o prawie 42% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku, kiedy takich przypadków było około 44,6 tys. Prawie 20 tys. przedsiębiorstw upadło, ponieważ nie zdołało dostosować się do nowych, trudnych warunków prowadzenia biznesu. Czy tak musiało być? Przedstawiam 5 zasad, które pomagają firmom przetrwać w niełatwym otoczeniu gospodarczym.

Obecny czas dla wielu właścicieli biznesów, startupowców to pierwsze doświadczenie zarządzania firmą w tak trudnym okresie dla gospodarki – wysokiej inflacji, szybujących kosztów prowadzenia działalności, ograniczenia siły nabywczej klientów. Te wszystkie „plagi” dotykały już pojedynczych firm, sektorów, gospodarek, państw, kontynentów. Z tego powodu, mając odpowiednie doświadczenie, wiemy jak reagować.

Właściciela biznesu aktualnie możemy porównać do kapitana, który próbuje przeprowadzić spory statek przez Cieśniny Duńskie w czasie złej pogody. Może próbować sam, ale w większości przypadków doświadczony holownik staje się bezcennym wsparciem. Poniżej przedstawiam 5 zasad mogą uratować Twoją firmę w dobie recesji.

1. Znajdź sprzymierzeńców

W twojej firmie masz ludzi, którym zależy. Są też ludzie, którym nie zależy albo im się nie chce. Nic nie wzmacnia tak dobrze motywacji, zaangażowania oraz lojalności zespołu jak szczerość, otwartość i osobiste zaangażowanie właściciela firmy oraz prezesa zarządu. Czeka Was trudna droga. Nie ma pewności, że się powiedzie, ale metoda silniejszego ściskania kciuków nie zadziała z pewnością. Wiele rzeczy w firmie, ale także jej otoczeniu zmienia się i zmieni jeszcze nie raz. To, co powinno zostać niezmienione, a wręcz chronione to wartości i zasady, które pozwoliły Wam funkcjonować dotychczas. Jako lider musisz przygotować i przedstawić wizję przedsiębiorstwa w nowych czasach oraz wziąć na siebie ciężar przeprowadzenia koniecznych zmian.

Jeśli będziesz zrozumiały i wiarygodny – Twoi ludzie pójdą z tobą. Podobna praca jest do wykonania z pozostałymi interesariuszami. Klienci czy dostawcy muszą zrozumieć Twoją wizję, aby chcieć Cię w tym wesprzeć.  Na koniec – pamiętaj, że wszyscy wokół oczekują wiarygodnej deklaracji nagrody za wysiłek włożony we wsparcie. Bądź gotów, aby każdemu zaoferować w zamian rzeczywistą wartość.

2. Pozbądź się „balastu”

Gdy masz już wypracowaną wizję i sprzymierzeńców skłonnych wspólnie ją z Tobą realizować – przychodzi czas na pozbycie się wszystkiego, co nie tylko stoi w sprzeczności, ale nawet tego, co jest neutralne lub najmniej pomocne. To nie oznacza, że konieczne są redukcje zatrudnienia, lub drastyczne cięcia kosztów. Zastosuj konsekwentną, ale skuteczną metodę – serię pytań o powód. Proponuję, aby każdy proces w firmie prześwietlić w ten sposób: Dlaczego to robimy? Jak to wspiera naszą strategię? Co się stanie, gdy przestaniemy to robić?

I tak jak poprzednio, taka weryfikacja należy się klientom (pozbądź się nierentownych), dostawcom, lub kooperantom. Jeśli to zadanie zostanie zrobione bezwzględnie i kompletnie szybkie i dobre rezultaty pojawią się niezwłocznie.

3. Nie przestawaj planować

Do lamusa odeszły praktyki z dwudziestego wieku, kiedy standardem był plan pięcioletni. W obecnej sytuacji rok wydaje się być trudny do prognozowania, ale wydarzenia w najbliższym kwartale czy miesiąc jak najbardziej możemy przewidzieć.  Aby nie zatopić się w analizach i nie ulec „paralysis by analysis” zminimalizuj ilość mierników do kilku niezbędnych, zautomatyzuj procesy zarządzania informacją i powiąż je z monitorowaniem realizacji strategicznego planu rozwoju firmy.

4. Buduj przewagę konkurencyjną

W języku chińskim słowo „kryzys” składa się z dwóch znaków, z których jeden oznacza niebezpieczeństwo, a drugi okazję. John Fitzgerald Kennedy mówił: „Zasoby zaoszczędzone w czasie pozbywania się balastu możesz z powodzeniem wykorzystać do budowy przewagi konkurencyjnej”. Poświęć więc czas na wymyślanie swojego biznesu na nowo. Może masz gdzieś w domu ulubione klocki Lego? Co prawda przydałby się jeszcze jeden komplet, ale w przeszłości dzięki uporowi i wyobraźni budowałeś olśniewające konstrukcje z dostępnych elementów. Zrób to samo w swojej firmie. Tutaj czeka na Ciebie jedna z groźniejszych pułapek: RUTYNA i wiara w sprawdzone metody.

Kreatywność i otwartość na nowe rozwiązania istotnie wzrasta, gdy mentalnie i fizycznie odetniesz się od codzienności, a nawet swojego środowiska pracy i współpracowników. Nie, nie proponuję Ci turnusu w pustelni. Warto wykorzystać sprawdzoną metodę, której szerszy opis można znaleźć tutaj: https://scalence.pl/las-mozliwosci/. Doświadczony lider, mentor i manager będą Twoim przewodnikiem po nieznanym. To kilka dni poświęcone na niespieszne, a za to pogłębione i wielowątkowe rozmowy o rynku, klientach, konkurentach, Twojej firmie, ludziach, procesach, a w końcu o Tobie jako przywódcy, managerze, strategu. LAS Możliwości zaowocuje konkretnymi wnioskami na najbliższą i nieco dalszą przyszłość.

5. Bądź gotów na kolejne zawirowania

Po minionych trzech latach nikt nie wątpi, iż kolejne zmiany warunków prowadzenia biznesu są pewne i nieuniknione. Tak więc zdolność do stałej transformacji, przeprowadzonej w zgodzie i harmonii z otoczeniem, będzie kluczową kompetencją wszystkich managerów, a z pewnością właścicieli i zarządów firm. #sustainabletransformation.

 

Autor:

Ireneusz Martyniuk, założyciel firmy doradczej Scalence Business Angel oraz Partner w funduszu inwestycyjnym Invento Capital.