7 pytań, które warto zadać agencji SEO zanim rozpoczniesz z nią współpracę

Dodane: 29.01.2021

Mam Startup

Udostępnij:

Rynek usług SEO pełen jest firm świadczących usługi pozycjonerskie, co znacząco utrudnia dobór właściwej agencji SEO. Wybór ten utrudnia również specyfika branży oraz nieuregulowany status rynku. Z tego też względu przed nawiązaniem współpracy z agencją SEO warto zadać jej kilka pytań, które nie tylko uregulują współpracę, ale również ograniczą ryzyko usługodawcy. Jakie to pytania?

Jak będzie pozycjonowana moja witryna?

Jednym z ważniejszych pytań dotyczących potencjalnej współpracy z dostawcą usług SEO, jest określenie zakresu działań wykonywanych w ramach kampanii SEO. Każda witryna internetowa wymaga indywidualnego podejścia.

Zupełnie inaczej będzie wyglądać pozycjonowanie informacyjnego portalu branżowego, inaczej sklepu z narzędziami, a jeszcze inaczej strony wizytówkowej przedsiębiorstwa z branży rolnej.

W SEO nie ma dróg na skróty polegających na bezrefleksyjnym powielaniu działających schematów. Wobec tego sprecyzowanie zakresu planowanych działań w ramach potencjalnej współpracy powinno być jednym z pierwszych pytań, które zadasz przyszłej agencji SEO.

Jakie macie doświadczenie w pozycjonowaniu stron lub sklepów internetowych zbieżnych z zakresem mojej działalności?

Doświadczenie dostawcy usług SEO to fundamentalna kwestia, którą należy uwzględnić. Warto dokładnie podpytać agencję SEO o doświadczenie oraz uzyskiwane efekty w pozycjonowaniu stron lub sklepów internetowych zbieżnych z branżą oraz specyfiką biznesu, który prowadzisz.
SEO jest o tyle ciekawą dziedziną, że nawet jeśli agencja SEO osiąga spektakularne wyniki w pozycjonowaniu blogów o tematyce parentingowej, o tyle może zupełnie nie poradzić sobie z prowadzeniem działań pozycjonujących sklepu internetowego B2B.

Podczas weryfikowania doświadczenia agencji SEO, warto podpytać o case study, referencje czy o przedstawienie wyników swoich działań.

Czy oraz w jaki sposób raportujecie swoją pracę?

„Ufaj, ale sprawdzaj”. Monitorowanie oraz weryfikowanie postępu działań pozycjonujących wykonywanych w ramach obranej strategii SEO jest ważnym zadaniem, którego nie można bagatelizować.

Spytaj potencjalnego dostawcę usług SEO o to, w jaki sposób będzie raportował swoją pracę, jak często będzie dostarczał Ci raport SEO, a także jakie informacje będzie w nich zawierał. Dowiedz się, czy raportowanie sprowadzać się będzie do comiesięcznego dostarczania wyników pracy, czy agencja SEO będzie również wykonywała długoterminowe review z określeniem efektów prac w skali kwartału i roku.

Najczęstszą praktyką w branży jest dostarczanie comiesięcznych raportów, w ramach których agencje przedstawiają swoim klientom informacje dotyczące m.in.:

  • liczby pozyskanych linków,
  • ruchu w witrynie z podziałem na jego źródła,
  • liczby wyświetleń i kliknięć podstron,
  • liczby uzyskanych konwersji,
  • współczynnika odrzuceń,
  • widoczności serwisu,

  • zrealizowanych działań content marketingowych wspomagających pozycjonowanie,
    współczynnika CTR
  • Jeszcze przed nawiązaniem współpracy warto podpowiedzieć agencji SEO, na jakich elementach raportu najbardziej Ci zależy.

    Ile osób będzie odpowiedzialnych za realizowaną kampanię SEO?

    Liczba osób odpowiedzialnych za projekt to kolejna ważna informacja, o którą należy spytać przed podpisaniem umowy z agencją SEO. O ile Twoje oczekiwania i budżet nie są zbyt wysokie, projekt w zupełności „udźwignie” jeden specjalista SEO. Jeżeli jednak kampania jest większa i bardziej wymagająca, opieranie się na jednym specjaliście może nie być najlepszym rozwiązaniem.

    Poza tym podpytaj, z kim będziesz się kontaktował podczas realizowanych działań – bezpośrednio ze specjalistą czy może z jakimś pośrednikiem? Im bardziej bezpośredni kontakt, tym zachowa on większą precyzję oraz dynamikę.

    Jak dużo projektów realizujecie w tym samym czasie?

    Rozważając liczbę osób odpowiedzialnych za pozycjonowanie projektu, warto również podpytać agencję o łączną liczbę pracujących w niej specjalistów SEO oraz o to, jak wiele projektów ma na głowie pojedynczy specjalista. Dzięki temu możesz oszacować, jak dużo (lub niedużo) czasu w ciągu dnia będą oni w stanie przeznaczyć na Twój projekt – nierzadko będący jednym z wielu.

    Zwróć uwagę, że na rynku SEO działają zarówno freelancerzy, agencje butikowe, jak i duże podmioty oferujące działania w zakresie full-service. Nierzadko wśród największych agencji działających na rynku na jednego specjalistę SEO przypada nawet kilkadziesiąt projektów!

    Wobec tego w ciągu miesiąca fizycznie nie będzie on miał czasu na to, aby należycie zająć się każdym z klientów z osobna.

    Z kolei butikowe agencje mogą okazać się strzałem w dziesiątkę. Są to mali, wyspecjalizowani dostawcy usług SEO, którzy obsługują jednocześnie zdecydowanie mniejszą liczbę klientów, a w konsekwencji są w stanie poświęcić każdemu z nich odpowiednią ilość czasu.

    Nie oznacza to jednak, że duże agencje są złe. Z usług tego typu podmiotów warto skorzystać m.in. w sytuacji, w której projekt SEO jest na tyle duży i rozbudowany, że wymaga jednoczesnej współpracy kilku pozycjonerów. Nierzadko agencje butikowe nie mają tak dużych zasobów osobowych.

    Jakie działania pozycjonujące możecie mi zaproponować w ramach mojego budżetu?

    Zakres działań oraz ich dopasowanie do budżetu klienta jest bardzo ważną kwestią, o którą warto zapytać już na samym początku nawiązywania współpracy. Pozycjonowanie jest rozległą i wielowymiarową dziedziną, wobec czego płynne są również ramy współpracy w ramach realizowanej strategii SEO. Poza tym każda agencja SEO podchodzi do rozliczania wykonywanych działań w nieco inny sposób.

    Zatem już na samym początku sprecyzuj, co dostaniesz od agencji w ramach zadeklarowanego budżetu, a także jaki model rozliczania przyjmiecie z dostawcą usług SEO podczas współpracy.

    W jaki sposób pozyskujecie linki?

    Budowanie profilu linków jest obecnie jednym z najistotniejszych działań pozycjonujących. Dobrze wykonany link building jest w stanie zapewnić witrynie spektakularne efekty w relatywnie krótkim czasie.

    Niemniej, pozyskiwanie linków niskiej jakości może zapewnić efekty odwrotne do oczekiwanych. Dlatego też zawsze warto dokładnie weryfikować źródło pozyskiwanych linków oraz pamiętać, że w link buildingu jakość jest zdecydowanie ważniejsza od ilości.

    Znajdź agencję SEO, która nie tylko odpowie na Twoje pytania, ale i spełni oczekiwania!

    Szukanie dostawcy usług SEO oraz przeprowadzanie z każdym z osobna tak rozbudowanego wywiadu może okazać się niesamowicie czasochłonnym i wyczerpującym zadaniem. Co więcej, w znamienitej większości przypadków dopiero w trakcie wywiadu może okazać się, że agencja SEO nie ma doświadczenia ani tym bardziej udokumentowanych sukcesów w zakresie pozycjonowania witryn zbieżnych ze specyfiką i branżą Twojego biznesu.

    O wiele skuteczniejszym rozwiązaniem w znalezieniu właściwego dostawcy usług SEO jest skorzystanie z darmowej usługi SEO Match. Dzięki niemu nie będziesz musiał manualnie przeprowadzać tego typu ankiet, a właściwa agencja SEO znajdzie się dosłownie sama.

    Wystarczy, że uzupełnisz krótki formularz rejestracyjny, w którym podasz swoją branżę, adres URL pozycjonowanej witryny oraz oszacujesz miesięczny budżet przeznaczany na pozycjonowanie.

    Jak to działa? Bardzo prosto!

    Po darmowej rejestracji w bazie klientów SEO Match i uzupełnieniu formularza rejestracyjnego autorski algorytm stworzony przez ekspertów start-upu technologicznego Senuto autonomicznie „paruje” Twoją firmę z trzema najwłaściwszymi agencjami SEO obecnymi w bazie.

    Warto wspomnieć, że baza Senuto – zarówno pod względem liczby zweryfikowanych agencji, jak i wszelkich danych dotyczących „dowożonych” przez nie wyników – liczy nieprzebrane ilości rekordów.

    Obecnie w bazie Senuto znajduje się miliony domen posegregowanych w 403 kategoriach tematycznych. Dzięki temu algorytm SEO Match może z chirurgiczną precyzją dobrać do

    Twoich potrzeb, branży i budżetu agencję, która:

    • historycznie może pochwalić się najlepszymi wynikami w pozycjonowaniu witryn zbieżnych ze specyfiką Twojego biznesu,
    • nie pracuje bezpośrednio dla Twojej konkurencji,
    • ma co najmniej 2-letnie udokumentowane doświadczenie w branży,
    • jest prokliencka,
    • jest w stanie realizować działania SEO zgodnie z zadeklarowanym przez Ciebie budżetem.

    Po kilkukrotnym przefiltrowaniu bazy agencji dostosowanych do Twojego zapytania algorytm SEO Match dostarczy Ci listę 3 najlepiej dopasowanych dostawców usług SEO. Jednocześnie zostaną oni poproszeni o przesłanie Ci indywidualnej oferty. Teraz od Ciebie zależeć będzie, którą agencję wybierzesz.

    Brzmi fajnie, prawda? Nie dość, że oszczędzasz mnóstwo czasu na samodzielne szukanie agencji SEO, to jeszcze automatycznie otrzymujesz najlepiej sprofilowane agencje bez konieczności samodzielnego zadawania im pytań dotyczących współpracy. No i nie zapomnij, że wszystko to nic Cię nie kosztuje!

    Sprawdź sam, jak działa SEO Match i jeszcze dziś wykorzystaj nasz algorytm do znalezienia właściwej agencji SEO!

     

    Artykuł powstał we współpracy z Senuto

    icon-112px-padlock Created with Sketch.

    Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem