To naturalne, że podczas tworzenia aplikacji popełnia się błędy. Poniżej przedstawiam 7 najczęstszych, abyś mógł szybko je wychwycić w swoim projekcie. Lepiej przecież uczyć się na cudzych błędach, zamiast na swoich.
Zdjęcie royalty free z Fotolia
1. Stworzyłeś uniwersalną aplikację
Uniwersalny interfejs jest akceptowalny w grach mobilnych, ale w sumie tylko tam. Wszystkie inne użytkowe i marketingowe aplikacje powinny mieć interfejsy zgodny ze środowiskami, na których są instalowane. Dzięki temu użytkownik nie jest zmuszony do budowania nowych przyzwyczajeń, bo wystarczą te, które poznał dotychczas.
2. Nie przyłożyłeś się do ikony
Ikona aplikacji jest jak witryna sklepowa – ma przyciągnąć i zachęcać do zainwestowania swojego czasu i pieniędzy. Mając do wyboru dwie równie przydatne aplikacje zawsze wybiorę taką, która ma ładniejszą ikonę – to dla mnie dowód na staranność i zaangażowanie twórców.
3. Nie wczytałeś się w HIG, Android UIG ani Windows Phone UEDG
W mobile’u nie ma miejsca na samowolkę. Każdy element musi być przemyślany. Apple Human Interface Guidelines, Android User Interface Guidelines i User Experience Design Guidelines for Windows Phone to biblie dla projektujących aplikacje. To zbiór najlepszych możliwych praktyk – spójność z nimi ułatwi twojemu użytkownikowi zrozumienie aplikacji.
4. Zapomniałeś o tym, co to dobry wording
Siedzisz nad swoją aplikacją już długo więc wszystko jest dla Ciebie w niej jasne. Pamiętaj jednak, że ktoś, kto ściągnie ją z App Store’a nie zna jej dokumentacji ani procesu powstawania. Dlatego musisz swojemu użytkownikowi jasno mówić, jaki problem rozwiązuje twój produkt, jasno opisywać każdy button, wejść w jego głowę i opisywać wszystko jego językiem. Uważaj: masz mało miejsca, nie trać go na owijanie w bawełnę.
5. Nie pomyślałeś o wyjątkach i obsłudze błędów
Nic tak nie irytuje jak aplikacja, która nie robi tego co powinna. Musisz przyjąć, że kiedyś twoja produkcja zawiedzie i wkurzy Twojego użytkownika. Nie zapomnij wtedy przeprosić i pokazać komunikatu błędu. To znacznie lepsze i bardziej ludzkie podejście niż udawać, że nic się nie stało.
6. Olałeś ASO i marketing aplikacji
Fajna aplikacja sama się nie obroni, to już nie te czasy. Musisz wesprzeć swoje dzieło marketingiem i App Store Optimization, czyli aplikacyjną wersję SEO. Mamy do tego dobre, powstałe w Polsce, narzędzie: Appcodes.com.
7. Zapomniałeś o analityce wewnątrz aplikacji
Zawsze da się poprawić to co da się policzyć. Dlatego koniecznie zainstaluj w swojej aplikacji narzędzia do śledzenia aktywności użytkowników (Flurry bądź Google Analytics) i raportowania problemów z aplikacją (Crashlytics; Flurry niedawno także udostępniło podobny moduł).
To oczywiście nie jest skończona lista. Przechodząc jednak przez te 7 problemów jak przez checklistę możesz szybko załatać dziury, które szczególnie bolą użytkowników. Czyli masz 7 problemów mniej.
Marcin Zaremba
Head of Business LoveMobile (Grupa o2). Prowadzi bloga o tematyce mobile www.marcinzaremba.pl