Wyniki globalnej ankiety nie pozostawiają wątpliwości. 84% pracowników na całym świecie sądzi, że lepiej nadawałoby się na szefa, aniżeli ich obecny przełożony. Takiego poczucia pewności siebie nie posiada zaledwie 16% respondentów.
Zdjęcie royalty free z Fotolia
Monster.com poprosił odwiedzających swój portal o odpowiedź na pytanie: „Czy kiedykolwiek w karierze zawodowej stwierdziłeś, że lepiej wykonywałbyś obowiązki szefa, gdybyś był na jego miejscu?”. Ponad 4800 odpowiedzi dało jasny obraz sytuacji:
- 84% respondentów udzieliło odpowiedzi twierdzącej,
- 16% badanych nie zgodziło się z tym stwierdzeniem.
Krajem, w którym najwięcej pracowników jest przekonanych o swojej wyższości nad szefem są Indie. Aż 87% respondentów z tego kraju widzi się w roli lepszego lidera niż obecny przełożony. Na kolejnych miejscach plasują się mieszkańcy Ameryki Północnej (84%) oraz Niemiec (83%). Mniej pewni siebie okazali się zaś Holendrzy (74%) i Francuzi (72%).
„Poczucie bycia lepszym od swojego szefa zazwyczaj jest sygnałem, że nie darzymy go należytym szacunkiem lub nie ufamy jego zdolnościom przywódczym. W takim przypadku warto zastosotosować jedno z rozwiązań. Możemy albo poszukać innego miejsca zatrudnienia, w którym możliwe, że trafimy na inspirującego i charyzmatycznego lidera lub jeśli jesteśmy pewni siebie i gotowi – pomyśleć o pracy na własny rachunek – radzi Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.
Jak pokazuje praktyka – by ubiegać się o wyższe stanowisko, trzeba wykazać się nie tylko odpowiednim doświadczeniem zawodowym, ale także silną motywacją, ogromnym zaangażowaniem, kreatywnością czy łatwością nawiązania kontaktów z innymi.
By więc sukcesywnie piąć się po szczeblach kariery warto:
- wykorzystywać swoje wykształcenie i być gotowym na stałe podnoszenie kwalifikacji. Dodatkowe stopnie naukowe, studia podyplomowe czy certyfikaty ukończonych kursów, pokazują, że kandydat jest zdeterminowany oraz odpowiednio przygotowany, by walczyć o awans.
- przyjmować projekty, zadania wykraczające poza zakres własnych obowiązków. To pozwoli szybciej przyswoić sobie nową wiedzę, niezbędną na wyższych stanowiskach.