Artykuł powstał na podstawie wpisu, który Nathan Bernard opublikował na łamach serwisu Startups + Venture Capital. Możesz przeczytać go tutaj.
Na zdjęciu: założyciele Lrn Nathan Bernard i Chirag Jain
Lrn to aplikacja mobilna, która uczy języków programowania za pośrednictwem interaktywnych mini quizów. Rozwija ją trzech przedsiębiorców z Nowego Jorku, na których czele stoi Nathan Bernard. To on jest pomysłodawcą programu i dyrektorem generalnym startupu. W sierpniu ubiegłego roku pochwalił się, jak w ciągu zaledwie jednego dnia zdobył ponad tysiąc głosów na Product Huncie i wspiął się na szczyt listy prezentowanych tam projektów.
Zwykle nie jest to proste, ponieważ serwis ten jest oblegany przez przedsiębiorców z całego świata, którzy dodają tam swoje projekty. Liczą tym samym, że zostaną zauważeni przez klientów, użytkowników i inwestorów. Z platformy tej korzystają najczęściej startupy, ale także korporacje, np. Google. Do tej pory za pośrednictwem Product Hunta zrealizowano ponad 50 tys. kampanii, które wyświetlono aż 100 mln razy.
Kilka dni temu serwis został przejęty przez AngelList, czyli platformę łączącą inwestorów ze startupami. Oficjalna kwota transakcji nie jest znana, ale Recode podaje, że według źródeł zaznajomionych ze sprawą mogła wynieść nawet 20 milionów dolarów. Po połączeniu obu portali, Product Hunt nadal będzie działać niezależnie, przy czym ma być łatwiej za jego pośrednictwem w znajdowaniu funduszy, pracowników i użytkowników.
28 listopada ubiegłego roku Nathan Bernard wstał wcześniej niż zwykle, żeby o godzinie piątej rano lokalnego czasu uruchomić kampanię na Product Huncie i opublikować na Medium wpis o swoim startupie. Przygotowania do tego przedsięwzięcia rozpoczął jednak trzy miesiące wcześniej, bo wymagały one znacznie więcej wysiłku; no i nie pochłaniały kapitału, którego młoda spółka nie mogła przeznaczyć na promocję.
Przygotowania te opisał w 6 punktach:
1. Stwórz produkt, w który wierzyszÂ
– Wydaje siÄ™ to oczywiste, ale bez produktu, który odpowiada na prawdziwÄ… potrzebÄ™, bÄ™dzie bardzo ciężko znaleźć rynek – pisze. WyjaÅ›nia, że gdy sam uczyÅ‚ siÄ™ programowania, nie mógÅ‚ znaleźć platformy, która udostÄ™pniaÅ‚aby kursy na urzÄ…dzenia mobilne. PomyÅ›laÅ‚, że musi być wiÄ™cej osób, które preferujÄ… ten sposób nauki.Â
2. Przyjaciele firmyÂ
– MieliÅ›my wystarczajÄ…co dużo szczęścia, że dziÄ™ki moim poprzednim startupom skupiliÅ›my wokół siebie spoÅ‚eczność – dodaje. PomogÅ‚a ona mÅ‚odym przedsiÄ™biorcom przetestować aplikacjÄ™ i wprowadzać zmiany, które ostatecznie ulepszyÅ‚y Lrn. Do tego wspierajÄ…cy zaangażowali siÄ™ w rozwój i misjÄ™ projektu.Â
3. Lista mailingowaÂ
– UÅ‚ożyliÅ›my listÄ™ mailingowÄ… z kontaktami do 20,750 znajomych – pisze. TÅ‚umaczy, że wyciÄ…gnÄ…Å‚ te rekordy z różnych platform m.in. z Gmaila i LinkedIna. DokonaÅ‚ tego korzystajÄ…c z MailChimp.Â
4. Przedstawić siÄ™ prasieÂ
– DaliÅ›my sobie tydzieÅ„, żeby uzyskać wsparcie mediów podczas kampanii na Product Huncie – pisze. Uzyskali je dziÄ™ki pomocy znajomego, który skontaktowaÅ‚ Nathana Bernarda z dziennikarzami z Business Insider i The Next Web.Â
5. Cold call z mediamiÂ
– Prezentacje na zimno też mogÄ… zadziaÅ‚ać – dodaje. Sam tego spróbowaÅ‚, gdy wysÅ‚aÅ‚ maila do redakcji The Wall Street Journal. W treÅ›ci wiadomoÅ›ci opisaÅ‚ pokrótce, czym jest rozwijana przez jego zespół aplikacja; poinformowaÅ‚, że 28 listopada startuje z kampaniÄ… na Product Huncie i zaproponowaÅ‚ publikacjÄ™ artykuÅ‚u.Â
6. Wpis na MediumÂ
– Napisaliśmy na Medium artykuł, którego data publikacji zbiegłą się w czasie z uruchomieniem kampanii na Product Huncie – wyjaśnia. Tutaj znajdziesz tekst, o którym wspomniała Nathan Bernard.
DzieÅ„, w którym trzyosobowy zespół Lrn ruszyÅ‚ z akcjÄ…, byÅ‚ równie pracowity, co trzy miesiÄ…ce spÄ™dzone na przygotowaniach. MiÄ™dzy godzinÄ… 6 a 9:30 wydarzyÅ‚o siÄ™ kilka rzeczy. The Next Web i Business Insider opublikowaÅ‚y artykuÅ‚y opisujÄ…ce startup. DziÄ™ki temu stronÄ™ z kampaniÄ… odwiedzili czytelnicy z Europy i ze Stanów Zjednoczonych. W miÄ™dzyczasie przedsiÄ™biorcy wysÅ‚ali spersonalizowane maile do osób, które wczeÅ›niej testowaÅ‚y i pomagaÅ‚y ulepszać aplikacjÄ™.Â
PrzeÅ‚om nastÄ…piÅ‚ jednak okoÅ‚o godziny 10-12, kiedy startupowcy wysÅ‚ali mailing do listy ponad 20 tysiÄ™cy odbiorców. Wkrótce potem ich pozycja wywindowaÅ‚a i znaleźli siÄ™ na pierwszym miejscu wÅ›ród projektów wyÅ›wietlanych na Å‚amach Product Hunta, gdzie pozostali już do koÅ„ca dnia. PosypaÅ‚y siÄ™ również komentarze, a zespół Lrn staraÅ‚ siÄ™ nie zostawić żadnego bez odpowiedzi.Â
– Rozmowa z użytkownikami jest bardzo ważna. To twoi pierwsi nabywcy i obroÅ„cy. Chcesz w nich zainwestować, bo jeÅ›li sÄ… zadowoleni – nie ważne ilu ich jest – bÄ™dÄ… siÄ™ tym dzielić, a tym samym ty bÄ™dziesz siÄ™ rozwijać – pisze Nathan Bernard. Dodaje, że osiÄ…gniÄ™cie sukcesu nie jest możliwe bez spoÅ‚ecznoÅ›ci, która ciÄ™ wspiera.Â
–
Pobierz aplikacjÄ™ Lrn z AppStore’a.
–
Wykorzystane w artykule zdjęcia pochodzą ze strony Startups + Venture Capital.