fot. pexels.com
W całym 2016 roku zarejestrowano 416,1 tys. nowych samochodów osobowych, 59,8 tys. aut dostawczych, 26,6 tys. samochodów ciężarowych, 25,8 tys. motocykli, 23,9 tys. motorowerów oraz 2,0 tys. autobusów. Okres ten charakteryzował się także wyższą produkcją w fabrykach ulokowanych w Polsce. Z taśm montażowych zjechało 681,8 tys. pojazdów samochodowych, co oznacza wzrost o 3,2% r/r.
Najwięcej rejestracji od kilkunastu lat w sektorze nowych samochodów osobowych
W IV kwartale 2016 roku zarejestrowano w Polsce 113,2 tys. nowych samochodów osobowych, tj. o 16,4 tys. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Ogółem w całym 2016 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wzrosła o 17,2% i wyniosła 416,1 tys. Powyższe dane oznaczają, że zarówno ubiegły kwartał, jak i cały 2016 rok był najlepszy od 16 lat pod względem sprzedaży nowych samochodów osobowych. Pomimo, że popyt jest nadal generowany głównie przez klientów instytucjonalnych, których udział w rejestracjach nowych aut wyniósł 67,7%, zaobserwowano również większą aktywność klientów indywidualnych (osób prywatnych i prowadzących działalność gospodarczą). Rejestracje aut osobowych w 2016 roku wzrosły w tej grupie o 8,8% r/r, zaś rejestracje klientów instytucjonalnych zwiększyły się o 21,8%.
– W 2016 roku wzrosła liczba rejestracji zarówno samochodów popularnych, jak i premium. W pierwszej grupie sprzedaż zwiększyła się o 15,7% i osiągnęła poziom 363,9 tys. aut. Liderem tego wolumenu pozostaje Škoda, która sprzedała w ubiegłym roku o 18% samochodów więcej niż w poprzednim roku, jednak najbardziej dynamiczne wzrosty liczby rejestracji zanotowały marki Dacia, Renault oraz Fiat. Jeżeli chodzi o samochody premium, to 2016 był rokiem dalszego wzrostu popularności tego segmentu pojazdów. W ciągu 12 miesięcy zarejestrowano 52,3 tys. aut, a trzy największe marki premium, tj. BMW, Mercedes-Benz oraz Audi odnotowały wzrost sprzedaży przekraczający 30% – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Škoda Octavia nadal najpopularniejszym samochodem w polskich salonach
W 2016 roku wzrosła liczba rejestracji we wszystkich segmentach, oprócz klasy A, która zanotowała 5 -procentowy spadek. Najwyższy wzrost został odnotowany w klasie dużych MPV (47%), minibusów (38%), kombivanów (30%), dużych SUV-ów i crossoverów (29%) oraz samochodów sportowych i cabrio (29%).
– Podobnie jak w poprzednich latach, w 2016 roku najpopularniejszymi samochodami osobowymi były auta klasy C, których zarejestrowano 123,6 tys., co oznacza wzrost o 16,0% w stosunku do 2015 roku. Nadal bardzo dynamicznie rozwija się rynek aut z napędami alternatywnymi – w ubiegłym roku liczba rejestracji wzrosła o 75,8% i wyniosła 10,4 tys. z czego aż 94,7% samochodów stanowiły hybrydy. Na uwagę zasługuje także dynamiczny wzrost limuzyn z segmentu F (26%) oraz aut klasy E (27%) – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Wzrost w segmentach motocykli
W 2016 roku zarejestrowano 25 844 nowych motocykli, czyli o 8,3% więcej niż w 2015 roku. Utrzymująca się wysoka sprzedaż w stosunku do poprzednich lat jest wynikiem zmiany pozwalającej kierować motocyklem do 125 centymetrów sześciennych przy użyciu prawa jazdy kat. B, a także zmiany przepisów homologacyjnych, dotyczących normy Euro czy wcześniej obowiązkowego wyposażenia w automatyczny włącznik świateł. Zmiana ta odbiła się zaś na rynku motorowerów, które po raz kolejny zanotowały spadek rejestracji, tym razem o 21,5% do 23,9 tys. sztuk.
Najlepszy rok tej dekady w segmencie samochodów dostawczych i ciężarowych
Miniony rok charakteryzował się znacznym wzrostem sprzedaży we wszystkich kategoriach rynku samochodów użytkowych. Jednocześnie rośnie rynek nowych przyczep i naczep – w 2016 roku zarejestrowano 23 522 sztuk, o 22,9% więcej niż w ubiegłym roku. O 14,3% wzrosła także liczba rejestracji nowych autobusów (DMC>3,5t), których zarejestrowano 1 987 sztuk.
– Ubiegły rok był najlepszy pod względem rejestracji nowych samochodów dostawczych i ciężarowych od wielu lat. Zarejestrowano 59 812 sztuk nowych samochodów dostawczych, a zatem więcej niż w poprzednio rekordowym 2008 roku, kiedy tego typu pojazdów sprzedano 56,9 tys. sztuk. W przypadku samochodów ciężarowych został pobity rekord z 2007 roku, gdy zarejestrowano 22,7 tys. ciężarówek. W zeszłym roku sprzedano ich o prawie 4 tys. więcej niż wówczas i o 18,7% więcej niż w 2015 roku. Warto odnotować, że po dwóch latach przerwy na pozycję lidera wrócił DAF, którego sprzedaż wzrosła o 23% r/r, a na drugie miejsce przesunął się MAN, odnotowując wzrost sprzedaży o 12% r/r. Pierwszą trójkę zamknęło Volvo (+37%) – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Produkcja – ożywienie w segmencie samochodów osobowych trwa
W 2016 roku odnotowano wzrost produkcji we wszystkich kategoriach – ogółem wyprodukowano w Polsce 681,8 tys. pojazdów samochodowych, o 3,2% więcej niż w poprzednim roku. Najdynamiczniej rosła produkcja autobusów – w ciągu 12 miesięcy zjechało z taśmy montażowej 5,24 tys. sztuk, o 5,5% więcej niż w zeszłym roku. Nieco wolniej rosła produkcja aut osobowych – w tej kategorii zarejestrowano wzrost o 3,7% do 554,6 tysięcy. Najniższy wzrost wolemenu produkcji odnotowano w kategorii samochodów dostawczych i ciężarowych, która wyniosła 122 tys. sztuk i była o 0,9% większa niż w 2015 roku.
– Już czwarty rok z rzędu rośnie sprzedaż samochodów osobowych w kraju, a drugi rok z rzędu rośnie popyt na auta w UE, co przełożyło się na wzrost produkcji w fabrykach ulokowanych w Polsce. Pomimo dobrych wyników produkcyjnych jesteśmy nadal daleko od rekordowego poziomu osiągniętego w 2008 roku. Rosnący popyt w Europie, w której zarejestrowano ponad 14,6 miliona samochodów osobowych i bardzo dobry wynik sprzedaży nowych samchodów w Polsce pozwala patrzeć z optymizmem na wzrost wolumenu produkcji w najbiższym czasie – komentuje Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Wzrost eksportu produktów motoryzacyjnych
Aktualne dane Eurostatu pozwalają także podsumować eksport motoryzacyjny z Polski w trzech pierwszych kwartałach tego roku. Od stycznia do września wyeksportowano produkty motoryzacyjne o wartości 22,8 mld euro. Wartość eksportu pojazdów, przyczep i naczep wyniosła 8,2 mld euro (+11,9% r/r). Największy udział w eksporcie mają jednak wciąż podzespoły, części i akcesoria motoryzacyjne – w ich przypadku wartość eksportu wzrosła do 14,6 mld euro (+6,4 proc. r/r).