Przełamywanie granic: polskie startupy podbijają świat

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Udostępnij:

Zgodnie z danymi PayPal, niewielu polskich eksporterów pojawia się na pierwszych stronach gazet. Są to raczej małe firmy, stworzone w ciągu ostatnich pięciu lat, specjalizujące się w produktach cyfrowych, projektowaniu mody, ale także w odzieży sportowej i operujące w branży kosmetycznej.

fot. materiały prasowe 

– W przeciwieÅ„stwie do Å›wiata offline, gdzie liczy siÄ™ odlegÅ‚ość od sklepu, w sieci nie ma to wiÄ™kszego znaczenia – komentuje Matt Komorowski, Dyrektor Generalny PayPal w Europie Północnej i Åšrodkowej. – ProwadzÄ…c biznes online, już od pierwszego dnia musisz konkurować z najwiÄ™kszymi i najbardziej znanymi markami. Klienci bÄ™dÄ… CiÄ™ do nich porównywać i oczekiwać, że zaoferujesz ten sam poziom usÅ‚ug. Wszystko co dzieli ich od wyboru Twojego lub innego sklepu to kilka kliknięć. Jestem naprawdÄ™ dumny, że polscy sprzedawcy tak Å›wietnie radzÄ… sobie na miÄ™dzynarodowych wodach, a my silnie wspieramy ich w dalszym wzroÅ›cie.

Nisze warte miliony

Z jednej strony Polacy wyrastają na potęgę w dziedzinie dóbr cyfrowych z wielomilionowymi obrotami takich firm jak G2A, GOG, czy CDP. Z drugiej strony, w całej Polsce powstały setki małych i średnich przedsiębiorstw, które odkryły swoją niszę na międzynarodowych rynkach i wspólnie stanowią bardzo dużą gałąź eksportu online. To często młode biznesy, jak chociażby firma Taff.one, oferująca spersonalizowaną odzież sportową, Spox Sox, sprzedająca oryginalne i kolorowe skarpetki, czy Noble Lashes, zajmująca się akcesoriami do sztucznych rzęs.

Większość zagranicznych klientów polskich sklepów online pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji oraz Szwecji.

Recepta na międzynarodowy sukces

Co pomaga osiągnąć sukces firmie, która chce sprzedawać swoje produkty za granicą? Według przebadanych przez PayPal firm jest to kwestia oryginalności produktów, znalezienia odpowiedniej niszy i… pasji.

– Stabilnej i dochodowej firmy nie da siÄ™ stworzyć w ciÄ…gu jednej nocy – podsumowujÄ… PaweÅ‚ i Karol Wojciechowscy, dwaj byli bokserzy, którzy odnaleźli swojÄ… niszÄ™ w branży kosmetycznej. Ich firma, Noble Lashes, sprzedaje produkty dla stylistek rzÄ™s i prowadzi szkolenia dla ekspertów z caÅ‚ego Å›wiata. – ZnaleźliÅ›my idealnÄ… okazjÄ™ biznesowÄ… w bardzo nieoczekiwanym miejscu i musieliÅ›my nauczyć siÄ™ wszystkiego od samego poczÄ…tku – dodajÄ….

Tymczasem najważniejszymi barierami w szybkim międzynarodowym rozwoju pozostają kwestie logistyczne (26%), zaraz po tym brak zaufania do sprzedawcy (19% badanych), oraz obsługa zwrotów (13%). Bariera językowa uplasowała się na samym końcu, tylko co dziesiąty badany uważa ją za wyzwanie.

Bartek Balcerek, współzaÅ‚ożyciel firmy Spox Sox, polskiej marki sprzedajÄ…cej kolorowe skarpetki klientom w Europie i Australii, podkreÅ›la: – Sprzedaż kolorowych skarpetek jest może nieco mniej skomplikowana logistycznie niż np. sprzedaż maszyn rolniczych, ale obie branże wymagajÄ… otwartoÅ›ci na potrzeby konsumentów. Wygodna opcja zwrotu produktów to jeden z filarów zaufania zagranicznych konsumentów do naszej firmy.

Równocześnie, badane firmy potwierdziły, że najważniejsze czynniki, które mogą wesprzeć ich dalszy rozwój są związane z wiedzą i doświadczeniem. Najpopularniejszą potrzebą polskich małych i średnich przedsiębiorstw, które chcą prowadzić ekspansję międzynarodową, jest kwestia pozyskania zaufanych partnerów za granicą (29%) oraz zdobycia wiedzy na temat zagranicznych rynków i panujących na nich zwyczajów biznesowych (19%) .