Nieprzestrzeganie zasad może prowadzić do nałożenia kar w wysokości od 35 mln euro lub 7% globalnego obrotu do 7,5 mln euro lub 1,5% obrotu, w zależności od naruszenia i wielkości firmy. Uzgodniony tekst będzie teraz musiał zostać formalnie przyjęty zarówno przez Parlament, jak i Radę, aby stać się prawem UE. Parlamentarne komisje ds. rynku wewnętrznego i wolności obywatelskich będą głosować nad porozumieniem na najbliższym posiedzeniu.
Zakazane aplikacje
Uznając potencjalne zagrożenie dla praw obywateli i demokracji ze strony niektórych możliwych zastosowań sztucznej inteligencji, prawodawcy zdecydowali się zakazać:
- systemów kategoryzacji biometrycznej, które wykorzystują cechy wrażliwe (np. przekonania polityczne, religijne, filozoficzne, orientację seksualną, rasę); dowolnego pobierania obrazów twarzy z Internetu lub nagrań CCTV w celu tworzenia baz danych rozpoznawania twarzy;
- rozpoznawana emocji w miejscu pracy i instytucjach edukacyjnych;
- programów z obszaru social scoring (systemu zaufania społecznego) opartych na zachowaniach społecznych lub cechach osobistych;
- systemów sztucznej inteligencji, które manipulują ludzkim zachowaniem w
celu obejścia ich wolnej woli; - sztucznej inteligencji wykorzystywanej do odczytywania słabości ludzi (ze
względu na ich wiek, niepełnosprawność, sytuację społeczną lub ekonomiczną).
Wyłączenia dotyczące egzekwowania prawa
Negocjatorzy uzgodnili szereg zabezpieczeÅ„ i wÄ…skich wyjÄ…tków od stosowania biometrycznych systemów identyfikacji (RBI) w publicznie dostÄ™pnych przestrzeniach do celów egzekwowania prawa, z zastrzeżeniem uprzedniej zgody sÄ…du i Å›ciÅ›le okreÅ›lonych list przestÄ™pstw. „Zdalny” RBI byÅ‚by wykorzystywany wyÅ‚Ä…cznie w ukierunkowanym poszukiwaniu osoby skazanej lub podejrzanej o popeÅ‚nienie poważnego przestÄ™pstwa. RBI „w czasie rzeczywistym” speÅ‚niaÅ‚by rygorystyczne warunki, a jego użycie byÅ‚oby ograniczone w czasie i miejscu, do celów stricte oznaczonych, takich jak:
-  ukierunkowane poszukiwania ofiar (uprowadzenia, handel ludźmi, wykorzystywanie seksualne);
-  zapobieganie konkretnemu i obecnemu zagrożeniu terrorystycznemu, lub lokalizacji bądź, identyfikacji osoby podejrzanej o popełnienie jednego z konkretnych przestępstw wymienionych w rozporządzeniu (np. terroryzm, handel ludźmi, wykorzystywanie seksualne, zabójstwo, porwanie, gwałt, rozbój z bronią w ręku, udział w organizacji przestępczej, przestępstwo przeciwko środowisku).
Precyzyjne ramy prawne
– Wraz z rosnącą obecnością sztucznej inteligencji we wszystkich aspektach codziennego życia, kwestia ram prawnych stała się pilna i konieczna w celu uregulowania jej zastosowań oraz ochrony danych. Istotne jest jednak, aby odbywało się to w oparciu o precyzyjne i przejrzyste zasady prawne, które ewoluują wraz z technologiami, tak abyśmy znaleźli właściwą równowagę umożliwiającą innowacje przy jednoczesnym poszanowaniu zasad etycznych. UE szybko wprowadziła w życie te przepisy, które są obecnie pierwszymi ogólnymi przepisami dotyczącymi sztucznej inteligencji na świecie. Rozporządzenie ws. sztucznej inteligencji ma szeroki zakres, starając się zapewnić wytyczne i ochronę w wielu obszarach, na które sztuczna inteligencja będzie miała wpływ w nadchodzących latach. Dla przeciętnego, niespecjalistycznego przedsiębiorstwa są to odniesienia do systemów AI ogólnego przeznaczenia (GPAI), na które powinni zwrócić uwagę na początku – powiedział Neil Thacker, CISO EMEA w Netskope.
Wymogi dotyczące treści wykorzystywanych do szkolenia systemu
– Nowe przepisy obejmujÄ… wymogi dotyczÄ…ce przejrzystoÅ›ci, w tym dokumentacji technicznej i zgodnoÅ›ci z unijnymi przepisami dotyczÄ…cymi praw autorskich, a w przypadku, gdy informacje te nie sÄ… dostÄ™pne, przedsiÄ™biorstwa bÄ™dÄ… zobowiÄ…zane do kontrolowania wykorzystania takich systemów w swojej organizacji. Szczególnie ucieszyÅ‚o mnie uwzglÄ™dnienie w przepisach wyraźnych wymogów dotyczÄ…cych szczegółowych podsumowaÅ„ treÅ›ci wykorzystywanych do szkolenia systemu. Åšwiadome podejmowanie decyzji ma kluczowe znaczenie dla wdrożenia sztucznej inteligencji, która jest etyczna i speÅ‚nia wymogi nowego prawa. Znajomość i dokumentowanie wykorzystania zarówno uczenia maszynowego, jak i systemów sztucznej inteligencji w organizacji to prosty sposób na zrozumienie i przewidywanie luk w zabezpieczeniach krytycznych danych biznesowych, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedzialnego korzystania z AI.– dodaÅ‚ Neil Thacker.Â
Bezpieczeństwo i poszanowanie zasad etycznych
– Nowa unijna regulacja dot. sztucznej inteligencji jest pierwszym na Å›wiecie miÄ™dzysektorowym i transgranicznym aktem prawnym dotyczÄ…cym sztucznej inteligencji, ale chodzi w niej o znacznie wiÄ™cej niż tylko współpracÄ™ paÅ„stw czÅ‚onkowskich w ważnej kwestii dnia dzisiejszego. RozporzÄ…dzenie kÅ‚adzie nacisk na bezpieczeÅ„stwo i zasady etyczne w samym sercu innowacji w zakresie sztucznej inteligencji i jest wyraźnym sygnaÅ‚em, że rzÄ…dy poważnie traktujÄ… implikacje etyczne – i wynikajÄ…cÄ… z nich konieczność zarzÄ…dzania – w samym sercu tych szybkich postÄ™pów. Grzywny nakÅ‚adane za nieprzestrzeganie przepisów sÄ… zgodne z dobrze ugruntowanym modelem egzekwowania RODO; grzywny ograniczajÄ… siÄ™ do 7% globalnego obrotu w porównaniu z 4% w ramach RODO, co oznacza, że nie można krytykować tego, czy prawo to, jest zbyt surowe – powiedziaÅ‚a Ilona Simpson, CIO EMEA w Netskope.Â
Balans między innowacjami i regulacjami
– Dla mnie najważniejszym spoÅ›ród dzisiejszych ogÅ‚oszeÅ„ byÅ‚ wysiÅ‚ek, jaki ustawodawcy wÅ‚ożyli w stworzenie równowagi miÄ™dzy regulacjami a innowacjami. RozporzÄ…dzenie jest pierwszym aktem prawnym, jaki widziaÅ‚am, który aktywnie zachÄ™ca do innowacji startupy i MÅšP – w rzeczywistoÅ›ci zawiera wyraźny przepis promujÄ…cy korzystanie z „piaskownic regulacyjnych” ustanowionych przez organy krajowe, a także testowanie w czasie rzeczywistym. DziÄ™ki temu UE bÄ™dzie w stanie wspierać postÄ™p techniczny bez ograniczania go nadmiernymi regulacjami – dodaÅ‚a Ilona Simpson.
Cały tekst rozporządzenia znajduje się na stronie:  europarl.europa.eu