Przychodnie przyszłości, czyli najlepsze innowacje w opiece ambulatoryjnej w 2023 roku

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Przychodnie przyszłości, czyli najlepsze innowacje w opiece ambulatoryjnej w 2023 roku

Udostępnij:

Algorytmiczna analiza wyników badań, nowatorski przyrząd do oceny postawy ciała, system triażowy – to tylko kilka przykładów innowacji, które mogą zrewolucjonizować opiekę zdrowotną w Polsce. Wystarczy gotowość do zmian, odważne decyzje i inspiracja. Projekty, które zdobyły uznanie kapituły konkursu „Przychodnia Przyszłości”, są dowodem na to, że zmiana jest możliwa i potrzebna.

„Przychodnia przyszłości” to konkurs zorganizowany przez NIL IN Sieć Lekarzy Innowatorów Naczelnej Izby Lekarskiej, którego celem było wyłonienie innowacyjnych rozwiązań skutecznie wdrożonych w POZ i AOS. Kapituła konkursu składająca się z ekspertów i przedstawicieli różnych dziedzin związanych z medycyną, technologią i zarządzaniem w ochronie zdrowia wybrała projekty, które mają potencjał do poprawy jakości i dostępności opieki zdrowotnej w przyszłości.

Jesteśmy świadkami rewolucyjnych zmian w opiece zdrowotnej. Chcemy wskazywać te innowacyjne rozwiązania, które już dziś pomagają lekarzom skutecznie, sprawnie i bezpiecznie leczyć pacjentów. Wspieramy lekarzy, którym zależy na tym, aby mieć wpływ na zmiany – podkreśla Małgorzata Kiljańska, liderka grupy roboczej ds. innowacji w opiece ambulatoryjnej NIL IN.

Z ponad 40 zgłoszeń, kapituła konkursu wyłoniła 11 rozwiązań, spośród których wybrała głównego laureata i nagrodziła innowacje w czterech kategoriach: wdrożenie technologii lub wyrobu medycznego, wdrożenie innowacyjnego systemu informatycznego, koordynacja opieki oraz innowacja organizacyjna. Przyznano także nagrodę specjalną.

Liderzy zmian w POZ i AOS

Laureatem głównym konkursu „Przychodnia przyszłości” został system algorytmicznej interpretacji wyników badań laboratoryjnych wdrożony. Rozwiązanie wdrożone przez CM Medyk wspiera lekarzy POZ w interpretacji wyników badań, prezentuje sugestie dotyczące diagnostyki różnicowej, prowadzenia wywiadu i badania oraz postępowania. Innowację stworzyła firma BloodLAb, a algorytmy przygotowały zespoły lekarzy specjalistów.

Wyniki badań, takich jak morfologii krwi z rozmazem, hormonów tarczycy, badań w kierunku chorób serca (troponiny, nt-proBNP, CK-MB, d-dimerów) witaminy B12 i kwasu foliowego są automatycznie analizowane przez algorytmy systemu, uwzględniające wiek i płeć pacjenta.

Wyniki badań, takich jak morfologii krwi z rozmazem, hormonów tarczycy, badań w kierunku chorób serca (troponiny, nt-proBNP, CK-MB, d-dimerów) witaminy B12 i kwasu foliowego są automatycznie analizowane przez algorytmy systemu, uwzględniające wiek i płeć pacjenta.

Innowacja podpowiada krótki opis wyniku badań, a także co należy uwzględnić w diagnostyce różnicowej, czyli m.in. stres, stosowane leki czy reakcje alergiczne. Algorytm sugeruje dalsze postępowanie z pacjentem oraz podpowiada na co należy zwrócić uwagę podczas zbierania wywiadu czy badania fizykalnego. Na końcu innowacja sugeruje dalsze postępowanie kliniczne – opowiada Gabriela Skorwider-Tucka, dyrektor ds. medycznych CM Medyk.

Algorytmiczna interpretacja wyników pomaga w podejmowaniu trafnych decyzji medycznych, redukuje ryzyko błędu lekarskiego, jednocześnie eliminując ryzyko pominięcia chorób rzadkich. Optymalizuje także koszty placówki poprzez właściwy dobór badań, a to przekłada się także na zadowolenie pacjentów. Co ważne, rozwiązanie wspierając lekarzy POZ w interpretacji badań, zmniejsza również liczbę pacjentów kierowanych do poradni AOS.

Wdrożenie technologii lub wyrobu medycznego

W kategorii Wdrożenie technologii lub wyrobu medycznego, największe uznanie kapituły zdobył „Orthometr”, stworzony w Ośrodku Rehabilitacji Leczniczej Troniny. Jest to podręczny przyrząd diagnostyczny z aplikacją na PC czy tablet, który służy do oceny postawy ciała u dzieci i młodzieży oraz do diagnostyki ortopedycznej. Działa na zasadzie elektronicznego kątomierza o specjalnie dobranych kształtach pozwalających na pomiar parametrów postawy ciała oraz zakresu ruchów wszystkich dużych stawów kończyn.

Ponadto posiada funkcje pomiaru liniowego który pozwala na ocenę elastyczności kręgosłupa. Zaopatrzony jest także w czujnik nacisku wykorzystywany do pomiaru siły mięśniowej i do oceny nacisku pelot w leczeniu skoliozy idiopatycznej u dzieci. Zaimplementowany w systemie Orthometru algorytm diagnostyczny automatycznie analizuje wprowadzone dane i podpowiada badającemu, jak należy dalej pokierować dzieckiem, kwalifikując je do jednej z czterech grup postępowania.

System może być wykorzystany w gabinecie lekarskim, fizjoterapeutycznym, ale także w gabinetach higieny szkolnej, a wynik badania może służyć do konsultacji ze specjalistą w kraju i za granicą poprzez telemedycynę – tłumaczy dr n. med. Marek Kluszczyński, twórca Orthometru, i dodaje – Zaletą urządzenia jest jego niska cena, podręczny charakter oraz aplikacja umożliwiająca komfort badania dla osób o mniejszym doświadczeniu, jak również wydruk danych i archiwizacja.

Co ważne, dzięki urządzeniu, wada postawy może być wykryta odpowiednio wcześnie, aby wdrożyć działania profilaktyczne i zapobiec jej pogłębieniu.

Koordynacja opieki

Najlepsze rozwiązanie w zakresie koordynacji opieki, „Profilaktyka i opieka koordynowana w przychodni na wsi”, wdrożone zostało przez NZOZ Alma Med. sp. z o.o. Innowacja opiera się na aktywnym objęciu pacjentów programami profilaktycznymi, takimi jak program profilaktyki Chorób Układu Krążenia i Profilaktyka 40+, oraz kompleksową opieką koordynowaną pacjentów wymagających takiej opieki. Wdrożenie przyniosło znaczące rezultaty po zaledwie 7 miesiącach. Ponad 74% pacjentów uczestniczy w programie profilaktyki chorób układu krążenia (ChUK), 51% w programie Profilaktyka 40+, a ponad 700 pacjentów korzysta z opieki koordynowanej. Ankieta satysfakcji ujawnia, że ponad 98% pacjentów jest zadowolonych z opieki medycznej, co potwierdza ich gotowość polecenia przychodni innym.

Efektywność innowacji objawia się również wzrostem liczby pacjentów o około 13% w ciągu ostatnich 7 miesięcy. Zmniejszenie liczby wizyt o 10%, a porad receptowych o 70%, w porównaniu z poprzednimi okresami, przekłada się na oszczędność czasu, który może być przeznaczony na lepszą opiekę nad pacjentami z chorobami przewlekłymi. Koordynator efektywnie zarządza terminarzem wizyt i Indywidualnymi Planami Opieki, co m.in. pozwala na planowanie z wyprzedzeniem grafiku personelu, konsultacji zewnętrznych i zakupów sprzętu, zwiększając rentowność placówki.

Wartością dodaną naszej innowacji jest fakt, że prezentowany przez nas model opieki w organizacji podstawowej w całości oparty jest o metody finansowania POZ przez płatnika – podkreśla lek. Adam Boruch, specjalista medycyny rodzinnej z NZOZ Alma Med. sp. z o.o.

Rozwiązanie jest skalowalne zarówno dla małych, jak i dużych placówek POZ, otwierając nowe perspektywy dla kompleksowej, wysokiej jakości opieki zdrowotnej.

Wdrożenie innowacyjnego systemu informatycznego

W kategorii „Wdrożenie innowacyjnego systemu informatycznego” nagrodzono „Aurero Smart Ecostytem”, rozwiązanie wdrożone w centrum medyczny All-Med przy skali 100 tysięcy pacjentów.

Jak podreślają przedstawiciele placówki: Rozwiązanie odpowiada na potrzeby wszystkich kluczowych członków ekosystemu zdrowia: pacjenta, lekarza i menedżera. U naszych lekarzy stawiamy przede wszystkim na komfort pracy i oszczędność czasu. Wierzymy, że każdy menadżer ochrony zdrowia powinien dbać o dynamiczny rozwój placówki medycznej i odpowiedni poziom marży biznesu napędzający ten rozwój. Z kolei u naszego najważniejszego odbiorcy, czyli pacjenta, stawiamy na jego zdrowie i satysfakcję ze świadczonych usług.

Rozwiązanie jest odpowiedzią na problem, z którym jeszcze niedawno placówka się mierzyła – niepełnych grafików lekarzy przy jednocześnie niemałej liczbie pacjentów, której nie udało zapisać się na wizytę ze względu na brak terminu.

„Aurero” integruje wszystkie systemy operacyjne codziennej pracy w placówce medycznej, od marketingowo-komunikacyjnych, przez medyczne, aż po finansowe. Co więcej, przetwarza wszystkie dane w czasie rzeczywistym, widząc więcej, niż nawet zespół doświadczonych specjalistów ochrony zdrowia. Każdego miesiąca system zbiera, przetwarza i analizuje ponad milion zdarzeń, które w oparciu o ponad 50 wskaźników, analizowane są przez menedżerów placówki w cyklach cotygodniowych. Dzięki temu liczba opóźnionych wizyt zmniejszyła się o 8%, a wypełnienie grafików wzrosło aż o 14 %.

Procedura triażowa i bezkontaktowa metoda nadzorowania leczenia pacjentów.

Kolejne nagrodzone rozwiązanie to procedura triażowa w POZ, usprawniająca przyjmowanie pacjentów i zarządzanie ich opieką. Pacjenci są kwalifikowani do różnych grup przed wizytą u lekarza, co determinuje termin przyjęcia i dalszy proces opieki. Procedura triażowa zaczyna się przy rejestracji, gdzie zadawane są pytania dotyczące dolegliwości. Oczywiste przypadki otrzymują odpowiednią grupę i termin wizyty. W niejasnych sytuacjach pomaga pielęgniarka, która może poprosić o pomoc lekarza. System triażowy został wprowadzony w K+MED Sp z o. o. w trakcie epidemii grypy. Procedura triażowa opiera się o wytyczne przez kierownik medyczną minimum, aktualizowane minimum raz w tygodniu.

Zdrowie i bezpieczeństwo pacjentów poprawiane jest w sposób oczywisty, poprzez zapewnienie większej dostępności dla nagłych świadczeń, ale co ciekawe, pacjenci przyjęli zmianę dużo bardziej pozytywnie niż się spodziewano. W ciągu ostatnich dwóch miesięcy nie pojawił się ani jeden negatywny głos – podkreśla Adam Kędziora, kierownik przychodni K+MED Sp z o. o.

W kategorii Innowacja organizacyjna przyznano także nagrodę specjalną NIL IN. Wyróżnienie projekt „Współpraca SOR z AOS”, realizowany w Specjalistycznym Szpitalu Miejskim im. M. Kopernika w Toruniu. Pozostałe warte uwagi rozwiązania, które trafiły do finału konkursu to: bezpieczny komunikator medyczny Doctor.One, opracowanie i przetestowanie bezkontaktowej metody nadzorowania leczenia pacjentów z chorobami układu oddechowego oraz alergiami przy wykorzystaniu e-słuchawki, Elektroniczny Dzienniczek Glikemii Diabdis w systemie gabinetowym, Elektroniczny Pre-Wywiad, PNM – Patient Need Management.

Raport z opisami wszystkich zgłoszonych w konkursie rozwiązań technologicznych i organizacyjnych wraz z praktycznym poradnikiem dla innowatorów jest dostępny na stronie: nilin.org.pl

Konkurs będzie kontynuowany w kolejnych latach, aby inspirować lekarzy, personel placówek i ich pracodawców do szukania rozwiązań poprawiających jakość opieki nad pacjentami oraz do dzielenia się własnymi dobrymi praktykami.