Ze wzrokiem coraz gorzej
Jak wskazuje Światowa Organizacja Zdrowia, ponad 2 miliardy osób na świecie zmaga się z zaburzeniami widzenia, a eksperci szacują, że liczba ta może wzrosnąć dwukrotnie w ciągu najbliższych 30 lat. Mimo licznych korzyści, jakie niesie ze sobą digitalizacja i rozwój technologii, nie pozostają one bez wpływu na zdrowie naszych oczu. Potwierdzają to zarówno specjaliści, jak i sami użytkownicy – szacuje się, że aż 77% osób dorosłych, którzy na co dzień korzystają z urządzeń cyfrowych, doświadcza chronicznego zmęczenia wzroku.
Biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie na produkty optyczne, Kodano planuje zintensyfikować swoje działania związane z ekspansją na europejskie rynki. Na realizację tego celu grupa pozyskała 40 milionów złotych od zarządzanego przez Vinci S.A. funduszu Vinci Da Gama, specjalizującego się w inwestycjach w rozwijające się przedsiębiorstwa.
Walka na konkurencyjnym rynku
– Pozyskane środki planujemy przeznaczyć na rozwój sieci salonów stacjonarnych na wybranych rynkach w regionie CEE, a także na rozszerzenie sprzedaży produktów w modelu e-commerce w krajach europejskich. Intensywnie pracujemy m.in. nad rozwojem laboratorium w którym produkujemy soczewki okularowe, co pozwoli nam poszerzyć ofertę grupy Kodano i zwiększyć marżowość – komentuje Mateusz Matula, CEO grupy Kodano. – Dodatkowo, nieustannie rozbudowujemy naszą sieć franczyzobiorców, a także chcemy rozwijać nasze automatyczne punkty sprzedaży soczewek – soczewkomaty, które w połączeniu z aplikacją mobilną oferują klientom niemal natychmiastowy i wygodny dostęp do wybranych produktów – zaznacza Mateusz Matula
Rynek okularów i soczewek jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się obszarów gospodarki. Według danych Grand View Research jego wartość w 2023 roku wyniosła ponad 180 miliardów dolarów, a skumulowany roczny wskaźnik wzrostu szacuje się na poziomie 8,3% do 2030 roku . Dzięki pozyskanemu kapitałowi na ekspansję polskie Kodano ma szansę stać się jednym z liderów tego rynku w Europie. Inwestycja opiewająca na kwotę 40 milionów złotych została zrealizowana przez fundusz powołany przez Bank Gospodarstwa Krajowego i zarządzany przez Vinci S.A. – Vinci Da Gama, inwestujący kwoty w przedziale 10 – 90 mln złotych w przedsiębiorstwa w fazie ekspansji oraz dojrzałości, których plany rozwojowe związane są z ekspansją zagraniczną.
– Inwestycja w grupę Kodano jest kontynuacją misji naszego funduszu wspierania krajowych przedsiębiorstw z międzynarodowymi ambicjami. Wierzymy, że doświadczenie jej zespołu i obrana strategia rozwoju marki, wraz z obserwowaną dynamiką rynkową, pozwolą Kodano w ciągu kilku lat stać się znaczącym graczem na europejskim rynku okularów i soczewek – komentuje Marcin Adamczyk, wiceprezes Vinci S.A.
Czytaj także:
- Nowi inwestorzy w Funduszu Innowacji Inicjatywy Trójmorza: o 20 mln euro więcej na inwestycje w startupowe ekosystemy
- Nowy fundusz VC stawia na „nudne” technologie w świecie AI: Backtrace ma do zainwestowania 10 mln euro