Google inwestuje miliard dolarów w Lyft. Chociaż wcześniej zaangażowany był w rozwój konkurenta

Dodane:

Adam Sawicki, Redaktor prowadzącyRedaktor prowadzący MamStartup Adam Sawicki

Udostępnij:

Lyft pozyskało miliard dolarów od Google na dalszy rozwój aplikacji do podwózek. Zamierza zagospodarować wciąż niewykorzystany potencjał rynku współdzielonych przejazdów.

fot. materiały prasowe

Dobre wyniki

– 2017 to ważny rok dla społeczności skupionej wokół Lyft. Na początku tego miesiąca zakończyliśmy 500-milionową przejażdżkę, a nasza usługa jest obecnie dostępna dla 95 procent mieszkańców Stanów Zjednoczonych – napisali w oficjalnym komunikacie przedstawiciele aplikacji do podwózek Lyft. Wyjaśnili, że to więcej aż o 54 procent w stosunku do początku tego roku i dodali, że są podekscytowani kolejnymi celami.

Okazuje się bowiem, że mniej niż 0,5 proc. przejechanych mil, przejechano korzystając z aplikacji car-sharingowych, co zdaniem twórców Lyft, stwarza ogromne możliwości dla ich startupu. Można więc przypuszczać, że pozyskany miliard dolarów od Google przeznaczą właśnie na dalsze zdobywane rynku, chociaż nie wyjaśniono jakie konkretnie działania podejmą. Nie wiemy więc czy Lyft na przykład powiększy zespół, czy ruszy z ekspansją.

Wycena

Niemniej pozyskanie tak dużego finansowania to dobry znak dla spółki z San Francisco nie tylko ze względu na możliwości dalszego rozwoju, ale także na fakt, że po zamknięciu tej rundy wycena startupu skoczyła do 11 miliardów dolarów. Jednocześnie trzeba przyznać, że to wciąż niewiele jeśli porównamy wartość Lyft z jego głównym konkurentem, czyli Uberem, który dzisiaj jest wyceniany na prawie 70 miliardów dolarów.

The Verge zwraca uwagę, że inwestycja Google w Lyft jest nieco zaskakująca, bo w 2013 roku gigant technologiczny był raczej zaangażowany w rozwój jego rynkowego rywala i wpompował wówczas 230 milionów dolarów właśnie w Ubera. Jednak od tego czasu stosunki między dwiema firmami uległy pogorszeniu się, a Google zarzuciło Uberowi, że ten wykrada patenty z Wayamo, spółki Google zajmującej się autonomicznymi pojazdami.

Nikt nie chciał kupić Lyft

Ponadto w sierpniu 2016 roku właściciele Lyft mieli rozmawiać o sprzedaży firmy z kilkoma gigantami technologicznymi. The New York Times podaje, że na liście potencjalnych kupców znaleźli się podobno: Google, Apple, Amazon, General Motors, a także Uber i działający na tej samej zasadzie chiński Didi Chuxing. Transakcja nie doszła jednak do skutku, być może dlatego, że żadnej ze stron nie odpowiadała jej wysokość.  

Lyft chciał się ponoć sprzedać za za 9 miliardów dolarów, ale dla potencjalnych nabywców ta kwota wydała się najwidoczniej za wysoka. Okazuje się bowiem, że jeszcze wtedy startup był wyceniany na 5 miliardów dolarów, chociaż Uber nie zapłaciłby za swojego konkurenta nawet tyle. Jego szefowie stwierdzili, że gdyby mieli to zrobić, przejęliby startup za nie więcej niż 2 mld dolarów, czyli znacznie poniżej oczekiwań twórców Lyft.