W tej rozmowie Magda dzieli się cennymi wskazówkami, jak unikać najczęstszych błędów podczas planowania działań PRowych.
– Startupy często traktują PR jak coś dodatkowego, a nie element strategii biznesowej. Tymczasem dobrze prowadzona komunikacja może realnie wpłynąć na rozwój firmy – przyciągnąć inwestorów, klientów i talenty – podkreśla Magdalena Mikulska.
Najczęstsze błędy startupów w PR?
Wielu startupowcom trudno jest spojrzeć na PR przez pryzmat długofalowej strategii.
– PR to nie sprint, tylko maraton. Jednorazowy wysyp newsów nic nie da, jeśli nie idzie za tym przemyślana narracja. Ważne jest, aby działać w sposób przemyślany, a nie chaotyczny. Startupy nie mogą po prostu wysyłać newsów, muszą mieć na to plan – zauważa Magdalena.
Innym częstym błędem jest ignorowanie potrzeb mediów.
– Nie wystarczy wysłać maila do dziennikarza. Trzeba rozumieć, czego on potrzebuje. Chodzi o to, by wiedzieć, jak tworzyć relacje z dziennikarzami i jak im pomagać, by mogli pisać o nas z korzyścią dla obu stron – mówi Magda.
Nasza rozmówczyni wymienia trzy kluczowe błędy, które mogą skutkować osłabieniem wizerunku startupu:
- Brak strategii – brak przemyślanej strategii PR to jeden z największych grzechów startupów. Bez planu nie ma mowy o skutecznym budowaniu marki.
- Ignorowanie mediów – media to partnerzy, z którymi warto nawiązywać długofalowe relacje. Nie wystarczy jednorazowa współpraca.
- Brak spójności – komunikacja, która nie jest spójna, może sprawić, że startup zacznie wyglądać nieprofesjonalnie. Działania PR muszą być konsekwentne i zgodne z tożsamością firmy.
Jak robić to dobrze?
– Dobrze prowadzony PR to coś więcej niż obecność w mediach. To sposób na pokazanie wartości firmy i wyróżnienie jej na tle konkurencji. Najlepsze efekty osiągają ci, którzy traktują komunikację długofalowo – mówi Magdalena.
Aby skutecznie budować markę, kluczowa jest autentyczność.
– PR to nie lukrowanie rzeczywistości. Trzeba umiejętnie podkreślać to, co wyróżnia startup, ale nie udawać, że jesteśmy kimś, kim nie jesteśmy. To autentyczność buduje zaufanie – stwierdza Magda.
Przez pryzmat autentyczności powinna być też prowadzona komunikacja z mediami.
– Nie chodzi o to, żeby bez końca wysyłać jednorazowe informacje prasowe. Najważniejsze jest, by budować trwałe relacje z dziennikarzami, dostarczać im wartościowych treści, które pasują do ich odbiorców. Tylko wtedy można liczyć na długofalowy sukces w PR – mówi nasza rozmówczyni.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak skutecznie budować markę startupu w oparciu o sprawdzone praktyki PR, posłuchaj pełnej rozmowy w MamStartup Podcast.
Posłuchaj również:
- Jak skutecznie prowadzić PR w startupie? Damian Wielechowski o budowaniu relacji z mediami i komunikacji, która działa
- Źle zrobiony PR zaszkodzi bardziej niż pomoże – Marcin Sierant o komunikacji startupów
- Profesor vs. influencer, czyli jak się robi PR dla uczelni? Anna Kiryjow-Radzka (Stowarzyszenie „PRom”, SGGW)
- O nowej tożsamości prawników w erze AI – mec. Agata Kowalska i Aleksandra Snuzik (CK Legal)