Jak zbliżyć się do dotacji, a zachować bezpieczny dystans od posądzeń? Poradnik dla startupowych wnioskodawców

Dodane:

Przemysław Zieliński Przemysław Zieliński

Jak zbliżyć się do dotacji, a zachować bezpieczny dystans od posądzeń? Poradnik dla startupowych wnioskodawców

Udostępnij:

Eksperci podpowiadają, jak przygotować dobry wniosek, zyskać dotację i zapewnić sobie święty spokój w trakcie kontroli.

W ostatnich tygodniach głośna „afera KPO” wstrząsnęła opinią publiczną: dotacje z Krajowego Planu Odbudowy, które miały wspierać innowacje i odbudowę gospodarki po pandemii, sfinansowały m.in. jachty, ekspresy do kawy, solaria, meble do garderoby, a nawet „platformy do gry w brydża”. Dla niektórych to dowody na nietrafione, błędne, a nawet korupcyjne decyzje osób odpowiadających za przyznawanie dotacji. Dla innych to z kolei uzasadnione wydatki, które są zgodne z regulaminem KPO. Ale nasz tekst nie jest tekstem polemicznym ani tym bardziej politycznym.

Nasz tekst ma być tekstem poradnikowym.

Można podejrzewać, że w obecnym klimacie zaufanie publicznego do mechanizmów dotacyjnych spadło. Albo spadła chęć do przygotowywania wniosku oraz ubiegania się o dofinansowanie. My chcemy podzielić się z Wami poradami ekspertek i ekspertów, którzy na naszych łamach wypowiadali się na temat aplikowania o zewnętrzne środki finansowe.

Dopasujcie pomysł do konkursu — nie odwrotnie

– Dotacje rządzą się swoimi prawami. To, co wydaje się świetnym pomysłem w głowie założyciela startupu, niekoniecznie wpisuje się w założenia konkretnego konkursu – podkreśla Magdalena Adamczuk z Grants.Capital. Dlatego Waszym pierwszym krokiem powinno być dokładne przeanalizowanie celów programu dotacyjnego — komu pomaga, jakie obszary wspiera, jakie są kluczowe efekty oczekiwane przez administratorów. Nie próbujcie naciągać pomysłu do celów konkursu — to najkrótsza droga do odrzucenia lub budowania wśród asesorów niechęci do Waszych aplikacji.

Czytaj także: Jak dobry pomysł przekuć na dużą dotację? Magdalena Adamczuk (Grants.Capital)

Zadbajcie o cel i uzasadnienie — kto i co zyska?

Niezbędne jest jasne zdefiniowanie przez Was:

  • problemu, który rozwiązujesz,
  • grupy odbiorców, które zyska,
  • skali wpływu projektu.

Tego samego wymaga Anna Broniarek, jeden z eksperckich głosów w MamStartup, podkreślając, że wnioski muszą zawierać mocną argumentację wartości dodanej.

Czytaj także: Czy konsultant pomoże startupowi w pozyskaniu dotacji? Ekspercki trójgłos: Adamczuk, Broniarek, Pijanowski

Transparentność kosztów — szczegółowe, realistyczne kalkulacje

W kontekście zamieszania wokół KPO, bardzo istotne jest:

  • precyzyjne rozbicie budżetu na pozycje zgodne z regulaminem,
  • wytłumaczenie, dlaczego dany koszt jest kluczowy (np. zakup sprzętu, licencji, usługi),
  • wykazanie, że inwestycja służy rozwojowi, nie luksusowi.

To, co można wyciągnąć z niejasności narosłych przy wnioskach wyróżnionych w KPO, to przestroga, aby powstrzymać się od zbyt szerokiego, nazbyt swobodnego interpretowania celu pomocy, o którą się ubiegacie.

Korzystajcie z konsultacji — ale zachowajcie niezależność

W jednym z naszych tekstów pytaliśmy o rolę doradców w pozyskiwaniu dotacji. Nasi rozmówcy wskazali wówczas, że eksperckie wsparcie może zwiększyć precyzję i trafność wniosku, ale ostateczna odpowiedzialność pozostaje po stronie founderów. Pamiętajcie, że Wasze osobiste zaangażowanie w przygotowywanie wniosku może znacząco podnieść jego wartość. Jeśli asesorzy zobaczą, że to Wy stoicie za poszczególnymi częściami wniosku, przekonają się, że dotacja rzeczywiście powstała w oparciu o Wasze realne potrzeby. I, być może, łatwiej będzie im Wam zaufać.

Czytaj także: Elity wśród startupów: to, co kiedyś otwarte, zamyka się na naszych oczach

Doradca może pomóc Wam w doprecyzowaniu słabych punktów wniosku albo zasugerować lepszą, bardziej fachową czy obiektywną narrację. Ale nie zastąpi on Waszej merytorycznej wiedzy o projekcie. To Wy nadal odpowiadacie za cały wniosek.

Zadbajcie o przejrzystość i dokumentację procesu

Wskazane jest, abyście archiwizowali Wasze prace nad wnioskiem:

  • udokumentujcie badania, warsztaty, rozmowy z mentorami czy przyszłymi klientami;
  • archiwizuj wersje wniosku — nie tylko finalną, ale także drafty, uwagi i korekty.

W razie kontroli — taki standard pracy zwiększa wiarygodność i uwiarygodnia intencję tworzenia wartości, a nie tylko chęć sięgnięcia po środki.

Wnioskowa checklista

Na koniec – krótka, treściwa lista, czy Wasz wniosek rzeczywiście został przygotowany w pełni prawidłowo:

  1. Czy projekt odpowiada celom konkursu?
  2. Czy budżet jest spójny, uzasadniony i transparentny?
  3. Czy opis projektu zawiera konkrety — co, kto, kiedy, dla kogo?
  4. Czy masz dowody i dokumentację procesu przygotowania?
  5. Czy wniosek, który przeszedł weryfikację konsultanta, posiada Waszą akceptację?
  6. Czy jesteście gotowi na potencjalną kontrolę i wyjaśnienia — i macie gotowe wyjaśnienia dla kontrolerów?

Czytaj także: