E-commerce nadal na prowadzeniu
BLIK pozostaje jednym z najchętniej wybieranych sposobów płatności w sieci. W pierwszym półroczu 2025 r. użytkownicy zrealizowali 662 mln transakcji online, czyli o ponad 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartość płatności internetowych wyniosła 102,4 mld zł, co oznacza, że już niemal połowa łącznego wolumenu wszystkich transakcji BLIKA przypada na e-commerce.
Rosnące znaczenie transakcji online wspierają też rozwijane usługi dodatkowe – płatności odroczone czy subskrypcyjne, które jeszcze mocniej wpisują się w codzienne nawyki konsumentów.
– Ich potencjał w zwiększaniu wygody i wartości koszyków widzimy już dziś, i spodziewamy się, że kolejne kwartały pokażą pełną skalę ich wpływu – podkreśla Monika Król, wiceprezeska zarządu w Polskim Standardzie Płatności, operatorze BLIKA.
Codziennie miliony transakcji
W analizowanym okresie użytkownicy wykonywali średnio 7,7 mln operacji dziennie, co oznacza ponad 5,3 tys. płatności w każdej minucie. Średnia wartość pojedynczej transakcji online wyniosła 149 zł.
Na koniec czerwca br. BLIKA aktywnie używało 19,4 mln osób – o 2,5 mln więcej niż rok wcześniej. Przeciętny użytkownik wykonywał średnio 13 płatności miesięcznie, z czego coraz większą część w internecie. Najwyższy wolumen zanotowano w dniu 10 czerwca, kiedy to w systemie zrealizowano ponad 11,5 mln płatności.
Silny wzrost całego ekosystemu
BLIK dynamicznie rośnie także w sklepach stacjonarnych – w pierwszym półroczu 2025 r. zrealizowano tam 338 mln transakcji (+31 proc. r/r). Niemal połowę z nich stanowiły płatności zbliżeniowe, których liczba wzrosła o 46 proc., osiągając wartość 7,3 mld zł. Usługa zyskuje popularność nie tylko w Polsce, ale i za granicą – skorzystano z niej już w 164 krajach.
Wzrost odnotowano również w szybkich rozliczeniach między użytkownikami – w pierwszym półroczu 2025 r. zrealizowano 354,6 mln przelewów na telefon (+25 proc. r/r), czyli średnio 2 mln dziennie o wartości 164 zł.
– Przelewy na telefon w Polsce stały się standardem – prostym, szybkim i dostępnym dla milionów użytkowników. Naszą ambicją jest, aby ta wygoda nie kończyła się na granicach kraju. Pracujemy nad rozwiązaniem, które mamy nadzieję w nie tak dalekiej przyszłości, pozwoli przesyłać pieniądze równie łatwo do znajomego w innym kraju Europy, jak dziś do przyjaciela w sąsiednim mieście – podkreśla Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.