W 2024 AI działała. W 2025 AI zarabia. Nowy raport Google Cloud ogłasza erę agentów AI i masowych zwrotów z inwestycji

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

W 2024 AI działała. W 2025 AI zarabia. Nowy raport Google Cloud ogłasza erę agentów AI i masowych zwrotów z inwestycji

Udostępnij:

Firmy nie pytają już, czy powinny używać AI, ale jak skalować sprawdzone przypadki użycia i budować zaawansowanych agentów AI, aby generować wartość biznesową.

Przyglądamy się najnowszemu badaniu Google Cloud, które potwierdza tę fundamentalną zmianę w sposobie myślenia biznesowego, wskazując, że 88% wczesnych użytkowników agentów AI odnotowuje pozytywny zwrot z inwestycji w generatywną AI.

Witamy w erze agentowej

– Agenci AI wyznaczają nową erę w biznesie, przechodząc od systemów, które tylko przewidują lub tworzą, do takich, które potrafią planować, wyciągać wnioski i działać pod nadzorem. Nasze dane pokazują, że pierwsi użytkownicy agentowej AI wykorzystują je do rozwiązywania złożonych, specyficznych dla branży zadań – od wykrywania oszustw w usługach finansowych po kontrolę jakości w handlu detalicznym. Nie chodzi tu tylko o wydajność, lecz o osadzanie sztucznej inteligencji bezpośrednio w biznesie – zaznaczyła Carrie Tharp, wiceprezydent, Strategic Industries, Google Cloud, cytowana w komunikacie prasowym

Ewolucja AI przeszła od predykcyjnej do generatywnej, a obecnie znajdujemy się w erze agentowej, gdzie agenci AI mogą samodzielnie wykonywać zadania i podejmować decyzje pod nadzorem człowieka. Google definiuje agentów AI jako systemy, które łączą inteligencję zaawansowanych modeli AI z dostępem do narzędzi, umożliwiając im podejmowanie działań w imieniu użytkownika i pod jego kontrolą.

Firmy, które już wdrożyły agentów AI, widzą realne korzyści. Wykorzystują ich do poprawy doświadczeń klientów, uwalniając pracowników do bardziej złożonych zadań oraz zwiększając produktywność w działach takich jak marketing, IT i HR. Ten zwrot z inwestycji uzasadnia coraz większe zainteresowanie.

Raport Google Cloud wskazuje, że 52% kadry kierowniczej, której organizacje korzystają z generatywnej AI, wdrożyło również agentów AI w produkcji. 74% kadry kierowniczej odnotowuje zwrot z inwestycji. Zwrot z inwestycji jest widoczny w różnych obszarach zastosowań: 39% kadry kierowniczej odnotowało ROI w przypadku zastosowań generatywnej AI w produktywności, 37% w obsłudze klienta, a 33% w sprzedaży i marketingu.

Kluczowym czynnikiem sukcesu AI jest wsparcie ze strony kadry kierowniczej. 78% kadry kierowniczej z organizacji posiadających sponsorskie wsparcie na poziomie C-level zgłasza, że obecnie odnotowuje zwrot z inwestycji w co najmniej jednym przypadku użycia generatywnej AI. Niemniej jednak, wyzwaniem pozostaje wdrożenie, a prywatność i bezpieczeństwo danych są najważniejszymi czynnikami branymi pod uwagę przy wyborze dostawców modeli LLM.

Czytaj także: