Co możesz zyskać dzięki hackathonom? 7 wskazówek dla product managera

Dodane:

Challenge Rocket Challenge Rocket

Udostępnij:

W jaki sposób hackathony mogą przydać Ci się w codziennej pracy? Co jesteś w stanie dzięki nim zyskać? Dlaczego warto zorganizować hackathon? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym artykule.

fot. pl.depositphotos.com

1. Otrzymasz bardzo wiele rozwiązań w krótkim czasie

Hackathony trwają zwykle od kilku godzin do kilku dni. W tym czasie dziesiątki bądź setki specjalistów pracują nad rozwiązaniem problemu, który im przedstawisz. Na koniec otrzymasz kilkadziesiąt propozycji, z których będziesz mógł wybrać te, Twoim zdaniem, najlepsze. To oznacza, że jeśli Ty i Twój zespół pracujecie nad nowym zabezpieczeniem dla kolejnego portalu, otrzymasz wiele, często zupełnie różnych, propozycji, które będziesz mógł przetestować.

Jeśli rozwijacie nową aplikację ułatwiającą poruszanie się po mieście rowerem, otrzymasz rozwiązania z zastosowaniem zupełnie innych narzędzi i wybierzesz to, które według Ciebie ma największe szanse na wdrożenie. W innych okolicznościach otrzymanie tak dużej ilości propozycji i nowych pomysłów byłoby całkowicie niemożliwe w tak krótkim czasie.

2. Będziesz współpracować z zupełnie nowymi ludźmi

Organizując hackathon masz dostęp do specjalistów pracujących na co dzień w bardzo różnych branżach. Jeden z uczestników będzie świetnym UX designerem pracującym dla firmy tworzącej systemy rezerwacji dla hoteli i pensjonatów; inny natomiast programistą zmagającym się od poniedziałku do piątku z rozwojem aplikacji SaaS dla firm produkcyjnych, a kolejny odpowiedzialnym za bezpieczeństwo w internetowym kantorze.

Możliwość współpracy z tak wieloma specjalistami z tylu różnych branż jest jedną z bardziej docenianych zalet przez firmy, które regularnie organizują hackathony.

3. Wyłapiesz nowe talenty

Twój zespół najprawdopodobniej dąży do tego, żeby się rozwijać. Zapewne co jakiś czas prowadzona jest rekrutacja, mająca na celu zatrudnienie nowych osób z kwalifikacjami odpowiadającymi Twoim wymaganiom. Do hackathonów zgłaszają się zwykle osoby mocno zaangażowane w swoją pracę, którą niejednokrotnie traktują ją jak wielką pasję – zwycięstwo konkursu i idące z tym nagrody często schodzą na drugi plan, liczy się dla nich możliwość rozwoju, zmierzenia się z konkurencją i poznanie nowych osób z branży. Organizując hackathon masz tych wszystkich specjalistów na wyciągnięcie ręki i w każdej chwili możesz im zaproponować przystąpienie do nowego, komercyjnego projektu.

4. Uzyskasz ekspresowy feedback

Ideą hackathonu jest to, by w z góry określonym czasie zakończyć jakieś konkretne zadanie. Może to być luka w systemie zabezpieczeń banku, propozycja nowej aplikacji mobilnej na Androida wykorzystująca dane GPS czy nowe narzędzie do zdalnej obsługi klientów firmy przewozowej. Twoje własne założenia bądź pomysły mają szansę być poddane szybkiej i obiektywnej weryfikacji.

Uczestnicy przystępujący do hackathonów mogą spojrzeć na problem z zupełnie innej strony i pokazać Ci rozwiązanie, na które Twój zespół do tej pory z jakichś powodów nie wpadł. Szybko może się okazać, że warto dokonać pewnej reorganizacji swojej dotychczasowej wiedzy. Również Ty, jako organizator hackathonu, będziesz mieć okazję ścisłej selekcji pomysłów, które uznasz za niespełniające Twoich kryteriów.

5. Precyzyjnie zdefiniujesz problemy

Od tego zaczyna się każdy hackathon – uczestnikom zostaje przedstawiony konkretny problem bądź zadanie do wykonania. Wszyscy pracują w oparciu o te same założenia, a to, w jaki sposób podejdą do jego rozwiązania, zależy już tylko od ich kreatywności, wiedzy i umiejętności. Zorganizowanie hackathonu sprawia, że musimy przyjrzeć się na nowo problemom, które chcemy rozwiązać, musimy poukładać naszą wiedzę na ich temat, żeby odpowiednio przekazać ją uczestnikom. Niech to oni wezmą sprawy w swoje ręce i zaproponują nowe rozwiązania, które, całkiem możliwe, trafią w Twoje gusta.

6. Nie zmarnujesz cennego czasu

Podczas hackathonów nie ma miejsca (i najczęściej czasu) na szczegółowe i długotrwałe omawianie problemu, dyskutowanie o możliwych rozwiązaniach czy spieranie się o narzędzia, za pomocą których Twój zespół wykona zadanie. Liczy się działanie. W ciągu kilkunastu bądź kilkudziesięciu godzin otrzymasz taką ilość propozycji i możliwych rozwiązań, które w codziennych realiach powstawałyby przez długie miesiące. Jest to nieoceniona wartość, gdy jesteś człowiekiem, dla którego liczą się efekty. Hackathon jest jednym wielkim deadline’em, którego nijak nie można przesunąć.

7. Nauczysz się nowych rzeczy

Uczestnikami hackathonów są ludzie pracujący na różnych stanowiskach w firmach z najróżniejszych branż (w jednym zespole można spotkać analityka pracującego dla dużej agencji oferującej usługi SEO, grafika, który na co dzień projektuje layout’y stron internetowych oraz testera, którego głównym zadaniem od poniedziałku do piątku jest wyłapywanie bugów w nowych funkcjonalnościach dostarczanych mu przez developerów). Nie ma sposobu, żeby uniknąć nauczenia się czegoś nowego, wartościowego i przydatnego od tych wszystkich ludzi. To wielce rozwijające.

Hackathony wewnętrzne i zewnętrzne

Pamiętaj, że hackathony mogą być organizowane zarówno dla uczestników zewnętrznych – wtedy zapraszasz do współpracy każdą chętną osobę, która ma ochotę pracować na Twoich case’ach jak i dla pracowników wewnętrznych – wtedy w na nowo uformowanych zespołach interdyscyplinarnych pracownicy jednej firmy starają się rozwiązać jakieś konkretne problemy w ściśle określonym czasie i miejscu. Od Ciebie zależy, którą formę wybierzesz.

Zobacz, jak robią to najwięksi

Jeśli jeszcze wątpisz w zasadność i zalety zorganizowania hackathonu – spójrz na dobre praktyki płynące szerokim strumieniem ze strony firm o uznanej pozycji na rynku.

Google zorganizowało hackathon związany z produktem Google Glass, podczas którego chętni programiści pracowali ze specjalnie im z tej okazji udostępnionym Google Mirror API oraz mieli możliwość samodzielnego przetestowania zarówno sprzętu jak i oprogramowania. Dla firmy była to niewątpliwa szansa, by uzyskać feedback dotyczący ich nowego produktu oraz wypromować oprogramowanie wśród developerów z wielu krajów.

Firma PayPal natomiast zorganizowała w Warszawie w 2014 r. międzynarodowy event Battle Hack, w którego dalszym etapie można było wygrać nawet 100 tys. dolarów, a którego celem było napisanie aplikacji opartej na API PayPal lub Braintree/Venmo SDK w odpowiedzi na postawiony przez organizatorów problem. Kilka tysięcy osób bez wahania wzięło w nim udział.

Autor tekstu: Challengerocket.com