KGHM przetestowało lokomotywę na wodór

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

KGHM przetestowało lokomotywę na wodór

Udostępnij:

POL-MIEDŹ TRANS z KGHM zakończyło czterodniowe testy lokomotywy zasilanej wodorem. Próby miały na celu m.in. sprawdzenie parametrów technicznych oraz jej efektywności.

Wodór dla przemysłu

Spółka POL-MIEDŹ TRANS zakończyła czterodniowe (4-7.09) testy lokomotywy zasilanej wodorem, przeprowadzone głównie na infrastrukturze wewnętrznej Grupy Kapitałowej KGHM. Ich celem było sprawdzenie m.in. zużycia wodoru, zasięg operacyjny oraz zachowanie pojazdu przy manewrach i dużych obciążeniach. Lokomotywa woziła piasek, koncentrat i rudę miedzi w okolicach Lubina, Rudnej i Polkowic.

– Wodór to przyszłość transportu szynowego, a dla naszej Spółki to realna możliwość zmniejszenia emisji oraz kosztów eksploatacyjnych. Spółka posiada 65 lokomotyw spalinowych i elektrycznych, z czego 19 to zmodernizowane SM42 typu 6Dg. Ich miesięczna eksploatacja wiąże się z emisją 176 ton CO₂ do atmosfery. Wodorowe napędy mogą istotnie ograniczyć ten ślad węglowy – powiedział Adam Najda, p.o. Prezesa Zarządu POL-MIEDŹ TRANS.

Lokomotywa SM42-6Dn Hydrogen, opracowana i wyprodukowana przez PESA Bydgoszcz SA, to przede wszystkim lokomotywa manewrowa. Czteroosiowa jednostka trakcyjna wyposażona jest w silniki 4×180 kW. Jej sercem są dwa ogniwa wodorowe o mocy 85 kW, a dodatkowym atutem – system jazdy autonomicznej pozwalający na jednoosobowe sterowanie radiowe. Pojazd wyposażono także w system rozpoznawania przeszkód.

Niskoemisyjność celem KGHM

Lokomotywa zasilana wodorem, to odpowiedź na rosnące wyzwania związane z transformacją energetyczną. Ta jednostka mogłaby w przyszłości zastąpić spalinowe lokomotywy wykorzystywane do przewozu koncentratu miedzi oraz innych materiałów w obsłudze Głównego Ciągu Technologicznego KGHM. Zanim dotarła do Zagłębia Miedziowego, pojazd przeszedł udane testy na rynkach skandynawskich. Cykl testów na Dolnym Śląsku rozpoczęto zaś przejazdem pasażerskim.

– Zakończone właśnie testy lokomotywy zasilanej wodorem dostarczają nam bogatego materiału do analiz. Pozyskane doświadczenie stanowić będzie dla KGHM Polska Miedź i POL-MIEDŹ Trans solidny fundament do wykonania dalszych, wspólnych prac oraz przygotowania się do podjęcia kluczowych decyzji inwestycyjnych – powiedział Piotr Stryczek, Wiceprezes Zarządu ds. korporacyjnych KGHM Polska Miedź S.A.

Czytaj również: