Książka pt. „Biznes w świecie mobileJak zaprojektować, wykonać i wypromować aplikację mobilną” będzie dostępna w sprzedaży od 09.03.2018 roku.
Oczywiście dobra znajomość zagadnień związanych z tworzeniem rozwiązań na urządzenia mobilne i doświadczenie w projektowaniu są ważne, ale nie znaczy to, że odnoszące sukces aplikacje mogą być dziełem wyłącznie wybranych szczęśliwców. Jeżeli odpowiednio się przygotujesz, możesz stworzyć dobrą koncepcję aplikacji mobilnej.
Do jej opracowania potrzebujesz:
- czasu
- otwartego umysłu (by wziąć pod uwagę wszystkie istotne aspekty)
- odwagi, by sprawdzić ją z potencjalnymi użytkownikami
Wystrzegaj się myśli:
- Mój pomysł jest dobry, bo jest mój i mi się podoba
- Użytkownicy nie wiedzą, czego chcą, więc lepiej nie pytać ich o zdanie.
- Pokazywanie niedokończonego rozwiązania użytkownikom nie ma sensu – jeśli zobaczą niedopracowany pomysł, na pewno im się nie spodoba.
- Lepiej nie tracić czasu na siedzenie i myślenie – zrobię to, co mam w głowie, a potem ewentualnie poprawię.
- Nie będę myśleć o zagrożeniach, bo i tak wszystkiego nie zdołam przewidzieć, a poza tym nie będę sam siebie straszyć.
Jak wymyślić dobrą koncepcję?
Poznaj metody, które ułatwiają pracę
Rozpoczynając pracę nad koncepcją, warto skorzystać ze sprawdzonych metod tworzenia innowacyjnych usług. Podejściem, które pomoże w metodycznym projektowaniu, jest myślenie projektowe (design thinking) i projektowanie z nastawieniem na użytkownika (user centered design).
Obie te metody oparte są na prostych zasadach: zanim zrobisz – wymyśl, zanim wymyślisz – dowiedz się więcej, poszukaj inspiracji, a gdy już coś zrobisz, sprawdź, co myślą o tym potencjalni użytkownicy. I powtórz ten schemat, aby wypracować najlepsze rozwiązanie.
Wymyślając koncepcję aplikacji, pamiętaj, że każdą usługę powinno się projektować dla konkretnego odbiorcy. Projektując „dla wszystkich”, tak naprawdę nie wiesz, kto i dlaczego ma z niej korzystać, czyli projektujesz „dla nikogo”. To jedna z częstszych przyczyn niepowodzenia usług i produktów, nie tylko mobilnych. Sukces zależy od tego, w jakim stopniu jesteś w stanie zrozumieć, jacy są twoi użytkownicy, czego potrzebują i z czym się borykają. Twoi użytkownicy powinni być dla ciebie prawdziwymi ludźmi, a nie „grupą docelową” czy „segmentem” o zunifikowanych cechach.
Przeczytaj zatem, w jaki sposób możesz poznać i zrozumieć użytkowników.
Myślenie projektowe
Myślenie projektowe, design thinking, jest metodą tworzenia innowacyjnych produktów i usług na podstawie głębokiego zrozumienia problemów i potrzeb użytkowników oraz z uwzględnieniem ich sytuacji i otoczenia.
Metoda ta jest wykorzystywana do kreowania koncepcji usług, produktów, procesów, zmian społecznych oraz do rozwiązywania złożonych problemów. W wypadku usług (service design thinking) pozwala z powodzeniem opracowywać dobre, czyli trafione rynkowo i pożądane przez użytkowników rozwiązania, czego przykładem są takie aplikacje mobilne, jak Spotify, Netflix, Uber, mBank.
Analitycy uważają, że w nadchodzących latach myślenie projektowe stanie się najważniejszą metodą tworzenia biznesowych rozwiązań mobilnych. Wiodące firmy, widząc, że mobile ma kluczowy wpływ na ich biznes, będą chciały swoją ofertę mobilną rozwijać wewnętrznie, a nie jak dotąd na zewnątrz. Myślenie projektowe pomoże im w budowaniu sukcesu kanałów mobilnych.
Aby korzystać z tej metody, nie jest wymagane długotrwałe przygotowanie czy certyfikaty. To, co jest ważne, to empatia, by „wejść w buty” użytkownika, otwarty umysł, żeby uwolnić kreatywne myślenie, oraz odwaga, by szybko testować i ulepszać pomysły. Myślenie projektowe kładzie nacisk na odbiorcę. Trzeba go zrozumieć, poznać, a najlepiej włączyć w proces tworzenia i opiniowania, by móc opracowywać naprawdę dobre rozwiązania.
Główne założenia metody:
- koncentracja na użytkowniku – zrozumienie jego uświadomionych i nieuświadomionych potrzeb bądź wyzwań, z którymi ma do czynienia
- interdyscyplinarny zespół – spojrzenie na problem z wielu perspektyw
- eksperymentowanie i częste testowanie hipotez – budowanie prototypów i zbieranie informacji zwrotnej od odbiorców
W efekcie prac prowadzonych tą metodą powstają rozwiązania, które są pożądane przez użytkowników, wykonalne i ekonomicznie uzasadnione. Prototypowanie ogranicza koszty późniejszych prac, ponieważ minimalizuje ryzyko, że koncepcja będzie zmieniana w ich trakcie. Proces myślenia projektowego składa się z pięciu faz, w których na przemian generuje się pomysły i weryfikuje je, by na końcu testować najlepsze z nich. Ma charakter cykliczny – ostatni etap może być przygotowaniem do kolejnej fazy odkrywania.
Zaplanuj proces tworzenia koncepcji
Tworzenie koncepcji to proces, który można zaplanować i przeprowadzić w założonym czasie. Jeśli dobrze przemyślisz poszczególne kroki oraz czas, którego wymagają, będziesz w stanie wypracować dobrą koncepcję i przystąpić do programowania aplikacji w założonym wcześniej czasie.
Czas potrzebny na opracowanie koncepcji zależy w dużym stopniu od złożoności aplikacji, którą chcesz stworzyć − wymyślenie zaawansowanej aplikacji bankowej jest bardziej czasochłonne niż opracowanie prostego komunikatora.
Oto co wpływa na czasochłonność opracowywania koncepcji:
- złożoność projektowanego rozwiązania, czyli liczba funkcji, czynności, które będzie mógł wykonać użytkownik
- liczba ekranów – wynikająca z liczby funkcji
- wyzwania technologiczne, na przykład związane z integracją, migracją danych, wykorzystaniem systemów zewnętrznych, zaawansowanymi technologiami (VR, AR), liczbą multimediów
Głównym założeniem myślenia projektowego jest jak najszybsze przedstawianie pomysłów w formie prototypów, czyli prostych wizualizacji pomysłu w postaci szkiców, przykładowych projektów graficznych lub wybranych działających elementów aplikacji.
W zależności od intensywności prac proces tworzenia koncepcji z wykorzystaniem myślenia projektowego zajmuje od kilku dni do kilku tygodni. Jeśli planujesz pracować w zespole i na przykład spotykać się raz w tygodniu, proces tworzenia koncepcji i wykonanie trzech prototypów można zaplanować na siedem tygodni:
- Tydzień 1: faza odkrywania, czyli zbieranie inspiracji, przegląd rynku i konkurencji, analiza dostępnych raportów i danych, skonkretyzowanie wyzwania, przed którym stoimy
- Tydzień 2: faza empatyzacji i ideacji, czyli stworzenie wizji aplikacji na podstawie wyobrażenia sobie odbiorców i wartości dla nich (faza empatyzacji) oraz wygenerowanie pomysłów (faza ideacji)
- Tydzień 3: faza eksperymentowania, czyli stworzenie prostego prototypu wizji (szkiców dwóch−trzech kluczowych ekranów aplikacji) i przetestowanie go z kilkoma osobami
- Tydzień 4: wykonanie prototypu interfejsu graficznego (look&feel) i wybór kierunku graficznego
- Tydzień 5: wykonanie prototypu interakcji (klikalnej makiety) przy użyciu oprogramowania typu InvisionApp lub z pomocą programisty• Tydzień 6: przetestowanie prototypu z kilkoma osobami
- Tydzień 7: wprowadzenie zmian w koncepcji
Jakich zasobów możesz potrzebować?
Wymyślanie w pojedynkę jest trudniejsze niż wymyślanie w grupie. Możliwość konsultowania pomysłów i omawianie różnych perspektyw z innymi osobami ułatwia dojście do celu i pomaga w organizacji – można podzielić się zadaniami i skrócić czas pracy.
Oprócz udziału współpracowników w procesie kreatywnym pomocny jest wkład osób o szczególnych kompetencjach. Do wykonania prototypu look&feel potrzebujesz grafika, a do zbadania kwestii technologicznych (wykonania prototypu technologicznego) i stworzenia prototypu interakcji przyda się pomoc programisty. Przy testowaniu prototypów może być także pomocny badacz UX (user experience), potrafiący przeprowadzić testy z użytkownikami.
Bądź odważny
Chcesz stworzyć innowacyjną aplikację? Bądź gotowy próbować i wyrzucać swoje pomysły do kosza. „Szybko testuj, szybko ponoś porażki, szybko się adaptuj”. Nie przywiązuj się do swoich wizji, słuchaj odbiorców, ucz się na błędach i nie trać ducha.
Najpierw myśl o koncepcji i wartości dla użytkownika, którą chcesz stworzyć, a potem o technologii. Nie ograniczaj się tym, że coś „nie wyjdzie”, „jest trudne”, „już było”. Nie blokuj swojej kreatywności.
–
Tytuł: Biznes w świecie mobileJak zaprojektować, wykonać i wypromować aplikację mobilną
Autorzy: Sylwia Żółkiewska, Małgorzata Rycharska, Noemi Gryczko
Wydawnictwo: Poltext