fot. materiały prasowe
Szybciej i taniej
Na razie jednak nie wiemy, kiedy dokładnie Poczta Polska wdroży rozwiązanie oferowane przez rodzime spółki. Spider’s Web wspomina tylko, że największy w kraju operator pocztowy zamierza rozpocząć testy elektrycznych skuterów „już wkrótce” oraz że przeprowadzi program pilotażowy na terenie Warszawy w kilku pocztowych oddziałach.
Możemy przypuszczać, że jeśli test zakończy się sukcesem, wówczas pojazdy sygnowane przez Jeden Ślad i TrybEco na dobre zagoszczą na warszawskich ulicach, a Poczta Polska obejmie programem pilotażowym kolejne miasta. Spodziewa się bowiem, że dostarczając korespondencję za pośrednictwem tego typu pojazdów zaoszczędzi czas i pieniądze. Ponoć pokonanie 100 kilometrów na elektrycznym skuterze to tylko 5 złotych.
Powoli do celu
Trzeba jedynie pamiętać o częstym ładowaniu trójkołowych skuterów, bo ich akumulatory pozwalają na pełnym ładowaniu przejechać tylko wcześniej wspomniane 100 kilometrów. Poza tym maszyny nie rozwiną wysokich prędkości, bo rozpędzą się maksymalnie do 45 km/h, ale to w zupełności powinno wystarczyć pracownikom pocztowym, którzy przecież dostarczają przesyłki na niewielkich, wydzielonych w ramach oddziałów rejonach.
Dostawcą floty elektrycznych skuterów jest Jeden Ślad, zaś producentem pojazdów TrybEco. Zanim jednak Jeden Ślad trafił na tę spółkę testował rozwiązania między innymi ze Stanów Zjednoczonych, Chin i Indii. – Szukaliśmy prostej konstrukcji, taniej i łatwej w naprawie, ale odpornej na warunki atmosferyczne. Ostatecznie zdecydowaliśmy się stworzyć własny model. Zbudował go dla nas, na bazie chińskiej konstrukcji, łódzki producent TrybECO, w zamian za część udziałów w spółce – mówi w rozmowie z Rzeczpospolitą Łukasz Banach, jeden ze współtwórców projektu.
Akceleracja
Nawiązanie współpracy miedzy Pocztą Polską a Jednym Śladem nie jest przypadkowe. Przypomnijmy, że na początku października minionego roku operator pocztowy wyłonił 11 startupów, które wzięły udział w jego programie akceleracyjnym GammaRebels powered by Poczta Polska – jednym z nich był właśnie Jeden Ślad. Kilka miesięcy później Poczta Polska pochwaliła się, że zakończyła program i w efekcie nawiązała partnerstwo z firmami zajmującymi się elektromobilnością.
– Rozwiązania proponowane przez startupy musiały spełniać szereg naszych oczekiwań z czego trzy były szczególnie ważne: zgodność ze strategią Poczty, wsparcie naszych pracowników oraz pomoc w zaspokajaniu potrzeb naszych klientów – mówił wiceprezes Poczty Polskiej Wiesław Włodek. Dodał, że wszystkie te założenia udało się zrealizować i w związku z tym spółka Skarbu Państwa planuje wdrożyć najlepsze rozwiązania w firmie.
Wkrótce przetestuje w Warszawie elektryczne skutery.