- Branża: prawo i przepisy
- Finansowanie: własne
- Model biznesowy: reklama, usługi premium
Zwykło się mówić, że w życiu pewne są tylko dwie rzeczy – podatki i śmierć. Do tej grupy można dodać również biurokrację i formalności. O startupie, który pomaga odnaleźć się w świecie urzędowych spraw, opowiada Marcin Rosada, jeden z pomysłodawców i twórców formalności.pl.
Czym jest Wasz projekt?
Formalności.pl to serwis internetowy, który w przyjazny sposób tłumaczy skomplikowane urzędowe formalności. Główną częścią portalu są artykuły opisujące proste sposoby załatwiania różnych formalności. Osoby, które muszą iść do urzędu, dowiadują się z nich np. jak wyrejestrować samochód, jak uzyskać odszkodowanie za spóźnienie pociągu, gdzie uzyskać pozwolenie na wycinkę drzew itp.
Formalności.pl stanowią również cenne źródło fachowej wiedzy dla urzędników. Serwis pomaga im w codziennej pracy, publikując informacje na temat zmian w przepisach, prawie, procedurach urzędowych itp.
Kolejną ważną częścią serwisu jest forum i dział porad prawnych. Wszystkie osoby, których sprawy są mocno skomplikowane, szukają pomocy na darmowym forum lub korzystają z płatnych porad prawnych udzielanych przez zespół doświadczonych prawników.
Portal udostępnia również bazę kilku tysięcy wzorów dokumentów i gotowych do pobrania formularzy, przygotowanych zarówno z myślą o petentach jak i urzędnikach.
Jaki problem rozwiązujecie?
Pomagamy załatwiać urzędowe formalności. Robimy to w bardzo różnej formie, w zależności od oczekiwań naszych użytkowników. Dostarczamy wiedzę: co, gdzie i jak się załatwia. Udzielamy pomocy poprzez forum i porady prawne. Publikujemy formularze i wzory dokumentów. Opisujemy również formalności, które można załatwić online, poprzez platformę ePUAP.
Do kogo kierujecie swój produkt/swoją usługę?
Do wszystkich osób, które mają do załatwienia w urzędzie jakąkolwiek sprawę. Tak naprawdę to każdy dorosły obywatel Polski musi co jakiś czas pojawiać się w urzędzie. Gdy skończy 18 lat – wyrabia dowód osobisty. Wybiera się na wakacje – wyrabia paszport. Wyjeżdża na studia – zmienia miejsce zamieszkania. Zapisuje się do lekarza rodzinnego, rejestruje samochód, składa zeznania podatkowe, rejestruje firmę, bierze ślub, zgłasza narodziny dziecka, przeprowadza się do większego mieszkania itp.
Załatwiania tego typu formalności nie uczy się w szkole. Kiedyś trzeba było pójść albo zadzwonić do urzędu, by dowiedzieć się jak załatwić określoną sprawę. Ale w dobie wszechobecnego Internetu, najwygodniej jest poszukać tych informacji w sieci. My istniejemy właśnie po to, by pomóc petentom w załatwianiu ich urzędowych spraw.
Jaka jest Wasza konkurencja? Co jest Waszą przewagą nad nią?
Największą przewagą konkurencyjną Formalności.pl jest specjalizacja, czyli publikowanie w jednym miejscu informacji na temat formalności z wielu dziedzin. Równie ważne jest to, że porady napisane są bardzo przyjaznym i zrozumiałym językiem. Zanim wyjaśnię dlaczego jest to aż takie istotne, kilka słów o konkurencji.
Naszą konkurencję stanowią strony internetowe urzędów, Biuletyny Informacji Publicznej (BIP) itp. Publikują one informacje w wąskim zakresie. Przykładowo: wydział komunikacji publikuje informacje na temat tego jak zarejestrować auto. Ale niekoniecznie opisuje podatkowe aspekty kupna samochodu – bo to jest już domeną urzędu skarbowego. Zmuszeni więc jesteśmy szukać uzupełniających informacji. Opisy formalności na tego typu stronach są więc wybiórcze i w wielu przypadkach niewystarczające.
Konkurujemy również z portalami branżowymi np. motoryzacyjnymi, budowlanymi, podatkowymi, prawnymi itp. Temat formalności urzędowych jest najczęściej tylko małym wycinkiem tego, co można tam znaleźć. Trzeba jednak uczciwie przyznać, że jakość informacji w tego typu serwisach jest znacznie lepsza niż na stronach administracji publicznej.
Wróćmy teraz do zrozumiałego języka jakim piszemy nasze porady. Zauważyliśmy, że manierą dużej części naszej konkurencji jest podawanie podstaw prawnych, powoływanie się na ustawy, paragrafy itp. Tylko, że obywateli interesuje prosta recepta „jak załatwić”! Na tym właśnie koncentruje się nasza uwaga.
Jaki jest Wasz model biznesowy?
Serwis czerpie przychody ze sprzedaży wzorów dokumentów i formularzy, udzielaniu płatnych porad prawnych oraz publikacji reklam.
Kto stoi za projektem?
Pomysłodawcami i twórcami Formalności.pl są: Marcin – obecnie kierownik pionu marketingu w dużej firmie informatycznej oraz Paweł – aktualnie szef zespołu programistów, mający duże doświadczenie zdobyte podczas pracy dla kilku znaczących polskich i zachodnich firm IT.
Zespół uzupełnia grono kilku autorów piszących artykuły publikowane w serwisie. Współpracuje z nami również grupa doświadczonych prawników udzielających porad prawnych.
Na jakim etapie jest projekt? Jakie macie obecnie wyniki?
Jesteśmy młodym serwisem, który na dobre wystartował na początku roku. W pierwszym okresie skupiliśmy się na pozyskaniu wartościowych autorów, których artykuły przyciągną użytkowników. Następnie, wraz ze wzrostem ilości użytkowników, zajęliśmy się optymalizacją działania serwisu.
Do tej pory nie prowadziliśmy żadnej akcji promocyjnej, praktycznie nigdzie się nie prezentowaliśmy i raczej pozostawaliśmy „w cieniu”. Odwiedza nas obecnie co miesiąc kilkadziesiąt tysięcy unikalnych użytkowników. Zdecydowana większość trafia do nas poprzez wyszukiwarki. Oznacza to, że tematyka, którą się zajmujemy, jest przez internautów aktywnie poszukiwana.
W jaki sposób projekt jest finansowany?
Serwis powstał za własne pieniądze i z tego samego źródła finansowany jest jego rozwój.
Jakie są plany rozwoju?
Bardzo zależy nam na tym, aby portal skupiał wokół siebie aktywne grono petentów i urzędników. Chcemy być platformą, dzięki której będą mogli się ze sobą komunikować i wzajemnie sobie pomagać. Dalsza rozbudowa serwisu będzie prowadzona między innymi w tym właśnie kierunku.
Planujemy również udostępnienie internautom bazy urzędów i organów administracji publicznej. Wprawdzie tego typu informacje są już w Internecie dostępne, ale w kontekście naszego serwisu, stanowić będą dobre uzupełnienie tego, co już oferujemy.
Najbliższe plany związane są z dodawaniem kolejnych kategorii tematycznych i publikacją nowych artykułów. Poza tym, powstało Ministerstwo Cyfryzacji i zapowiadane są różne zmiany w sposobie funkcjonowania administracji publicznej. Myślę więc, że pojawi się wiele tematów, którymi powinniśmy się zająć.
Na bieżąco wprowadzamy także zmiany w samej strukturze serwisu. Wciąż pojawiają się pomysły na usprawnienie nawigacji, lepszą prezentację zawartości itp. Jest to praktycznie ciągły proces, który stymulują sugestie otrzymywane od użytkowników oraz własne spostrzeżenia. Mamy również w planie powiększenie składu osobowego, dzięki czemu będziemy publikować jeszcze więcej artykułów i porad.