fot. unspalsh.com
ETAP 0. Zastanów się czy Twoja idea jest przyszłościowa i skalowalna
To zdecydowanie pierwszy, a zarazem najważniejszy krok w kreowaniu swojej firmy. Podczas budowania platformy Vendo zadaliśmy sobie trzy pytania, które utwierdziły nas w przekonaniu, że projekt, który realizujemy zrewolucjonizuje dotychczasowy rynek selekcji aktorskich.
Pierwszy znak zapytania postawiliśmy po słowach „PO CO”.
Rozwijając własny biznes należy jasno określić, w jakim celu pragniemy postawić pierwszy krok w drodze do start upowego sukcesu. Czy jest to rozwój osobisty, biznesowy, czy chęć wykreowania niepowtarzalnego projektu, pasja, a może pieniądze?
Vendo zostało stworzone z pasji do technologii i relacji międzyludzkich, przyniosło nam niezwykle mocny rozwój osobisty jak i biznesowy. Wykreowaliśmy projekt, którego nie znajdziesz w żadnym innym kraju na świecie i jesteśmy pewni, że w niedalekiej przyszłości przyniesie nam również doskonałe wyniki finansowe
Warto pamiętać jednak, że pieniądze nigdy nie powinny być głównym motorem napędowym. Każdy projekt prowadzony z pasją i wytrwałością przyniesie korzyści finansowe, ale pieniądze nigdy nie wpłyną na poziom pasji i zaangażowania wśród zespołu.
DLA KOGO? oraz JAKA JEST WIELKOŚĆ RYNKU?
Określ grupę docelową i zastanów się, czy jej ilość odpowiada Twoim oczekiwaniom biznesowym. Pamiętaj, że skala projektu nie trafi do każdego mieszkańca kraju, więc z liczby potencjalnych odbiorców wybierz 10% i na tej liczbie pracuj.
W przypadku naszej platformy skala jest ogromna. Vendo skierowane jest dosłownie do każdego. Nie musisz posiadać dyplomów ze szkół aktorskich ani doświadczenia przed kamerą. Wystarczy telefon z aplikacją oraz chęć występowania w TV, aby rozpocząć swoją filmową przygodę.
Rynek aktorski w Polsce szacowany jest na około 600 000 osób, a światowe zapotrzebowanie na nowe twarze rośnie z roku na rok, kreując liczby na poziomie nawet kilkunastu milionów potencjalnych klientów naszej platformy.
ETAP 1. Przejdź od pomysłu do jego realizacji
Najważniejszym punktem w tym etapie jest dostosowanie swoich wizji i marzeń do rynku. Należy być innowacyjnym i twardo stąpającym po ziemi, ale również zwracać uwagę na pewnego rodzaju przyzwyczajenia branżowe oraz wymagania jakościowe, które stawiają przed nami nasi potencjalni klienci.
Po stworzeniu wersji BETA naszej platformy od razu rozpoczęliśmy serię spotkań w domach produkcyjnych. Usłyszeliśmy wiele cennych uwag, które wprowadziliśmy w pierwszej kolejności w życie co spowodowało jeszcze większe zainteresowanie Vendo oraz respekt wśród osób z branży.
ETAP 2. Wypracuj systemu pracy, dzięki któremu osiągniesz skalę
W przypadku Vendo rozpoczęliśmy od działań powszechnych na rynku, czyli roznoszenie ulotek, promowanie portalu na imprezach lokalnych oraz zdalne rejestrowanie potencjalnych użytkowników. Szybko zauważyliśmy, że taka praca przynosi efekt, ale były to zbyt małe działania, żeby osiągnąć zamierzony cel.
Zaczęliśmy myśleć globalnie i wprowadziliśmy system promocji internetowej, który umożliwił nam zwiększenie liczby rejestrujących się osób z 10 do 120 dziennie, przy stosunkowo niskich nakładach finansowych.
ETAP 3. Dostosuj biznesu do rosnącej liczby użytkowników
Wypracowałeś już system pracy i zgromadziłeś sporą liczbę klientów? Najwyższy czas na przebudowę? Podczas pracowania nad swoją firmą zauważysz, że początkowe założenia dotyczące liczby wymaganych klientów, systemu rejestracji i wszelkie inne kwestie ulegną gruntownej zmianie.
Wynika to z mnogości osób użytkujących Twoje narzędzie. Część początkowych pomysłów się nie sprawdzi, a inne będą świetnie działały – to idealny moment na optymalizację swojej działalności.
Podczas działań optymalizacyjnych na Vendo gruntownie przebudowaliśmy proces rejestracji po stronie użytkownika znacznie go ułatwiając oraz dostosowaliśmy system weryfikacji do większej liczy użytkowników. Słuchając naszych klientów, wyłączyliśmy powiadomienia mailowe o castingach i zastąpiliśmy je wieczornym newsletterem.
ETAP 4. Poszukaj partnerów, którzy Cię wesprą
Kiedy firma zaczyna prężnie funkcjonować, warto pozyskać partnera, który będzie mógł rekomendować Twój pomysł innym podmiotom branżowym.
Vendo rozpoczęło współpracę z Papaya Young Directors – wspieramy młodych twórców, informując ich o nowych technologiach, które mogą pomóc w ich codziennej pracy. Wartość firmy może również podnieść partner wizerunkowy tak jak w przypadku naszej platformy – Arka Gdynia, która na Pucharze Polski wyszła na boisko w koszulkach VENDO.TV.
ETAP 5. Rozpocznij międzynarodową ekspansję
Po pokonaniu wszystkich wcześniejszych etapów pojawia się najwyższy czas na zaprezentowanie swojego pomysłu osobom spoza rynku lokalnego. To duży przełom oraz kreowanie szansy na osiągnięcie sukcesu globalnego.
Etap piąty jest jeszcze otwarty dla naszego projektu, ale wiemy, że juz niedługo pojawimy się na rynkach zagranicznych.
Pierwszym i ostatnim przykazaniem każdego startupowca powinna być cierpliwość oraz ciężka praca. Tylko te dwa czynniki doprowadzą Cię na szczyt, a jego wysokość zależy tylko od Twoich wewnętrznych granic.
–
Kacper Zieliński
Project Manager w Vendo
Pierwsze kroki w branży stawiał w TVN24, gdzie współtworzył programy newsowe i pełnił dyżury produkcyjne. Potem rozpoczął pracę w najlepszym domu produkcyjnym w Polsce. Jako Project Manager w Vendo odpowiada za prawidłowe działanie platformy oraz sprawuje pieczę nad wszystkimi procesami związanymi z jej funkcjonowaniem.