fot. biuro prasowe Orlen
Pierwszego lutego Orlen umożliwiÅ‚ swoim klientom pÅ‚atność za pomocÄ… aplikacji JustDrive. OpÅ‚ata zamiast przy kasie byÅ‚a pobierana w momencie skanowania kodu QR z dystrybutora. Już dzieÅ„ później pojawiÅ‚ siÄ™ problem z pÅ‚atnoÅ›ciami, a użytkownicy nie mogli skorzystać z jedynej funkcji aplikacji.Â
RozwiÄ…zanie umowy z poprzednim partnerem
Dwa tygodnie później na fanpage’u JustDrive pojawiło się oświadczenie, w którym firma poinformowała internautów, że „PKN ORLEN, naruszając warunki umowne, bez podania sprecyzowanej przyczyny, 2 lutego o godzinie 17:15 odłączył dostęp do swojej infrastruktury, uprzedzając o tym w krótkim e-mailu zaledwie kwadrans przed“.
Orlen tłumaczył to tym, że właściciel JustDrive, firma ITmagination nie wywiązała się z postanowień zawartych w umowie. Wątpliwości dotyczyły modelu biznesowego aplikacji. Rzekomo miał być on inny niż ustalony wcześniej przez partnerów.
Kopia odrzuconej aplikacji
Według doniesień testowany Orlen Pay spełnia dokładnie taką samą funkcję, jak poprzednio wdrożony JustDrive. Kierowcy mogą tankować auto i zapłacić za paliwo bez konieczności wchodzenia do budynku stacji. Na razie w testach biorą udział wyłącznie pracownicy Orlenu. Money.pl twierdzi, że „dotąd nikt w tak łatwy sposób nie umożliwiał płacenia“.
W kolejnym etapie Orlen planuje udostÄ™pnić aplikacjÄ™ klientom, zarówno biznesowym, jak i indywidualnym. Przewiduje, że może nastÄ…pić to w trzecim kwartale 2018 roku. Oferowana aplikacja bÄ™dzie umożliwiaÅ‚a „sparowanie jej z kartÄ… pÅ‚atniczą“. Po stronie koncernu natomiast bÄ™dzie Å‚Ä…czyć siÄ™ z systemem kasowym, rozliczeniowym i automatykÄ… stacji paliw. W danej chwili nie jest znany mechanizm antykradzieżowy.Â
Obawy o spadek dochodówÂ
Informator serwisu Money.pl twierdzi, że aplikacja „umożliwi zakupu towarów za pomocą QR kodu“. Czyżby to było główną bolączką oraz powodem zablokowania JustDrive? Obecnie prawdopodobne wydają się obawy koncernu dotyczące spadku dochodów z innej działalności na swoich stacjach. Użytkownicy aplikacji przestaliby wchodzić do ich sklepów.
W artykule Money.pl czytamy również, że „swego czasu firma był wściekła na zbyt wysokie opłaty płacone bankom i organizacjom kartowym“. Po zmianach OrlenPay stanie się kolejnym sposobem na oszczędność. Pracownicy będą mogli robić coś innego niż obsługa transakcji. Czy „nowe“ rozwiązanie osiągnie sukces i pozwoli koncernowi zaoszczędzić pieniądze?
Â