Czym jest Wasz projekt?
Wychodząc naprzeciwko ogólnoświatowego trendu „sharing economy” stworzyliśmy start-up realizujący innowacyjne podejście do posiadania i pożyczania. Rentifer.pl to platforma internetowa zrzeszająca właścicieli sprzętu i osoby zainteresowane jego wynajmem. Dzięki funkcjom dostępnym na platformie oferujemy całkowicie bezpieczny system wynajmowania przedmiotów.
Jaki problem rozwiązujecie?
Start-up jest odpowiedzią na kilka istotnych problemów występujących w dzisiejszym społeczeństwie. Dotyczą one nadmiernego (czasem bezsensownego) konsumpcjonizmu. Żyjemy w niepotrzebnym paradygmacie: „jak chcesz coś mieć to musisz to sobie kupić”. Pierwszym więc problemem jest niepotrzebny zakup towarów, których potrzebujemy użyć raz (lub kilka razy). Często też nabywamy produkt zanim upewnimy się, że na pewno będzie nam potrzebny. Zazwyczaj nie mamy możliwości go wcześniej przetestować, kupujemy go pod wypływem emocji. W konsekwencji gitara, na której mieliśmy grać codziennie zostaje użyta jedynie kilka razy, a później tylko kurzy się na strychu. Takie działanie szybko prowadzi do przepełnienia naszych mieszkań, piwnic i garaży. Celem platformy jest aktywizacja tych towarów, jak również ograniczenie nabywania kolejnych. Dodatkowym problemem na który odpowiada start-up jest obawa przed wynajmowaniem swoich przedmiotów osobom których nie znamy. Naszym użytkownikom chcemy zaoferować poczucie bezpieczeństwa i pewności, umożliwiając właścicielom ubezpieczenie wypożyczanego przedmiotu i zwrot kosztów w przypadku zniszczenia go. Co nam może zagwarantować, że nasz towar wróci w całości, albo że w ogóle go jeszcze ujrzymy? – platforma Rentifer.
Do kogo kierujecie swój projekt?
Naszym obecnym celem jest działanie na całym rynku polskim, jednocześnie w przyszłości planujemy ekspansję na rynki Europy Środkowej i Wschodniej. Zamierzamy rozpocząć działanie portalu skupiając się przez pierwsze miesiące na największych miastach w Polsce. Pomimo braku popularnych portali ogłoszeniowych dedykowanych dla usługi najmu, trend wynajmowania produktów jest w Polsce widoczny. Na platformach służących sprzedaży towarów można obecnie znaleźć około 25tys. ogłoszeń dotyczących wynajmu (bez wliczania ofert nieruchomości). Ta liczba pokazuje, że Polacy są mocno zainteresowani wynajmowaniem przedmiotów, a dedykowana platforma sprawi, że trend ten stanie się jeszcze wyraźniejszy. Dzięki funkcjom dostępnym na platformie osoby, które do tej pory miały wiele obaw przed wynajmowaniem swoich przedmiotów zrobią to dzięki poczuciu bezpieczeństwa jakie im zapewni ubezpieczenie.
W jaki sposób projekt ma zarabiać?
Głównym źródłem zysku naszego Start-Up’u będzie prowizja od transakcji zawieranych przy pomocy platformy. Publikowanie ogłoszeń na platformie będzie bezpłatne, za wyjątkiem dodatkowych wyróżnień oferty. Użytkownik (właściciel przedmiotu) będzie obciążany prowizją w momencie zawierania umowy najmu za pośrednictwem narzędzi dostępnych w portalu. W ciągu pierwszych dwóch lat działalności prowizja dla platformy będzie wynosić 5% (15% z ubezpieczeniem) wartości usługi. Po dwóch latach planowane jest podniesienie prowizji do 10% (20% z ubezpieczeniem). Koszty przedsiębiorstwa związane są głównie z działaniami marketingowymi. Startup posiada niemal perfekcyjną skalowalność. W momencie gdy przestanie wymagać ciągłych modyfikacji – system działania stanie się w pełni zautomatyzowany i prawie bezobsługowy.
Kto stoi za projektem?
Nad projektem pracuje 4 osobowy zespół: Rafał – inżynier, który rozumie znaczenie umiejętności miękkich. To w jego głowie zakiełkowała myśl na stworzenie Rentifera. Zawodowo zarządza inwestycjami budowlanymi. Na jego barkach spoczywa koordynacja prac nad platformą, kontakt z partnerami, a także strona prawna przedsięwzięcia. Konrad – Fullstack JavaScript Developer. Zapewnia odpowiednią jakość techniczną projektu. Projektant architektury całego systemu, twórca logiki biznesowej platformy. Koordynator strony technicznej projektu. Agnieszka – specjalista ds. komunikacji marketingowej w jednej z największych polskich firm. Odpowiedzialna za strategię marketingową platformy rentifer.pl, tworzy content marketingowy, zarządza kontami w social mediach (Facebook i Instagram) i reklamą w internecie (Google Adwords, Google Display Network, Facebook, Youtube). Krzysztof – Back-end developer. Jest odpowiedzialny za część serwerową projektu oraz odpowiednie przetwarzanie i wyświetlanie warstwy danych.
Na jakim etapie jest projekt? Jakie macie obecnie wyniki?
Obecnie znajdujemy się na końcowym etapie tworzenia platformy, z zamiarami jej ukończenia na trzeci kwartał bieżącego roku. Aktualnie weryfikujemy nasze hipotezy dotyczące rynku za pomocą wstępnej wersji platformy – MVP a także ciągle poprawiamy i rozwijamy nasz wstępny produkt zgodnie z wskazówkami pierwszych użytkowników. Staramy się również pozyskać ubezpieczenie na część zagrożeń (przywłaszczenie). Dotychczas przeprowadzone zostały rozmowy wstępne wyrażające zainteresowanie projektem ze strony firm ubezpieczeniowych.
Jakie są plany rozwoju?
Obecnie pracujemy nad wprowadzeniem do projektu zewnętrznej firmy ubezpieczeniowej. Planujemy zacząć od ubezpieczenia przed przywłaszczeniem (kradzieżą) wynajmowanego przedmiotu. Dzięki takiej funkcji będziemy dostarczać realną wartość naszym użytkownikom, co pozwoli na rozpoczęcie współpracy z wypożyczalniami sprzętu, dzięki czemu szybko zwiększymy ilość ogłoszeń na platformie, a tym samym jej konkurencyjność. Jednocześnie sprawimy, że wypożyczalnie będą same kierować swoich klientów na naszą platformę, aby zyskać ubezpieczenie wynajmowanego towaru. Dodatkowo, dzięki ubezpieczeniu zbudujemy zaufanie wśród użytkowników – osób fizycznych. Równolegle do wprowadzania ubezpieczenia, naszym celem jest umieszczenie na platformie systemu płatności online. Po wprowadzeniu obu tych funkcji – będzie gotowi na start naszej platformy na rynku. Równocześnie do prac rozwojowych na platformie, chcemy pozyskać zewnętrzne finansowanie projektu, które wykorzystamy na działania marketingowe, zgodnie z naszym planem marketingowym. W ciągu 6 miesięcy od startu platformy szacujemy ilość użytkowników na około 2-3tys, co powinno się przełożyć na przychody rzędu kilkudziesięciu złotych miesięcznie, z czego większość będzie reinwestowana w marketing. Dalsze plany rozwoju powstaną w trakcie, biorąc pod uwagę sytuację na rynku i z zgodność z naszymi założeniami. Pierwotny biznesplan jeszcze nigdy nikomu się nie sprawdził 🙂