fot. mat. prasowe
Tym samym jeden z produktów producenta – organiczna zielona herbata matcha YOKO została uznana za jeden z najbardziej innowacyjnych produktów żywnościowych na świecie roku 2018.
– To ogromne wyróżnienie – mówi Alexander Psztur, członek zarządu i dyrektor ds. rozwoju Cruz Group – bardzo się cieszymy, że takie wyróżnienie przyznawane jest też młodym firmom. Mamy sporą konkurencję na świecie w kategorii napojów, od wielkich koncernów czy po szybko rozwijające się marki lokalne – przyznaje.
– Pomysł na matchę wziął się około 3 lata temu, rok trwały przygotowania nad konceptem produktu, kolejny rok to już wzmożone działania dążące do komercjalizacji. Finalnie, w 2017 wprowadziliśmy YOKO na rynek i produkt bardzo szybko zdobył zaufanie klientów, obecnie jest w sprzedaży w kilkunastu krajach na świecie m.in. w USA, Chinach, Włoszech czy Holandii.
– Postawiliśmy na japoński minimalizm. W pierwszej kolejności zadaliśmy sobie pytanie: jak zabutelkować antyczną ceremonię parzenia zielonej herbaty matcha, która cieszy się rosnącą popularnością. Chcieliśmy unowocześnić ten ceremoniał, choć dojście do rozwiązania zajęło nam rok. To były długie badania nad japońską kulturą, sztuką, tradycją i filozofią ZEN. W trakcie tych analiz i podróży wydobyliśmy to, co w matchy najważniejsze – czyli filozofię jej sporządzania – tzw. Chanoyu.
Matcha to japońska, sproszkowana zielona herbata. Produkowana z liści krzewów okrywanych w procesie produkcji specjalnymi matami. Krzewy przez okres od 2 do 3 tygodni są osłaniane przed słońcem, przez co ich wzrost jest spowolniony. Liście stają się bardziej aromatyczne, następnie są zbierane i ścierane na proszek. Według naukowych źródeł, matcha to jedno z największych naturalnych źródeł antyoksydantów.
– Połączyliśmy organiczną herbatę matcha z nierafinowanym cukrem trzcinowym i wodą. To w zasadzie tyle, brak jakichkolwiek dodatków. I to chyba właśnie zostało docenione najbardziej, pozbycie się elementów niepotrzebnych i postawienie na recepturę sporządzania takich naparów sprzed kilkuset lat. Całkowicie nowa forma dla starej, antycznej sztuki parzenia. Ponadto, udało nam się uzyskać organiczną certyfikację produktu, co nie było łatwym zadaniem – mówi Psztur.
Młody producent już wcześniej zdobył popularność sprzedażą innego napoju: VIGO Kombucha, czyli sfermentowana herbata na bazie grzybka japońskiego jest obecnie dostępna w kilkudziesięciu krajach na świecie. – Eksportujemy ponad 90% wytwarzanych w Polsce napojów VIGO i YOKO. Myślę, że niewielu polskich producentów może się tym pochwalić – wspomina Przemysław Igel, Prezes Zarządu Cruz Group.
Targi SIAL w Szanghaju, są edycją targów SIAL w Paryżu. Pierwsze targi odbyły się w 1964 roku. Targi SIAL odbywają się co dwa lata i są największymi targami żywnościowymi na świecie. Posiadają własne centra innowacji – XTC i TNS Sofres, które publikują porównania, trendy i analizy rynku żywnościowego.