GIVT, który zgłosił swój projekt do konkursu „Szybka Ścieżka” dla MŚP, w ramach oceny wniosku otrzymał od NCBiR maksymalną możliwą ilość punktów za zasoby badawcze i techniczne.
Przygotowywany przez platformę system prognozowania i scoringu lotów ułatwi pasażerom planowanie podróży, pozwoli na automatyczną ocenę zakłóconych podróży pod kątem kwalifikowania ich do procedury odszkodowawczej oraz umożliwi szybsze i skuteczniejsze egzekwowanie praw pasażerów od przewoźników.
– Pracujemy nad unikatowym, opartym na sztucznej inteligencji, modelem analitycznym do oceny okoliczności zakłóconych lotów, niezależnym od danych zbieranych przez linie lotnicze. Inwestując w innowacyjne rozwiązania, zwiększamy skalę naszej działalności i wytyczamy trendy w rozwoju naszej branży – nie tylko na polską, ale i na międzynarodową skalę – powiedział wiceprezes GIVT Jacek Komaracki.
Projekt jest realizowany we współpracy z wiodącymi naukowcami z Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego, kierowanymi przez dr hab. Piotra Sankowskiego – wybitnego informatyka i naukowca, laureata nagrody Narodowego Centrum Nauki w 2018 r. w obszarze nauk ścisłych i technicznych, specjalizującego się w algorytmach modelowania rynków i analizie danych. Kierowany przez niego zespół ma opracować algorytmy aukcyjne oraz machine learning, które, po wdrożeniu przez GIVT do procesów biznesowych, pozwolą maksymalnie zautomatyzować i przyspieszyć proces obsługi klientów.
– Nasz system pozwoli rozwiązać jeden z kluczowych problemów ruchu lotniczego – dzięki wykorzystaniu wielu źródeł danych, w czasie rzeczywistym, będzie prognozował ryzyko wystąpienia zakłóceń oraz klasyfikował ich przyczyny. Rozwój technologiczny naszej platformy przyspieszy wiele procesów, uprości obsługę klientów oraz wpłynie na efektywność świadczonych przez nas usług. W efekcie realizacja projektu wpłynie na optymalizację kosztów, zwiększy naszą sprawność operacyjną i ułatwi przygotowanie nowych produktów – wyjaśnił Jacek Komaracki.
Projekt rozpocznie się od badań w zakresie przygotowania systemu scoringu lotów i spraw klientów GIVT, czyli oceny prawdopodobieństwa realizacji sprawy na korzyść pasażerów. Następnie zostanie opracowany system predykcji lotów, który umożliwi określanie prawdopodobieństwa ich zakłóceń. System będzie analizował dane z obserwacji lotów w czasie rzeczywistym oraz wykonanych wcześniej.
W ostatniej fazie projektu nastąpi przygotowanie do wdrożenia rynkowego.
– Głównym wyzwaniem jest pozyskanie różnorodnych, globalnych danych – dotyczących pogody, lotów, siatek połączeń, a nawet konkretnych samolotów, jak również wielojęzycznych danych z mediów społecznościowych, opisujących zdarzenia około lotnicze, a następnie połączenie i przetworzenie ich w czasie rzeczywistym. W projekcie zostaną wykorzystane najnowsze technologie przetwarzania danych w chmurze oraz machine learning – powiedział Paweł Miazek, odpowiedzialny w GIVT za projekty i rozwiązania informatyczne, w tym za realizację projektu badawczego.
Platforma technologiczna GIVT działa w Polsce od 2017 r., a od czerwca br. operuje na ponad 30 rynkach europejskich. Od początku swojej działalności stawia na innowacyjność, stale inwestując w rozwój oprogramowania wspieranego przez sztuczną inteligencję, machine learning i wykorzystanie big data. Z usług GIVT skorzystało już kilkadziesiąt tysięcy pasażerów. Obecnie spółka zatrudnia ponad 80 ekspertów z wielu branż, w tym lotniczej, finansowej, nowoczesnych technologii, konsultingowej, digital marketingu i usług prawnych.
Jak wynika z danych Eurostat, Eurocontrol i FlightStats, rynek, na którym działa GIVT, to około 15 milionów pasażerów w skali roku borykających się z opóźnionymi lub odwołanymi lotami. Szacuje się, że suma należnych rekompensat dla tej grupy wynosi około 5 miliardów euro rocznie.