Polski druk 3D wykorzystany w Formule

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Udostępnij:

Materiał, który nie zawodzi na torze, tak można nazwać filament CF-PA-12, czyli kompozyt wzmacniany włóknami węglowymi, którego używa się w druku 3D. Firma OMNI3D wydrukowała z tego materiału kolektor dolotowy dla bolidu wyścigowego, którego cechy przetestowano na torze podczas zawodów formuły.

– Włókno węglowe ma zastosowanie w produkcji części do samochodów, dronów, elementów o wysokiej trwałości przy jednoczesnej niskiej wadze. Co ważne w niektórych przypadkach można nim zastąpić elementy tworzone dotychczas z metalu. Co to oznacza? Świetnie sprawdza się w inżynierii części, w produkcji elementów końcowych, funkcjonalnych prototypów oraz testowaniu elementów konstrukcyjnych, przyrządów i oprzyrządowania – mówi Krzysztof Kardach, główny technolog OMNI3D.

Kolektor dolotowy dla bolidu wyścigowego PMT-02 powstał w drukarce Factory 2.0 z filamentu CF-PA-12 domieszkowanego włóknami węglowymi. Materiał ten to kompozyt o osnowie z poliamidu 12 (PA 12), wzmacniany włóknami węglowymi. Cechuje go wyjątkowa trwałość, wysoka sztywność i wytrzymałość na zrywanie. Szczególnie ta ostatnia cecha jest warta uwagi, ponieważ włókno węglowe posiada wytrzymałość ponad 2,5-krotnie większą niż popularny już ABS-42.               

Przykładem zastosowania filamentu CF-PA-12 jest również tunel do chłodnicy wykorzystany w bolidzie PMT-12 zespołu Studenckiego Koła Naukowego Politechniki Rzeszowskiej „Racing Team”. Po fazie prototypowania i testów bolid z elementami wydrukowanymi przez Factory 2.0 zadebiutował podczas międzynarodowych zawodów Formuły Student 2018. Pierwsze sukcesy załoga odniosła podczas lipcowych wyścigów w Hiszpanii (16-22 lipca 2018 r. Formula Student Andora). Zespół zajął II miejsce w klasyfikacji spalinowej oraz zdobył nagrodę specjalną.       

Zespół OMNI3D konsekwentnie działa w zakresie doskonalenia materiałów nie tylko dla branży motoryzacyjnej. Trwają prace badawczo-rozwojowe nad materiałami dla branży wojskowej, czy lotnictwa cywilnego, którymi zainteresowane jest europejski potentat Grupa Airbus. Firma angażuje się także w projekty proekologiczne. Współpracuje w ramach międzynarodowego konsorcjum z Uniwersytetem Cypryjskim.

Równolegle prowadzone są prace nad pionierskim robotem drukującym w technologii 3D FFF, który będzie wykorzystywał innowacyjne materiały oparte m.in. na nanoceramice i materiałach kompozytowych o niespotykanej w technologii FFF wytrzymałości na zrywanie. OMNI3D proponuje, udoskonala i wdraża dla klientów nowatorskie rozwiązanie.