Paint the Future – AkzoNobel stawia na współpracę ze startupami [wywiad]

Dodane:

Marta Wujek Marta Wujek

Udostępnij:

8 stycznia ruszył konkurs Paint the Future. AkzoNobel, lider innowacji na rynku farb i powłok, poszukuje startupów i scale upów, których nowatorskie pomysły mają szansę zrewolucjonizować branżę farb i powłok, by stała się bardziej przyjazna środowisku.

Fot. Dr Klaas Kruithof, Chief Technology Officer AkzoNobel Paints & Coatings oraz Magdalena Modelska, R&D Manager Supply Chain Center EMEA w fabryce AkzoNobel w Pilawie

AkzoNobel to firma, która bardzo mocno zmieniła branżę farb i powłok. W ciągu ostatnich pięciu lat zainwestowała ponad 1,8 miliarda euro w badania i rozwój. Produkuje m.in. farbę oczyszczającą powietrze, farby odporne nawet na ekstremalnie wysokie temperatury, czy niesprzyjające warunki oraz powłoki, które zmniejszają opór wody.

Dr Klaas Kruithof, Chief Technology Officer AkzoNobel Paints & Coatings oraz Magdalena Modelska, R&D Manager Supply Chain Center EMEA w fabryce AkzoNobel w Pilawie opowiadają o rozwoju firmy na przestrzeni lat, wdrażanych innowacjach, polskim dziale R&D oraz o tym, czego oczekują od startupów, które zgłoszą się do konkursu Paint the Future.

Karierę w AkzoNobel rozpoczął Pan w 1984 roku. Jakie obszary najmocniej zmieniły się w firmie od tego momentu?

Dr Klaas Kruithof, Chief Technology Officer AkzoNobel Paints & Coatings: Kiedy rozpoczynałem pracę w AkzoNobel, była to międzynarodowa spółka z siedzibą w Holandii, która skupiała się na obszarach biznesowych związanych z przemysłem. Byliśmy obecni głównie w Europie Zachodniej oraz mieliśmy kilka lokalizacji w Stanach Zjednoczonych. Jednym z takich obszarów były specjalistyczne powłoki, stanowiące w tamtym czasie około 10–15 proc. przychodów. Dzisiaj to na ich produkcji głównie się koncentrujemy, a swoim zasięgiem obejmujemy cały świat.

Pierwsze powłoki, które opracowałem, bazowały w blisko 80 proc. na rozpuszczalnikach. Dzisiaj ta technologia w całości opiera się na wodzie. Co więcej, wyeliminowaliśmy pigmenty na bazie ołowiu, proces opracowywania i odzyskiwania koloru stał się w pełni cyfrowy. Teraz pracujemy na powierzchniach, które są wymalowane naszymi produktami, a to pozwala na monitorowanie otrzymywanych danych. Nasza aplikacja mobilna Visualizer, którą klienci mogą wykorzystywać do projektowania ścian we wnętrzach, jak dotąd została pobrana ponad 20 milionów razy na całym świecie.  

Jakie są obecnie największe wyzwania?

Nasi klienci chcą przyspieszenia procesów produkcyjnych, oczekują łatwiejszej i czystszej aplikacji („bezproblemowa farba”) oraz wprowadzenia nowych funkcji, które umożliwią im zwiększenie wartości ich towarów dzięki określonym powłokom. Długofalowym zobowiązaniem AkzoNobel jest zrównoważony rozwój, mający na celu spełnienie coraz surowszych wymogów środowiskowych.

W ciągu ostatnich pięciu lat firma zainwestowała ponad 1,8 miliarda euro w badania i rozwój. Podczas COP24 w Katowicach zaprezentowano farbę oczyszczającą powietrze, która może degradować duże zanieczyszczenia atmosferyczne. Na czym polega to rozwiązanie?

Innowacyjność jest wpisana w nasze DNA, dlatego mamy tak wiele produktów, które pomagają rozwiązać różne problemy. Przykładowo lakiery ognioodporne zostały zaprojektowane w taki sposób, żeby bardzo mocno puchły pod wpływem gorąca. Dzięki temu powstaje gruba, ognioodporna warstwa na powierzchni, która ją chroni przez jakiś czas przed działaniem temperatury płomieni. Pomysł ten ma np. umożliwić konstrukcjom stalowym wysokich budynków zachowanie wytrzymałości przez dłuższy okres, dzięki czemu więcej osób będzie w stanie uciec z płonącego budynku.

Farba oczyszczająca powietrze we wnętrzach, powstała na bazie polimerowej formuły z elementami funkcjonalnymi, które posiadają zdolność do reakcji wiązania niepożądanych związków chemicznych w otaczającym nas powietrzu.

Z którego rozwiązania jest Pan najbardziej dumny?  

Najbardziej zadowolony jestem z tego, że udało nam się dokonać pełnej cyfryzacji koloru. W ciągu ponad 20 lat przeszliśmy od porównywania kolorów z paskami papieru i wysyłania klientom formuł na mikrofiszach (czego aktualizacja zajęła nam około 2 lata), do udostępnienia  danych kolorów w chmurze. Przykładem tego jest proces cyfryzacji w obszarze lakierów samochodowych. Na początku wysyłaliśmy tysiące paneli na cały świat, dziś praktycznie żadnego.

Dlaczego AkzoNobel postanowił współpracować ze startupami?  

Przede wszystkim chcemy wspierać wdrażanie innowacji, po to, aby rozwiązywać problemy i mierzyć się z wyzwaniami przed jakimi stoi nasz świat. Istnieją technologie, które zostały opracowane i są stosowane w innych branżach, a które można wykorzystać również w naszej przestrzeni. Dlatego właśnie chcielibyśmy połączyć nasze zasoby oraz doświadczenie z genialnymi pomysłami startupów, a następnie pracować razem nad wdrażaniem ich w życie.  

Współpraca ta przyniesie korzyści obu stronom, bo dzięki wspólnej pracy ze zwycięzcami będziemy mogli razem pomalować przyszłość.

Co najbardziej ceni Pan we współpracy ze startupami?

Wiemy, że startupy pracują nad pomysłami i produktami, które doskonale pasowałyby do naszego obszaru działalności. Część z nich zajmuje się tematami i obszarami, które pozornie wydają się być kompletnie niezwiązane z branżą farb. Gdy opowiadam o naszych badaniach, ludzie są zaskoczeni tym, czym się zajmujemy. Zazwyczaj myślą, że tworzenie farb to tylko mieszanie różnych składników, chociaż tak naprawdę pracujemy nad czymś znacznie większym i włączenie startupów do współpracy może przynieść ogromne korzyści dla wszystkich.

Dlaczego AkzoNobel tak mocno stawia na innowacje?

Celem naszej strategii „15 proc. do 2020 roku” jest przygotowanie nas na przyszłość, w której będziemy punktem odniesienia dla całego sektora farb i lakierów. Aby stać się takim wzorem, musimy wyprzedzać innych pod względem innowacji i dostarczając klientom rozwiązania, spełniające ich oczekiwania.  

Obszary, w ramach których szukacie Państwo nowych rozwiązań to: zarządzanie wynikami badań, inteligentna aplikacja, racjonalne wykorzystanie zasobów, lepsze właściwości oraz biologia źródłem inspiracji. Na który z tych obszarów liczycie najbardziej?

Chciałbym znaleźć odpowiedzi na pytania o to, czy są jakieś metody lub materiały, które mogą sprawić, że aplikacja lakieru będzie szybsza, lepsza lub wydajniejsza; czy jest możliwe, aby lakier zmniejszał ilość CO2, rozświetlał wnętrze i przewodził prąd i co możemy zrobić, aby farba i jej aplikacja były bardziej przyjazne dla środowiska. To jest naprawdę ciekawy obszar – jak praktycznie wykorzystać nauki przyrodnicze? Jako specjalista w dziedzinie farb, niewiele wiem na ten temat, ale zdaję sobie sprawę, że na przykład istnieją enzymy, które mogą przekształcać się w polimer.

Spore oczekiwania mam do prac nad właściwościami farb. Proszę sobie tylko wyobrazić inteligentne algorytmy i rozwiązania typu „big data”, które mogłyby nam pomóc zrozumieć zachowanie substratów, czy też określić trwałość warstwy farby.

Jakich rad udzieliłby Pan startupom, które będą startować w projekcie Paint the Future?

Wykorzystajcie szansę, razem możemy odnieść sukces w biznesie i zmienić nasze jutro.

Ile osób pracuje w polskim oddziale R&D AkzoNobel?

Magdalena Modelska, R&D Manager Supply Chain Center EMEA w fabryce AkzoNobel w Pilawie: Obecnie 22 osoby. Jest to około 10 proc. europejskiej grupy R&D, którą kieruje Jan Ouwehand.

Nad czym obecnie pracujecie?

Obecnie zajmujemy się opracowywaniem nowych produktów do ścian, drewna, metalu oraz odpowiednich podkładów. Uczestniczymy również w projektach mających na celu redukcję kompleksowości w europejskich fabrykach. Na co dzień wspieramy produkcję w Pilawie oraz transfery produktów z innych europejskich fabryk do fabryki w Pilawie.

Czy któreś rozwiązanie stworzone w Polsce udało się wdrożyć globalnie?

Tak, grupa R&D w Polsce wraz z Paints Dulux Center Walls wdrożyła z wielkim sukcesem produkt Easycare, koncept został potem rozpowszechniony również z wielkim sukcesem w innych krajach. Zespół R&D w Polsce wspierał również wdrożenie w Europie nowego programu do pomiaru koloru w fabryce.

Jak obecnie wygląda współpraca ze startupami i środowiskiem studenckim w Polsce?

R&D w Polsce aktywnie współpracuje ze środowiskiem studenckim. Staramy się corocznie zatrudniać studentów w okresie letnim. Jest to świetna okazja na „wyłapywanie” nowych talentów, ale również daje to możliwość drugiej stronie nabrania doświadczania w branży chemicznej i orientacji w jakiej dziedzinie/przemyśle chcą rozwijać karierę w przyszłości.

FAQ dla startupów

Czym jest Paint the Future?

Paint the Future to nowy konkurs AkzoNobel dla startupów. Jest on przeznaczony dla spółek typu startup, scale up, spółek technologicznych na wczesnym etapie rozwoju oraz instytutów na całym świecie. Spółka stwarza warunki do nawiązania współpracy, łącząc najciekawszych pionierów innowacji z całego świata z wiedzą ekspercką, zasobami i kontaktami, tak aby pomóc im przyspieszyć, badać, uruchomić i porównywać swoje pomysły. Zarejestruj się tutaj.

Jak zgłosić się do konkursu Paint the Future?

8 stycznia 2019 r. uruchomiona została platforma współpracy, gdzie można umieszczać swoje pomysły i dzielić się opiniami w dyskusjach z ekspertami i całą społecznością. Nowe wnioski można składać na platformie do 8 marca 2019 roku.

Jakie są kryteria uczestnictwa w konkursie dla startupów?

Konkurs podzielony jest na 5 obszarów, w których organizatorzy poszukują rozwiązań i wsparcia. Kryteria dla każdego z nich opisano tutaj.

Ile kosztuje rejestracja?

Uczestnictwo jest bezpłatne.  

Jakie odniosę korzyści z udziału?

Uczestnicy będąmogli skorzystać z rozległej wiedzy i doświadczenia ekspertów z AkzoNobel, by przyspieszyć rozwój swoich rozwiązań. Przeanalizowane zostaną możliwości wspólnego rozwoju korzystnego dla obu stron. Nagrodą dla zwycięzców finałów jest współpraca z AkzoNobel.

Czy mogę zgłosić więcej niż jedno rozwiązanie lub zapisać się do więcej niż jednego konkursu?

Tak. Jeżeli Twoje rozwiązania wpisują się we wskazane przez AkzoNobel obszary i spełniają odpowiednie kryteria, podziel się wszystkimi pomysłami.

Gdzie i kiedy odbywa się selekcja?

Selekcja odbywa się przez Internet. Jeżeli znajdziesz się w gronie wybranych finalistów, zostaniesz zaproszony na galę, która odbędzie się w Amsterdamie w dniach 14-16 maja 2019 r.

Co mogę zrobić, jeśli nie mam rozwiązania, ale chcę wziąć udział w konkursie?

Organizatorzy chętnie przywitają Cię na platformie w charakterze eksperta. Dodatkowe informacje można uzyskać, pisząc na adres [email protected].

Czy mogę zgłosić swoje rozwiązanie w innym języku niż angielski?

Nie, konkurs dla startupów odbywa się wyłącznie w języku angielskim.

Kiedy upływa termin zgłoszeń?

Nowe wnioski można składać na platformie do 8 marca 2019 r. Zaznacz tę datę w swoim kalendarzu, tak aby wysłać swoje rozwiązanie odpowiednio wcześniej.