Już 81% respondentów deklaruje, że internet jest pierwszym miejscem, w którym szukamy informacji o aktualnych ofertach finansowych – wynika z badań ankietowych przeprowadzonych na zlecenie serwisu AukcjeKredytowe.pl. Internet zdecydowanie wyprzedził telewizję, prasę oraz najbliższych znajomych, którzy do tej pory stanowili istotne źródło informacji. Poszukiwania najlepszej oferty kredytu hipotecznego rozpoczynamy od 3 do 6 miesięcy przed planowanym terminem zakupu; 70 procent planujących inwestycję analizuje oferty więcej niż 3 banków.
Internet staje się pierwszym źródłem informacji o ofertach kredytowych – wynika z najnowszej ankiety przeprowadzonej przez serwis www.AukcjeKredytowe.pl Odsetek osób, wskazujących internet jako najczęściej wybierane miejsce poszukiwań wzrósł aż o połowę w stosunku do 2007 roku – kiedy to przeprowadzono pierwsze badanie internautów ( z 56% w 2007 do 81% obecnie). 2/3 ankietowanych szuka informacji o produktach bankowych już kilka miesięcy przed planowanym terminem wyboru produktu. Najwięcej, 41% potencjalnych kredytobiorców rozpoczyna zdobywanie wiedzy 3 do 6 miesięcy przed terminem zakupu nieruchomości, a 34% daje sobie na to więcej niż pół roku. Najlepszych ofert szukamy bezpośrednio na stronach bankowych i informacyjnych (52%), na stronach oferujących porównania finansowe (34%) oraz w serwisach prowadzących aukcje finansowe (26%).
– Zaostrzona polityka udzielania kredytów przez banki, ale też większa świadomość potencjalnych kredytobiorców sprawiły, że dajemy sobie więcej czasu na poszukiwanie kredytu. To jeden z nielicznych pozytywów trudnej sytuacji kredytowej. Dokładniejsza analiza ofert oznacza możliwość znalezienia lepszej oferty – tańszej nawet o 20-30 procent. W przypadku kredytu w wysokości 300 tysięcy złotych, zaciąganego na 25 lat wynegocjowanie marży niższej o 1% daje oszczędność nawet do 40 tysięcy – mówi Rafał Skarżyński, dyrektor zarządzający pierwszego serwisu aukcji finansowych AukcjeKredytowe.pl.
Na pytanie o liczbę ofert, z którymi chciałby zapoznać się przyszły kredytobiorca przed podjęciem decyzji, 70% ankietowanych wskazuje chęć porównania co najmniej 3 do 10 promocji bankowych i tylko 5% wystarczy porównanie 2-3 ofert. – Przez zunifikowanie produktów bankowych i większą przejrzystość ofert, klientowi łatwiej jest porównać ze sobą kilka a nawet kilkanaście ofert różnych banków – dodaje Rafał Skarżyński.
Od pierwszego badania internautów serwisu AukcjeKredytowe.pl w 2007 r., znacznie wzrosła ocena jakości informacji uzyskiwanych ze stron www. Odsetek odpowiedzi, wskazujących na wysoką wiarygodność opisów internetowych wzrósł z 29% do 46% i wyprzedził nieocenione dotychczas źródło wiarygodnych informacji – znajomych. Osoby, dla których ważna jest opinia innych internautów wykorzystują w tym celu fora internetowe, serwisy rekomendacyjne oraz społecznościowe, jednak maleje odsetek osób (z 19% do 11%), które od rekomendacji internautów uzależniają podjęcie ostatecznej decyzji.
Respondenci wskazali, że wybierają internet jako pierwsze źródło informacji o kredytach przede wszystkim z powodu wygody i szybkiego dostępu do dużej liczby ofert. 47% ankietowanych stwierdziło, że obecnie zdobycie dokładnych informacji o wypatrzonym produkcie banku zajmuje im nie dłużej niż godzinę, co może wskazywać na poprawę jakości opisów produktów i zakresu wiedzy dostępnej on-line. W stosunku do 2007 roku czas ten skrócił się z prawie 2 godzin. Najważniejsze kryteria, którymi kierują się osoby poszukujące kredytu mieszkaniowego to koszty – 76% wskazań, zaś 21% ankietowanych bardziej zależy na szybkości banku w podejmowaniu decyzji. Tylko 1% deklaruje, że zaciągnie kredyt tam, gdzie ma rachunek osobisty.
AukcjeKredytowe.pl to pierwszy w Polsce serwis aukcyjny, w którym internauci mogą negocjować z korzystne warunki kredytów hipotecznych z 10 bankami. Co miesiąc użytkownicy serwisu poszukują kredytów o łącznej wartości przekraczającej 100 milionów złotych. Średnia wartość oczekiwanego kredytu wynosi 324 000 zł natomiast największy, dotychczas udzielony kredyt z warunkami negocjowanymi na aukcji, wyniósł 2,7 mln zł. W związku z dużym zainteresowaniem tą formą uzyskania kredytu, banki chętnie udzielają rabatów obniżając swoją ofertę cenową nawet o 30%, w zależności od indywidualnej oceny możliwości kredytowych potencjalnego klienta.
Ankieta została przeprowadzona przez Inteuro na zlecenie serwisu Aukcjekredytowe.pl wśród 1023 internautów na przełomie lutego i marca 2012 r.
źródło: informacja prasowa