E-mail marketing w startupach – dlaczego to się opłaca?

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

Jeśli jeszcze nie poznałeś odpowiedzi na to pytanie, to poniższy artykuł z całą pewnością przekona Cię co do tego, że e-mail marketing wymiata. Obecnie jest bowiem jednym z najbardziej efektywnych narzędzi komunikacji.

Jeśli jeszcze nie poznałeś odpowiedzi na to pytanie, to poniższy artykuł z całą pewnością przekona Cię co do tego, że e-mail marketing wymiata. Obecnie jest bowiem jednym z najbardziej efektywnych narzędzi komunikacji. Biorąc pod uwagę przykłady kampanii realizowanych przez firmę FreshMail dla swoich Klientów, zwrot z inwestycji (ROI) z działań e-mail marketingowych może wynieść nawet 3796 złotych.

Oznacza to, że każda złotówka zainwestowana w e-mail marketing, po odjęciu kosztów dodatkowych, spowodowała sprzedaż na poziomie prawie 4 000 złotych. Oczywiście nie wszystkie kampanie mają takie wyniki. Po pierwsze dlatego, że e-mail marketing to przede wszystkim narzędzie służące do budowania długotrwałych relacji z naszymi odbiorcami oraz edukowania rynku.

Zacznijmy jednak od początku, czym właściwie jest e-mail marketing?

Z punktu widzenia definicji to forma marketingu bezpośredniego wykorzystująca pocztę elektroniczną, jako narzędzie komunikacji. Oznacza to, że cała komunikacja odbywa się za pośrednictwem e-maila. Od dawna e-mail marketing walczy z łatką spamu, która jest mu przyklejana. Zasadnicza różnica polega jednak na tym, że e-mail marketing nawiązuje do koncepcji permission marketingu, zgodnie z którą odbiorca komunikatu marketingowego musi wyrazić zgodę na jego otrzymywanie. Niedopuszczalne jest więc zachowanie, w którym klient zasypywany jest mailami, na które się nie godził. Dlatego też, w tym miejscu grubą kreską oddzielamy e-mail marketing od spamu.

Jest kilka powodów dla których e-mail marketing, mimo wykorzystywania archaicznego e-maila, wciąż jest efektywnym narzędziem, o którym warto pamiętać przy wyborze odpowiednich kanałów komunikacji w Internecie. Po pierwsze, e-mail w dzisiejszych czasach jest najbardziej popularną usługą internetową. Oznacza to, że praktycznie WSZYSCY z niego korzystają. Oczywiście w tym miejscu możesz powiedzieć, że wszyscy korzystają, ale teraz trendy są takie rzeczy jak Facebook czy Twitter 😉 W tym momencie pojawia się pytanie co jest trendy i na co wydają marketerzy duże części budżetów, a co jest efektywne. Patrząc na analizę którą przygotowała firma Focus – to e-mail marketing jest najbardziej efektywnym mimo, iż nie najbardziej dofinansowanym kanałem komunikacji w Internecie.

Badania te potwierdza DMA, które wyliczyła, iż statystycznie z jednej zainwestowanej w niego złotówki powinniśmy wygenerować ponad 40 zł sprzedaży, co jest najskuteczniejszym sposobem na dotarcie do Klientów.

Oczywiście o badaniach mówiących, która forma marketingu jest bardziej skuteczna możnaby jeszcze bardzo długo pisać. Dla Ciebie – jako startupowca – powinny liczyć się dwie kwestie. Po pierwsze e-mail marketing jest tani! Co więcej jeżeli Twoja baza nie przekracza 500 adresów, to jesteś w stanie pracować na profesjonalnym systemie do e-mail marketingu całkowicie za darmo – tak więc przygodę z e-mail marketingiem możesz zacząć zupełnie za free i przekonać się jakie daje Ci rezultaty.

Po drugie – e-mail jest wszechobecny wśród internatów, a do tego jest kanałem bardzo prostym w odbiorze. Przeczytanie wiadomości i jej przetworzenie zajmuje odbiorcy kilka sekund – dzięki temu, nasze działania marketingowe mogą być naprawdę efektywne, a wskaźnik błędnego odrzucenia komunikatu wyjątkowo niski. Co więcej ponad 56% internautów zaczyna swój dzień od sprawdzenia poczty i nie mówimy tu tylko o służbowej 😉

Ponad to, obecnie już 5 latek potrafi korzystać z komputera a korzystanie ze skrzynki pocztowej, jest jedną z pierwszych rzeczy, której uczą na kursach komputerowych dla seniorów. Grupa odbiorców jest więc tu bardzo szeroka. Bardzo ładnie zobrazowała ten fakt firma SmarterTools w jednym ze swoich badań, w którym pokazuje jaką siłę nadal ma e-mail.

Szybkość to kolejna charakterystyczna cecha e-mail marketingu. Od momentu powstania pomysłu do zakończenia jego realizacji wystarczy kilka dni, a czasami nawet godzina. Co więcej, doskonałe zdolności dystrybucji umożliwiają dostarczenia setek tysięcy wiadomości w ciągu kilkunastu minut. Jeżeli na to wszystko nałożymy efektywność cenową, mamy do czynienia z bardzo skutecznym kanałem komunikacji o czym było już wspomniane. Co więcej zdaniem ForeSee – e-mail marketing to drugi najważniejszy czynnik generujący ruch na naszej stronie, zaraz po znajomości marki.

Do czego może służyć e-mail marketing?

Już wiesz, że e-mail to niestandardowe narzędzie pozwalające na duży zwrot z inwestycji. Teraz pozostają Ci do rozstrzygnięcia jeszcze dwie kwestii. Po pierwsze, do czego może on służyć, a po drugie – jak poprawnie wykonywać te działania? Odpowiedź na drugie pytanie znajdziesz w pozostałych tekstach tego cyklu, na pierwsze natomiast spróbujemy odpowiedzieć teraz.

E-mail marketing można wykorzystać praktycznie do wszystkich działań marketingowych, a więc do:

  • zwiększania lojalności naszych obecnych klientów,
  • pozyskiwania nowych klientów,
  • budowania pozytywnego PR-u,
  • zwiększenia sprzedaży,
  • edukacji rynku,
  • zbudowania szerokiego zasięgu,
  • informowania o nowościach.

Oczywiście wszelkie działania powinny być spójne i zintegrowane z innymi, a najlepiej aby były one łączone z innymi akcjami promocyjnymi.

Na koniec

Na koniec pozostaje jedno zasadnicze pytanie – co potrzebujesz do e-mail marketingu. Odpowiedź jest bardzo prosta. Po pierwsze pomocne będzie narzędzie dostępne w modelu SaaS. Korzystając z profesjonalnych systemów do e-mail marketingu poza zaawansowanym narzędziami do personalizacji i segmentacji bazy wysyłek masz do dyspozycji niesamowicie skuteczne IP, które potrafią Twoje maile dostarczyć wprost do skrzynek odbiorców, a nie do koszy na SPAM i to jest tak naprawdę najważniejsza rzecz, dla której warto korzystać z takich systemów. A że dodatkowo w łatwy sposób możesz optymalizować swoją kampanie, mieć wgląd w ekstra raporty i wiele innych – to już traktuj jako wartość dodaną.

Po drugie potrzebujesz trochę wiedzy, którą zdobędziesz czytając kolejne artykuły z tej serii, a które będą poświęcone temu jak dobrze budować bazę danych, zaprojektować efektywny szablon, czytać raporty i optymalizować kampanie. Po przeczytaniu wszystkich, nie będziesz mieć już wyboru i z całą pewnością zaczniesz tworzyć efektywne kampanie e-mail marketingowe.

Paweł Sala – Dyrektor Zarządzający FreshMaila

Specjalista ds. e-mail marketingu, trener, manager, konsultant. Dyrektor zarządzający firmy FreshMail, specjalizującej się w kompleksowej obsłudze działań z zakresu e-mail marketingu oraz oferującej najbardziej innowacyjne narzędzie do e-mail marketingu na rynku polskim. Współtwórca sukcesu wielu kampanii e-mail marketingowych wielokrotnie wyróżnianych i nagradzanych na takich konkursach jak Golden Arrow, WebStar czy Mixx Awards. Ponadto członek Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego oraz Interactive Advertising Bureau Polska, autor książki „Świeże podejście do e-mail marketingu”, a także wielu publikacji, badań i raportów na temat e-mail marketingu. Mówca na wielu konferencjach branżowych oraz wykładowca wyższych uczelni. Prywatnie fan wypraw górskich i podwodnego świata. Adoptował porzuconego i przywiązanego w lesie psa Fuksa, który objął stanowisko AntiStress Managera i na co dzień łagodzi obyczaje w biurze.

Elżbieta Wróbel

Specjalistka ds. Public Relations. Absolwentka Socjologii na Akademii Górniczo Hutniczej oraz studiów podyplomowych: Marketing Internetowy. Publikuje teksty z zakresu e-mail marketingu i specjalizuje się w social media. Prywatnie, od 7 lat wolontariuszka Fundacji Mam Marzenie.