W maju do naszej bazy zgłosiło się aż 28 startupów. Tylu zgłoszeń jednego miesiąca jeszcze nie mieliśmy. Czy za ilością projektów wzrosła także ich jakość? Które startupy okazały się najciekawsze?
Wytypowanie najciekawszych projektów do finału majowej edycji „Startupów przy tablicy”, nie było łatwym zadaniem. Ostatecznie postanowiliśmy wybrać siedem z nich. W gronie szczęśliwców znalazły się następujące startupy: Flatigo.com, Sprawdz.to, Celo.pl, Rozlicznik.pl, CityGamesCreator.com, WebQA Monitor oraz QQNotes.com.
Nasi jurorzy wypoczęci po urlopach przystąpili do oceniania wytypowanych przez nas startupów. Który z nich zdobył najlepsze noty i okazał się najlepszy?
Oto komentarze naszych jurorów:
Łukasz Parafianowicz, ekspert ds. inwestycji Poznańskiego Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości
Idea portalu Flatigo bardzo mi się podoba. Sam jadąc na wakacje korzystałem z portalu interhome.pl i byłem bardzo zadowolony. Duży plus za escrow. Model biznesowy łatwy do przewidzenia. Nie za bardzo podoba mi się szata graficzna portalu. Za duży minus trzeba uznać niewielką jeszcze bazę ofert i historię rezerwacji. Warto również, aby pomysłodawcy weryfikowali oferty umieszczane w bazie portalu. Wierzę jednak, że zespół popracuje nad tymi elementami i na rynku pojawi się godny konkurent dla Interhome.
Kolejny ze startupów to Sprawdz.to. Niestety muszę powiedzieć, że projekt nie bardzo mnie przekonuje. Nie kupuję historii, że właściciel serwisu będzie miał czas na obejrzenie kilkudziesięciu filmów z testami. Odnoszę wrażenie, że pomysłodawcy chcieli w jakiś sposób wyróżnić swój projekt, co jest dobre, ale mam wątpliwości czy zrobili to we właściwy sposób. Sama branża jest jednak ciekawa i z całą pewnością na tego typu usługach można zarobić.
Trzeci w zestawieniu jest projekt Celo.pl. Przyznam, że w ramach funduszu mieliśmy już kilka podobnych projektów. Na rynku już jest konkurencja, a można przypuszczać, że jeszcze kilka podobnych podmiotów pojawi się w najbliższym czasie. Sam pomysł średnio do mnie przemawia. Na plus zaliczyć można wygląd serwisu, całość jest ładna i wydaje się być funkcjonalna.
Mam spore wątpliwości, czy startup Rozlicznik.pl rozwiązuje realne problemy osób wynajmujących mieszkania. Nie sądzę, aby jego funkcjonalności motywowały właściciela mieszkania do tego, aby za nie płacił. Być może właśnie dlatego funkcje portalu są dostępne za darmo. Jako przedstawiciel funduszu nie jestem więc zainteresowany tego typu projektem.
CityGameCreator wygląda bardzo interesująco. Temat grywalizacji jest obecnie bardzo na czasie, dlatego ofertę startupu uważam za ciekawą. Oczywiście powstaje pytanie, jak skomplikowane scenariusze możemy zaprojektować, ilu uczestników maksymalnie obsłuży system, itd. Warto jednak zaznaczyć, że dotychczasowe kampanie promocyjne i informacyjne oparte na grywalizacji wykazywały się wysoką efektywnością. Cieszyły się również zainteresowaniem ze strony użytkowników. W dobie wyeksploatowanych narzędzie promocji i marketingu jest to ciekawa alternatywa dla agencji marketingowych oraz firm. Dużą zaletą jest tu możliwość budowania dwustronnej komunikacji na linii klient – marka.
Oferta WebQA Monitor wydaje się być sensowna i dopasowana do oczekiwań klientów. Jeśli rzeczywiście prowadzi do generowania oszczędności, to jest to bardzo duża zaleta. Z powodu małej ilości czasu weryfikacja korzyści i szczegółowych funkcjonalności nie jest przez mnie możliwa. Biorąc pod uwagę fakt, że na rynku występuje dość szeroka konkurencja chcę zaznaczyć, że moja ocena jest trochę na kredyt.
Ostatni ze startupów to QQnotes. Na uwagę zwraca bardzo ładnie i funkcjonalnie przygotowana strona internetowa. Sama idea przygotowywania materiałów pod druk wydaje się być ciekawa. Niestety obecnie możemy jedynie zamówić notes, co znacznie zmniejsza wartość projektu. Wierzę jednak, że pomysłodawcy szybko poszerzą ofertę, co na pewno przełoży się na lepsze notowania startupu.
Agnieszka Lewandowska-Dziewięcka, Startup School
Moim typem w tym miesiącu są spersonalizowane notesy, czyli qqnotes.com 🙂 Brakuje mi takich rozwiązań na rynku PL, dlatego będę mocno kibicowała temu projektowi. Dodatkowo warto pochwalić nie tylko produkt czy stronę www, ale także miłą i szybką obsługę klienta, która sprawnie zareagowała w sytuacji kiedy pojawiła się jakaś niejasność i wątpliwość 🙂
I mała rada dla jednego ze startupów: zmieńcie Comic Sans na inną czcionkę 🙂
Dominik Kaznowski, Partner, Social Media Director, agencja Publicon
Ta edycja została zdominowana przez pomysły i rozwiązania pośredniczące pomiędzy stronami transakcji (potrzebujący/oferujący). I choć obszary działalności tych projektów zostały trafnie zidentyfikowane, to wciąż powielają one w mniejszym lub większym stopniu model Allegro. Trudno będzie się z nimi przebić.
Kolejna grupa to rozwiązania nakierowane na usługi około technologiczne, stricte internetowe (testy). Na pewno są potrzebne, ale ze względu na swoją specyfikę raczej nie mają szansy na masowość. Jedyną drogą dla takich projektów jest start od razu w języku angielskim.
Najfajniejszym pomysłem wydaje mi się QQNotes. Prosty pomysł, który oferuje personalizację przedmiotów. Tyle się o tym mówi, ale niemal wyłącznie w odniesieniu do tego, że personalizacja możliwa jest w sieci – serwisy i usługi internetowe dostosowują do nas swoje oferty w coraz większym stopniu. Jednak ciągle w tradycyjnych sklepach kupujemy wciąż to samo co wszyscy. A przecież tak nie musi być.
Łukasz Młodyszewski, organizator Startup Weekend Warsaw oraz Startup Sauna
Staram się w miarę możliwości przetestować każdy ze startupów. Biorę pod uwagę aspekty produktowe, biznesowe jak i marketingowe. Spędzam ok. 20 minut przy każdym z projektów i nie mając możliwości ‘przesłuchania’ drużyn, finalna ocena jest trochę na wyrost, dlatego zapraszam do komentowania.
Flatigo.com – na klon AirBnB mam wrażenie jest już zdecydowanie za późno 🙁 Brak też usprawnień, które skłoniłyby mnie do skorzystania lub skoncentrowaniu się na zdobyciu konkretnej niszy.
Sprawdz.to – pomysł bardzo fajny, aczkolwiek nie nowy. Ciężko mi przetestować czy produkt działa. Kompletny brak ruchu na fanpage od marca zbyt dobrze o nim nie świadczy.
Celo.pl – ciekawy pomysł, różniący się od konkurencji. Jasny model biznesowy, przejrzysta strona zdecydowanie na plus. Cieszy spora, jak na braki w promocji i marketingu portalu, liczba dodawanych ofert.
Rozlicznik.pl – ciekawe narzędzie. Czytelnie zbudowana strona wraz z samouczkiem, chociaż ekran jeszcze przed stworzeniem konta nie zachęca. Nie bardzo widzę model biznesowy tego przedsięwzięcia w tej chwili. Niestety kolejny startup w tym miesiącu, który praktycznie nie istnieje w social media, brakuje też widocznych (jeśli takowe istnieją) partnerstw z firmami zajmującymi się najmem…
CityGamesCreator.com – jeden z wielu podobnych projektów, niestety ale w tej chwili nie zachwyca wykonaniem (w porównaniu do chociażby PlaceChallenge). Wydaje mi się, że moduł tworzenia gier jest dość ciekawy, ale znajdzie więcej klientów w B2B czy nawet jako White Label, niż B2C. Aplikacji niestety przetestować nie mogłem (Android). Znowu, boli brak aktywności w social media. No i ten Comic Sans na stronie 😉
WebQA Monitor – nie moja dziedzina, ale wydaje się przydatnym narzędziem. Wersja testowa działa, tak więc tutaj bez zastrzeżeń. Dobry MVP do przetestowania czy jest rynek, pytanie co dalej?
QQnotes.com – ciekawy projekt, fajnie wykonany, brakuje trochę funkcjonalności (przykładowo tworzenie i dodawanie nowych wzorów i designów), ale to jak rozumiem jest dodawane. Widzę tutaj spory potencjał poza zeszytami (koszulki!), ale jest to dobry początek. W tym przeglądzie jedyny startup z faktycznie prowadzonym fanpage!
Jak widać po wynikach, majowa edycja „Startupów przy tablicy” była całkiem wyrównana. Jednak największe uznanie w oczach jurorów zdobył startup QQNotes.com. Średnia ocen 4,1 wystarczyła do zdobycia pierwszego miejsca w naszym konkursie. Gratulujemy i zapraszamy do dyskusji w komentarzach.