Jeśli jesteś przedsiębiorcą w tradycyjnych (nieinternetowych) branżach możesz bardzo łatwo obserwować swoich klientów. Możesz z nimi porozmawiać, zapytać co najbardziej cenią w Twoim biznesie, możesz zauważyć na co zwracają szczególną uwagę, czemu przyglądają się dłużej, z czego czerpią największą satysfakcję, z czym sobie nie radzą i co wzbudza ich wątpliwości. Niestety, jeśli Twój biznes działa w sieci, wtedy klienci schowani są po drugiej stronie monitora i tak naprawdę nic o nich nie wiesz, a tradycyjne metryki na których bazujesz przestają Ci wystarczać. UsabilityTools pozwala to zmienić.
![]()
UsabilityTools.com (UT) jest platformą online do zdalnego badania użyteczności stron internetowych. Jest ona przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących biznes w sieci. Właściciele sklepów internetowych, operatorzy e-usług i twórcy wszelkiego rodzaju startupów mogą sprawdzić jak użytkownicy obchodzą się z ich stronami i wprowadzić odpowiednie zmiany. Te z kolei mogą przyczynić się do polepszenia konwersji, czyli zwiększenia ilości użytkowników, którzy rzeczywiście skorzystają z oferowanej usługi. Korzyści z użytkowania UT dostrzegą z pewnością również projektanci interakcji, badacze użyteczności, architekci informacji czyli osoby, którym zależy na dostosowaniu stron do potrzeb odbiorców.
– Każda osoba, która prowadzi stronę internetową cierpi na niedosyt wiedzy o zachowaniach i motywacjach swoich użytkowników. Często decyzje projektowe podejmowane są na podstawie założeń bazujących na niekompletnych informacjach. Dlatego wszelkie sposoby pozwalające na pozyskanie sprofilowanych informacji o użytkownikach są tak wartościowe – mówi Bartosz Mozyrko, twórca UsabilityTools.
Wszystko zaczęło się w 2008 roku, kiedy kilku pasjonatów użyteczności, którzy byli zmęczeni korzystaniem z wielu osobnych narzędzi do badań, postanowiło stworzyć jedną usługę online, która sprosta wszystkim ich oczekiwaniom. Potrzebowali zestawu narzędzi, który będzie wszechstronny, ale też elastyczny i łatwy w użyciu. Tak narodził się pomysł na stworzenie „wirtualnej skrzynki z narzędziami” do badań stron internetowych, z której w zależności od potrzeb będzie można wyciągnąć to czego się potrzebuje, a potem odłożyć.
Obecnie w ramach jednej platformy internetowej znajduje się 10 narzędzi. Najpopularniejszymi wśród nich są Click Tracking (służący do tworzenie map miejsc, w które użytkownicy najczęściej klikają), Visitors Recording (pozwalający nagrywać filmy z obecności użytkowników na stronie) oraz A/B Testing (porównujący zachowanie użytkowników na różnych wersjach strony). Zebrane dane pozwalają wyciągać konkretne wnioski co do stopnia użyteczności serwisów.
– Aby mieć dostęp do takich funkcji, jakie obecnie udostępnia UsabilityTools, trzeba było dotychczas skorzystać z wielu różnych, niezależnych od siebie aplikacji. Wiązało się to nie tylko z problemem pamiętania loginów i haseł do kilkunastu stron, ale też z opłaceniem oddzielnego abonamentu na każdą z nich. U nas wszystkie te funkcjonalności są w jednym miejscu, a w dodatku dostępne w systemie przedpłaty, na podobnej zasadzie jak w telefonach na kartę. Użytkownik płaci tylko za to, co zużyje. Reszta środków może zostać wykorzystana na badania w kolejnych projektach. – wyjaśnia Mozyrko.
– Właściciele stron internetowych coraz częściej dostrzegają jaka siła leży w wykorzystaniu narzędzi badawczych – w obserwowaniu oraz pytaniu użytkowników. Zakładamy, że tak jak teraz powszechne jest korzystanie z Google Analytics, tak za jakiś czas będzie z UsabilityTools – podsumowuje.
źródło: informacja prasowa