PATENT NA SUKCES poszukiwany

Dodane:

Artykuł sponsorowany Artykuł sponsorowany

Udostępnij:

Jak to się dzieje, że pomysły na biznes, na pierwszy rzut oka zadziwiające, przeradzają się w zyskowne przedsięwzięcia? Niektóre z nich zdobywają nawet światowe uznanie. Poszukiwanie „patentu na sukces” nieustająco trwa i my postanowiliśmy coś w tej sprawie ustalić.

Jak to się dzieje, że pomysły na biznes, na pierwszy rzut oka zadziwiające, przeradzają się w zyskowne przedsięwzięcia? Niektóre z nich zdobywają nawet światowe uznanie. Ich powodzenie sprawia, że nie tylko media patrzą z zainteresowaniem w ich stronę. Spektakularne sukcesy badają też ekonomiści, a każdy przedsiębiorca chciałby skorzystać z doświadczeń ich twórców. Poszukiwanie „patentu na sukces” nieustająco trwa i my postanowiliśmy coś w tej sprawie ustalić.

Podstawą powstania startupu jest pomysł. To dobry początek, ale w rzeczywistości szczyt góry lodowej, którą nie łatwo jest skruszyć. Jak to zrobić, aby firma odniosła sukces? Badając sprawę, nie wystarczy zatrzymać się na sprawdzeniu czy pomysł, który ją zapoczątkował jest ciekawy albo dostatecznie innowacyjny. Potwierdzeniem jest produkt lub usługa, po które z chęcią będą  sięgali klienci. Pytaj, dociekaj i usłysz krytykę! Spotkania, także networkingowe, mogą być w pierwszym etapie powstawania firmy sposobnością do rozmowy z potencjalnym klientem. Tylko on najlepiej oceni czy nasz produkt znajdzie zainteresowanie, a w późniejszym etapie, rynek zbytu. Pomysł może być podstawą sukcesu, jeśli uda się zamienić go w produkt, który skusi i zadowoli klientów – potwierdza Katarzyna Duda realizująca w Agencji Rozwoju Pomorza SA projekt Inwestornia. Wielu pomysłodawców poszukuje kapitału na rozwój. Aby jednak przekonać do nich potencjalnych inwestorów oraz klientów i rozpocząć ich realizację, należy rozpoznać rynek na tyle, aby wskazać grupę docelową, wartość jaką dajemy klientowi oraz źródła przychodów. Warto również poznać odpowiedź na pytanie, w jakiej perspektywie czasowej zysk będzie osiągalny? Przemyślany model biznesowy to podstawa dobrego biznesu.

Krok dalej, czyli jak budować dobrą markę
A co gdy mamy już gotowy produkt i firmę? Poszukując sposobów na sukces w biznesie uznaliśmy, że prawdziwym zwycięstwem jest zbudowanie dobrej marki na wiele lat. Firmom, brakuje często planu na rozwój i wiedzy o sposobach na budowania firmy, która mogłaby przynosić zysk w dłuższej perspektywie, a jednocześnie odpowiadać na aktualne potrzeby klientów – mówi Mieszko Bisewski z Funduszu Kapitałowego ARP. Zwróciliśmy więc uwagę na stabilne marki, jako dobre przykłady dla początkujących startupów. Od wielu lat na światowych listach najbardziej niezawodnych samochodów czołowe miejsca zajmują samochody japońskie. Wyroby japońskich firm elektronicznych trwają na rynku i doskonale radzą sobie z konkurencją. Mało osób pamięta, że w latach 50-tych Japonia po zniszczeniach II wojny światowej była w trudnej sytuacji, a jej gospodarka oferowała niskiej jakości produkty, które nie miały szans w konfrontacji z rynkiem amerykańskim i europejskim. Z jakich sposobów skorzystały tamtejsze firmy? To, co stało się podstawą ich sukcesu to przyjęte racjonalne zasady organizacji, które pasują zarówno do dużych firm jak i do startupów. Fundamentem jest zasada stałego doskonalenie na wszystkich poziomach organizacji i dbania o zadowolenie klienta. Największe efekty są wtedy, gdy w firmie przyjmuje się współpracę jako sposób budowy relacji wśród pracowników i zespołów.

Weź co możesz od klienta
Przykłady sukcesów firm na skalę światową wskazują, że znane marki wykorzystują informacje od  klienta, aby ich produkt był coraz lepszy. Jak to robią? Zabiegają o jego opinie. Wszelkie informacje zwrotne, w tym reklamacje stają się podstawą do pracy nad udoskonalaniem produktu. Jeśli opracowując projekt przed wypuszczeniem go na rynek szukaliśmy opinii potencjalnego odbiorcy, wprowadźmy to jako zasadę dalszego działania. Klient będzie z nami pracował nad jakością naszego asortymentu i marką naszej firmy. Jest to sprytne rozwiązanie, które przekłada się na zysk. Produkt czy usługa, która odpowiada na potrzeby odbiorcy sprawia, że klient sam go reklamuje. Stałe doskonalenie produktu to wypróbowany sposób firm na bycie konkurencyjnym.

Siła współpracy w zespole
Najlepsze warunki na doskonalenie i rozwój są w zespołach, w których widać współpracę. Nad zadowoleniem odbiorcy możemy pracować zespołowo na każdym etapie przygotowania produktu. Rozwijając nasz startup zaczynamy tworzyć coraz większą grupę ludzi o bardzo różnych zasobach wiedzy i doświadczeniu. Współpraca umożliwia najpełniejsze wykorzystanie potencjału grupy. Badania przedsiębiorstw krajów rozwiniętych wykazały, że tam gdzie w zespołach pracujących zagości konkurencja, ludzie niechętnie dzielą się wiedzą i nastawiają się na własny indywidualny sukces. Od liderów w startupie zależy jakie zasady zostaną wprowadzone w grupie.  A więc kierując ludźmi nie oczekujmy perfekcji, oczekujmy postępu. Nie porównujmy członków zespołu między sobą, ale zachęcajmy ich do indywidualnego rozwoju. To klucz do budowania współpracy stosowany przez wielu menadżerów. Perfekcja nie jest możliwa, ale postęp zawsze.

Bądź konsekwentny
Konsekwencja to hasło oczywiste i w naszych badaniach potwierdzamy, że bez niej o realizacji pomysłu mówić trudno. Sposobem na nią jest wyznaczanie celów, które ma osiągnąć startup. Celom długofalowym można przyporządkować określone terminami zadania. Zadaniom z kolei odpowiedzialnych za nie ludzi. Przy ustalaniu zadań sprawdza się metoda SMART. Zgodnie z nią określ zadanie tak, aby było:

  • Specific ― konkretne – wykonująca je osoba wie dokładnie co ma zrobić,
  • Measurable ― mierzalne – ustalone są jasne kryteria pozwalające osądzić, czy zadanie zostało wykonane.
  • Achievable ― osiągalne – jego realizacja jest możliwa,
  • Results-oriented ― realizujące cele firmy,
  • Time-bound ― ograniczone w czasie – posiada ustalony termin wykonania.

Z tak obsługiwaną konsekwencją Twój startup może skutecznie rozwijać swoje produkty i odpowiadać na potrzeby klienta.

Jeśli osoby pracujące nad pomysłem na biznes potrafią wyjść w myśleniu o swojej firmie poza najbliższe kilka lat i dobrze się zorganizować, dają sobie tym samym większe szanse, także na znalezienie inwestora – mówi Katarzyna Duda. Wśród tematów szkoleń, które proponowaliśmy startupom, były także zasady budowania zespołu oraz podstawy zarządzania. Staramy się promować dobre praktyki w biznesie – takie sprawdzone patenty na sukces. Im większa wiedza pomysłodawcy na temat tego jak działa firma, tym łatwiej zamienić pomysł  w biznes i osiągnąć sukces..

Agencja Rozwoju Pomorza S.A. realizuje projekt „Biznes dla biznesu – budowa platformy współpracy między inwestorami prywatnymi  i pomysłowymi przedsiębiorcami”(B2B), którego celem jest inicjowanie kontaktów biznesowych pomiędzy pomysłodawcami, posiadającymi ciekawe projekty a prywatnymi inwestorami – Aniołami Biznesu, posiadającymi kapitał na realizację najbardziej interesujących przedsięwzięć.  Głównym narzędziem w projekcie, jest platforma internetowa www.inwestornia.pl Projekt B2B realizowany jest  w ramach działania 3.3 „Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MŚP” POIG.

Dane kontaktowe: www.inwestornia.pl, email: [email protected], tel: +48 58 32 33 203 / 209

Fundusz kapitałowy Agencji Rozwoju Pomorza S.A. – www.invest.arp.gda.pl – ma na celu inicjowanie działalności innowacyjnej poprzez  wsparcie jej w początkowych etapach rozwoju, a następnie zaangażowanie kapitałowe w nowoutworzone przedsiębiorstwa. Projekt finansowany z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, Działanie 3.1