Zacierasz ręce z zadowolenia, gdy liczba fanów Twojej strony rośnie, ale malejące wskaźniki przyprawiają Cię o ból głowy? Co to właściwie znaczy dla Twojego biznesu? Czy liczba fanów naprawdę jest aż tak ważna?
fot. Fotolia | Sandra Wróbel
Wśród fanów Twojego fanpage’a znajdują się osoby, które mogą wygenerować ruch na Twojej stronie www, mogą być też odbiorcami wysyłanego przez Ciebie newslettera, a w końcu – mogą zostać Twoimi klientami. Duża liczba fanów (wartościowych) może zatem korzystnie wpłynąć na rozwój Twojej firmy. Nawet jeśli nieugięty edge rank wyświetli Twoje posty tylko 5 proc. fanów strony, zwiększasz swoje szanse przy większej liczbie odbiorców. Pomyśl – marka, która ma 100 tys. fanów może w takim przypadku dotrzeć do 5 tys. odbiorców, natomiast firma, która ma ich 1000 dotrze już tylko do 50 osób.
Kupują klienci, nie fani
Skupianie się na kolekcjonowaniu kolejnych fanów czy obserwatorów i usilne zwiększanie ich liczby nie ma sensu. Warto „gromadzić” odbiorców, ale musisz to robić z rozsądkiem. Lajki same w sobie też mają wartość, musisz jednak zrozumieć, jak ich liczba może rzeczywiście pomóc Twojej firmie. Zwróć uwagę przede wszystkim na zaangażowanych użytkowników i skup się na inicjowaniu dialogu z nimi i pobudzaniu ich do konkretnych działań. Osoby, które dzielą się Twoimi informacjami z pozostałymi userami, są znacznie bardziej wartościowe niż przypadkowe lajki.
Analizuj statystyki w swoich profilach społecznościowych
Sprawdź czy wraz ze wzrostem liczby lajków zwiększa się także sprzedaż. Zrób podobnie w przypadku odpływu fanów. Jeśli ten w żaden sposób nie przekłada się na gorsze wyniki sprzedażowe, nie stracisz nic poza osobami, które i tak nie były zainteresowane dodawaną przez Ciebie treścią. Liczby czasem kłamią.
Spadek liczby fanów, związany również z malejącym zainteresowaniem Twoją marką i produktami może mieć związek z prowadzonymi przez Ciebie działaniami. Może zmienił się charakter prezentowanych przez Ciebie treści lub z niewyobrażalną konsekwencją dodajesz zabawne zdjęcia zwierząt, zupełnie niezwiązane z profilem Twojej działalności? Przeanalizuj swoje posty. Zbadaj, jakie praktyki są bardziej skuteczne. Zwróć szczególną uwagę na liczbę zaangażowanych użytkowników. Dlaczego jest to ważne?
- Osoby, które chętnie wchodzą w interakcję z Twoją marką, najprawdopodobniej mocno się z nią utożsamiają. Jeśli ją lubią, zwiększa się prawdopodobieństwo, że w przyszłości staną się Twoim klientem.
- Aktywni fani zwiększają też widoczność Twojego fanpage’a na Facebooku. Dotyczy to również Twoich obserwatorów w innych kanałach społecznościowych. Tak, jak w wyszukiwarce google jesteś bardziej widoczny dzięki użyciu odpowiednich słów kluczowych, tak widoczność w serwisach społecznościowych zapewniają Ci fani/obserwatorzy i ich działania (np. lajki). Pomaga Ci to również zyskać większą wiarygodność w oczach użytkowników. Wiarygodność i swego rodzaju prestiż może przynieść Ci także powiązanie z liderem danej branży, który chętnie udziela się w Twoim profilu i z którym często prowadzisz swobodne konwersacje.
Nie zapominaj jednak, że profil Twojej marki w serwisie społecznościowym nie jest miejscem, na którym powinieneś skupiać swoje działania sprzedażowe. Zadbaj przede wszystkim o treści, które zaangażują Twoich odbiorców, odpowiadaj na ich pytania, rozwiewaj wątpliwości, przygotuj się również na narzekanie. Dzięki dialogowi z fanami, możesz więcej dowiedzieć się o swoich odbiorcach. Jeśli jednak skupisz się wyłącznie na sprzedaży swoich produktów, fani mogą zniknąć szybciej niż się pojawili.Nie zapominaj jednak, że profil Twojej marki w serwisie społecznościowym nie jest miejscem, na którym powinieneś skupiać swoje działania sprzedażowe. Zadbaj przede wszystkim o treści, które zaangażują Twoich odbiorców, odpowiadaj na ich pytania, rozwiewaj wątpliwości, przygotuj się również na narzekanie. Dzięki dialogowi z fanami, możesz więcej dowiedzieć się o swoich odbiorcach. Jeśli jednak skupisz się wyłącznie na sprzedaży swoich produktów, fani mogą zniknąć szybciej niż się pojawili.
Zacierasz ręce z zadowolenia, gdy liczba fanów Twojej strony rośnie, ale malejące wskaźniki przyprawiają Cię o ból głowy? Co to właściwie znaczy dla Twojego biznesu? Czy liczba fanów naprawdę jest aż tak ważna?
Im więcej, tym lepiej?
Myślisz w takim razie, że liczba fanów nie ma znaczenia? Spróbuj więc przemawiać do pustej sali. Brak odbiorców lub ich niewielka liczba sprawiają, że Twój przekaz znika w otchłaniach internetu. Szanse, że informacje dotrą do większego grona użytkowników są naprawdę znikome. Wiele marek w serwisach społecznościowych przemawia właśnie do pustej sali. Mówią właściwie tylko do siebie lub do swoich znajomych, którzy w żaden sposób nie przełożą się na korzyści dla firmy.
Sama liczba fanów nie powie Ci wszystkiego o odbiorcach Twojego fanpage’a. Nie wiesz dlaczego polubili Twoją stronę, nie masz też pewności, że w przyszłości staną się Twoimi klientami. Wiadomo, że same liczby niewiele znaczą, jeśli fani nie angażują się w prowadzone przez Ciebie działania. Możesz mieć tysiące fanów, a żaden z nich nie zostanie Twoim klientem. Jeśli już decydujesz się na działania w mediach społecznościowych, zadbaj o dotarcie do zaangażowanych odbiorców. Nie ograniczaj się wyłącznie do tworzenia wartościowych treści, zastanów się też nad reklamami. Odpowiednio zoptymalizowane z pewnością pozwolą Ci pozyskać fanów, którzy utożsamią się z publikowaną przez Ciebie zawartością.
Reklamy społecznościowe mogą więc zwiększyć efektywność Twoich działań. Wszystko jednak zależy od skierowania treści reklamowej do odpowiedniej grupy docelowej. Jeśli dobrze określisz cel, możesz osiągnąć doskonałe efekty niewielkim nakładem finansowym. Na pewno zauważyłeś, że nawet największe marki inwestują w taką formę promocji. Gdyby nie była skuteczna, najlepsi nie zawracaliby sobie nią głowy.
Trafiaj do wlaściwych odbiorców
Media społecznościowe dają szansę na dotarcie do znacznie szerszej grupy odbiorców, którzy mogą być zainteresowani Twoimi produktami. Upewnij się, że docierasz do odpowiedniej grupy docelowej, zadbaj o stałą interakcję i dostarczaj im treści, które faktycznie mogą ich zainteresować. Pobudzaj ich do działania i zrób wszystko, aby z chęcią skorzystali z oferowanych przez Ciebie produktów.
Forrester Research w raporcie „How To Build Your Brand With Branded Content” wskazuje na fakt, że ludzie znacznie bardziej ufają znajomym, którzy polecają im daną markę, niż samej marce, która mówi o swoich wartościach i osiągnięciach. Tylko 10 proc. badanych ufa reklamom internetowym, a 9 proc. bezpośrednim informacjom generowanym przez firmy i marki. Ważne jest więc utworzenie społeczności wokół marki, która sama będzie mówić o Twoich produktach. Zadbaj jednak o to, aby mówiono o ich zaletach, a nie wadach.
Sandra Wróbel
PR & Communication Manager w Socialapps.pl.
Miłośniczka mediów społecznościowych, dobrego filmu i gór. Lubi odkrywać nowe miejsca i poznawać znaczenie dawno już nieużywanych słów. Uważa też, że warto wiedzieć wszystko o czymś i coś o wszystkim.