3 miliardy dolarów za akwizycję zaoferowali przedstawiciele Facebooka zespołowi pod kierownictwem 23-letniego Evana Spiegela. To nie pierwsza propozycja współpracy, która nie zainteresowała twórców aplikacji do komunikowania się ze znajomymi. Dlaczego i ta nie została przyjęta?
Snapchat to aplikacja mobilna dostępna za darmo na urządzenia z systemem iOS oraz Android. Dzięki niej możemy rozmawiać ze znajomymi i przekazywać informacje o sobie np. za pomocą zdjęć czy filmów. Wyróżnia się tym, że takie wiadomości zostają w aplikacji tylko na trzy sekundy po ich obejrzeniu. Później znikają, dlatego trudno jest je rozpowszechnić. Ta dbałość o prywatność zachęciła nie tylko użytkowników, ale i też inwestorów.
Grafika główna artykułu pochodzi z Fotolia
Startup powstał w 2011 roku. Do dnia dzisiejszego otrzymał na rozwój blisko 73 miliony dolarów od takich funduszy jak: General Catalyst Partners, Lightspeed Venture Partners i SV Angel. Dzisiaj wycena spółki wynosi blisko 800 milionów dolarów. Twórcy otrzymali wiele propozycji współpracy. Ostatnimi czasy kilka funduszy zgłaszało się do zarządu spółki, składając ofertę inwestycji. Zespół wszystkie odrzucił. Nie zmienił też poglądów, gdy Facebook przedłożył propozycję kupna spółki za gotówkę. Jak donosi WSJ wcześniej zarząd Facebooka oferował zespołowi Snapchat miliard dolarów. Teraz potroił tę kwotę i spotkał się z taką samą odpowiedzią.
Evelyn Rusli, dziennikarka Wall Street Journal, która wraz z Douglas’em MacMillanem jako pierwsza ujawniła propozycję przejęcia Snapchat przez Facebooka, ujawniła powody dla których do akwizycji nie doszło. Według jej informatora, Snapchat jest bardzo pewny swojego produktu. Zespół w założeniach przewiduje duży wzrost zainteresowania użytkowników aplikacją. Ma na to dowody, które zostały podane do informacji publicznej. Dzisiaj, użytkownicy z całego świata, codziennie wysyłają blisko 350 milionów “snapsów”. Do przekonania do siebie większej ilości użytkowników nie potrzebuje Facebooka.
Dlaczego tak wielu inwestorów jest zainteresowanych tą aplikacją? Ponieważ jest nowym sposobem szybkiego poznawania ludzi. Oferuje szybki i łatwy sposób kontaktu z innymi. Inwestorzy to rozumieją i chcą przyczynić się do tej ewolucji. Ciekawe jakie mają pomysły na zmonetyzowanie przedsięwzięcia. Snapchat nie znalazł jeszcze modelu biznesowego, który byłby odpowiedni dla zespołu jak i użytkowników.