Firma Ros Media zaczynała od tworzenia programów dołączanych do gazet w postaci insertu. Jej produkcje wydawane były w nakładzie kilkuset milionów egzemplarzy. Dziś zajmuje się tworzeniem aplikacji mobilnych dla dzieci. Kto jej w tym pomaga?
Mamy małe dzieci, a więc jesteśmy na bieżąco z tym co ich interesuje i co lubią – mówi Joanna Smalcerz, współwłaścicielka Ros Media. Dodaje, że to dzieci są współtwórcami aplikacji 123Kids. Często potrafią podrzucić pomysły na aplikacje, no i są idealnymi testerami – przekonuje Smalcerz. Firma potencjał ten postanowiła wykorzystać i już w grudniu 2010 roku tworzy pierwszą aplikację serii 123Kids. Ros Media działa na rynku od dziesięciu lat. Jej właścicielami są Joanna Smalcerz, Robert Smalcerz oraz Marcin Baldowski. Zespół tej bydgoskiej firmy składa się łącznie z jedenastu osób.
fot. RosMedia | Grafika główna artykułu pochodzi z Fotolia
Zadowalający efekt
Na początku zespół Ros Media zajmował się produkcją prezentacji multimedialnych m.in. o tematyce sportowej, wydawanych na płytach CD. Kolejnym etapem było tworzenie aplikacji edukacyjnych (w tym również dla najmłodszych) i obrót prawami audio-video. Z upływem czasu popularność takich programów jednak spadała, więc bydgoska firma musiała dopasować się do panującego obecnie trendu. Postanowiliśmy zaryzykować i wykorzystać wypracowany we wcześniejszych latach zysk, aby zaistnieć na nowym dla nas rynku – komentuje Robert Smalcerz, współwłaściciel Ros Media. Jak tworzy się aplikacje w Ros Media?
Większość elementów składających się na aplikacje 123Kids powstaje w firmie Ros Media. Proces jej tworzenia zaczyna się od pomysłu, który przekładany jest na scenariusz. Później powstaje grafika, muzyka, efekty dźwiękowe i zaczyna programowanie. Wyłącznie głos oprowadzający po aplikacji jest podkładany przez zewnętrznego lektora. Joanna Smalcerz zapytana o koszty produkcji mówi, że nikt tego w firmie dokładnie nie liczy. Nigdy nie przerywamy prac, bo aplikacja będzie za droga w produkcji – przekonuje Smalcerz. Pracujemy tak długo, aż jesteśmy zadowoleni z efektu – dodaje.
Dzieci testerami
Pierwsze testy aplikacji przeprowadzane są w trakcie jej tworzenia. Po czasie, gdy program nabiera kształtu, prezentowany jest pracownikom firmy. To jednak za mało, aby mógł trafić do szerszej publiczności. Dlatego firma Ros Media korzysta z pomocy pedagogów. To oni oceniają, czy aplikacja będzie zrozumiała dla dzieci. Cały proces testowania trwa maksymalnie sześć miesięcy, po którym zespół pokazuje program młodym. Czy są dobrymi testerami? Dzieci nie dość, że znajdują dużo błędów, to jeszcze nie mają oporów, żeby bezlitośnie skrytykować naszą pracę – mówi Robert Smalcerz, współwłaściciel RosMedia.
Do eliminowania błędów i wprowadzania udoskonaleń, zespół korzysta również z pomocy użytkowników. Ros Media kontroluje komentarze dodawane w popularnych sklepach z aplikacjami, gdzie można je pobrać na urządzenia mobilne. Dużą uwagę skupia również na prywatne wiadomości wysyłane przez opiekunów osób korzystających z aplikacji 123Kids. Piszą oni o tym, co nie działa, bądź co ich zdaniem powinno być dodane do aplikacji. Dzięki takim wypowiedziom, firma wie co należy poprawić i jakich błędów w przyszłości unikać. Wszystkie aktualizacje przeprowadza na bieżąco.
51 przykazań
Trzy lata temu, kiedy firma zaczynała działać na rynku mobile, samo pojawienie się aplikacji w dziele „Nowe”, powodowało, że potrafiła wspiąć się wysoko w rankingach. Jak każdy początkujący deweloper, wypełnialiśmy listę 51 przykazań – „Co zrobić, żeby Twoja aplikacja osiągnęła sukces” – tłumaczy Joanna Smalcerz, współwłaścicielka firmy. Mówi, że lista istnieje w internecie do dziś, ale jej przydatność jest niewielka, bo rynek się zmienił. Nie zaprzecza, że najbardziej skuteczne w tamtym okresie, jak i dzisiaj, są płatne kampanie. Dlatego Ros Media wykorzystuje je, aby dotarzeć do użytkowników. Jak to robi?
Promujemy się na stronach internetowych, portalach społecznościowych i na urządzeniach mobilnych – mówi Robert Smalcerz. Dzięki temu aplikacje firmy pobrano łącznie kilkanaście milionów razy. Najczęściej pobierają je mieszkańcy USA, Wielkiej Brytanii, Rosji, Chin i Francji. Smalcerz dodaje też, że firma cały czas współpracuje z dziesiątkami specjalistycznych instytucji i setkami deweloperów. Szukamy „złotego środka” – mówi Robert Smalcerz. Każdego dnia poznajemy nowe instrumenty, nawiązujemy nowe współprace, testujemy, analizujemy wyniki – dodaje.
Wyróżnić się
Co jest najważniejsze w tworzeniu tego typu aplikacji? Robert Smalcerz, współwłaściciel Ros Media, wymienia listę takich rzeczy. Zaczyna od oryginalnego pomysłu. Dlaczego to takie ważne? Apple docenia aplikacje, które na tle innych czymś się wyróżniają – przekonuje Robert Smalcerz. Kolejnym czynnikami dobrej aplikacji jest łatwość i intuicyjność obsługi, uniwersalny język i ciekawa grafika, jak mówi – niekoniecznie ładna. Powinna być zrobiona tak, aby dziecko samo, bez pomocy rodziców, mogło z niej korzystać – dodaje Smalcerz. To jego zdaniem właśnie przekonuje do kupowania aplikacji 123Kids przez rodziców użytkowników.
Zespół Ros Media niebawem chce udostępnić cztery aplikacje, które obecnie są w fazie końcowej tworzenia. Co jeszcze planuje przez następne kilka lat? Zwiększyć dostępność aplikacji, zaczynając od wprowadzenia wszystkich nowości na rynek Androida, a kończąc na aplikacjach na TV. Joanna Smalcerz przekonuje, że wyniki finansowe są bardzo ważne, choćby po to, żeby móc się rozwijać. Więcej radości sprawia nam jednak mail od rodzica, ze zdjęciem naszego klienta, opisujący jak aplikacja przyczyniała się do poprawy humoru, czy stanu zdrowia – z dopiskiem „Bezcenne” – mówi Smalcerz.