Rynkowe trendy
Analizując obszar działalności startupów, można wyodrębnić te najbardziej perspektywiczne. Połowa startupów pracuje nad rozwiązaniami z zakresu telemedycyny, 40% zajmuje się nowoczesną diagnostyką, a co trzeci mHealth i urządzeniami medycznymi. Wyniki nie dziwią – wszystkie rozwiązania odpowiadają na problem braku kadry medycznej czy potrzeby monitorowania zdrowia w starzejącym się społeczeństwie. Wśród obszarów terapeutycznych najczęściej wymieniano produkty interdyscyplinarne oraz kardiologię.
Finansowanie
Co ciekawe, aż 77% procent startupowców deklaruje, że korzysta z własnych środków finansowych, a 45% wymienia je jako wiodące źródło finansowania. Jak mówi Tomasz Czapliński ze SpeedUp Group cechą charakterystyczną rynku medycznego jest to, że
wszystkie działania dążące do osiągnięcia najpierw produktu, następnie certyfikacji, a potem dystrybucji na rynku są zdecydowanie droższe niż w przypadku innych branż. W konsekwencji aż 71% startupów wymienia kapitał jako kluczowy element do dalszego rozwoju. Niestety, sam kapitał też nie wystarcza, potrzebne są ”mądre pieniądze”. Szansą dla startupów mogą być ciekawe projekty wspierające kompetencje biznesowe w tym trudnym sektorze, np. Akademia BioMed PFR.
Współpraca
Startupy medyczne nie mogą działać w próżni. Na ich sukces biznesowy mają wpływ instytucje typu Ministerstwo Zdrowia, NFZ, CSIOZ, duże firmy farmaceutyczne oraz środowisko lekarskie. 89% startupowców deklaruje współpracę z organizacjami medycznymi, ale już tylko 45% z korporacjami oraz 19% z instytucjami rządowymi. Startupy widzą duże firmy głównie jako strategicznych klientów (50%) i chcieliby korzystać z ich sieci dystrybucji (37%), jednakże nie jest to łatwe. 76% narzeka na długi proces decyzyjny w firmach. Analogicznie w kontekście współpracy z instytucjami rządowymi.
Raport o startupach medycznych w Polsce został opracowany przez MEDmeetsTECH oraz Atena Research & Consulting. W badaniu wzięły udział 62 startupy, a wyniki zostały skomentowane przez kilkunastu ekspertów rynkowych. Raport powstał po to, by budować zaufanie branży medycznej oraz dużego biznesu do startupów medycznych i pomóc w ich rozwoju. To pierwsze tego typu kompleksowe opracowanie na polskim rynku.
Raport dostępny jest bezpłatnie do pobrania na stronie medmeetstech.com
MamStartup był patronem medialnym raportu.