Fundacja Forum Konsumentów: 50% klientów zamawia przejazd poprzez aplikację typu Uber lub Bolt [badanie]

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Fundacja Forum Konsumentów: 50% klientów zamawia przejazd poprzez aplikację typu Uber lub Bolt [badanie]

Udostępnij:

Mobilność miejska – w tym przewóz osób i taxi – należy do tych dziedzin życia, które zmieniają się obecnie najszybciej. Innowacje dają pasażerom coraz więcej opcji – w kwestii wyboru przewoźnika, sposobu wezwania pojazdu czy formy opłacenia kursu. Obraz stosunku Polaków do tych zmian daje najnowsze badanie przeprowadzone przez firmę Quality Watch na zlecenie Fundacji Forum Konsumentów.

Badanie przeprowadzono na próbie 500 mieszkańców największych miast, aktywnie korzystających z przejazdów osobowych i taksówek. Jej audytorzy odbyli także 72 przejazdy kontrolne (w sumie 800 km) w Warszawie, Wrocławiu i Krakowie.

Wyniki? Zamawianie przejazdu poprzez aplikację typu Uber lub Bolt jest już w Polsce niemal tak samo popularne, jak wzywanie taksówki przez telefon. Tę pierwszą metodę praktykuje 50 proc. klientów, drugą 53 proc. (są osoby, które stosują obie).

– Badanie pokazuje, że globalne nurty kształtujące mobilność są w pełni obecne także w Polsce. Mowa o tzw. convenience trend, czyli potrzebie wygody, użyteczności i prostoty korzystania z usług i produktów. Jest to stawianie na jakość i dostępność przewozów „tu i teraz”, szybko i łatwo – komentuje Agnieszka Plencler, prezes Forum Konsumentów.

Zarazem badanie uwidoczniło różnice pokoleniowe i mentalne, które skłaniają jednych pasażerów do tradycyjnych taksówek, a innych – do nowoczesnych aplikacji.

Kto i za co lubi taxi?

Osoby w wieku powyżej 50 lat zazwyczaj wybierają konwencjonalne taksówki (a powyżej 64 lat – niemal wyłącznie). I najczęściej wzywają je w równie klasyczny sposób, tj. telefonicznie – robi tak 78 proc. osób jeżdżących tym środkiem transportu. Aż 81 proc. osób, które korzystają tylko z taksówek nie ma zainstalowanej żadnej aplikacji do zamawiania przejazdów. Klienci ci najczęściej motywują to względami bezpieczeństwa – głównie niechęcią do podawania danych osobowych i numerów kart płatniczych w aplikacji.

W przypadku konwencjonalnych taksówek za główną zaletę (50 proc. ogółu wskazań) badani uznali możliwość wezwania przejazdu przez telefon. Respondenci doceniają także poczucie bezpieczeństwa, jakie dają im sprawdzeni, licencjonowani kierowcy taksówek. Za główne wady uznano wysokie ceny (48 proc.), brak informacji o koszcie przejazdu (36 proc.), brak możliwości oceny kierowcy (27 proc.) oraz brak informacji o trasie przejazdu (27 proc.).

A kto i dlaczego woli aplikacje?

Na drugim biegunie są pasażerowie w wieku do 35 lat. Wśród nich przewaga aplikacji jest bardzo wyraźna – przewozy osobowe zamawia w ten sposób 47 proc. respondentów z tej grupy , tradycyjne taksówki – tylko 34 proc. Za największe zalety przewozów z aplikacji respondenci uznają niskie ceny – 44 proc. wskazań ogółem (to, że aplikacje są tańsze potwierdziły także przejazdy kontrolne audytorów*). Atutem jest również możliwość zamówienia kursu przez aplikację (39 proc. wskazań), doceniana zwłaszcza przez młodych konsumentów.

37 proc. badanych wśród zalet aplikacji wskazuje szybkie i bezgotówkowe rozliczenie kursu. Pozwala ono na opuszczenie pojazdu od razu po przybyciu na miejsce, kierowca nie musi ani obsługiwać terminala, ani szukać reszty do wydania. W taksówkach zakończenie kursu zajmuje więcej czasu.

Prawie tyle samo respondentów (36 proc.) uważa za ważny atut wiedzę o koszcie przejazdu – znany jest on jeszcze przez zamówieniem kursu (co pozwala świadomie zdecydować o wyborze przewoźnika) i daje gwarancję ceny niezależnie od sytuacji po drodze (np. korek, konieczność objazdu).

– Osoby młode szybko dostosowują się do nowych rozwiązań technologicznych, a szybkość i wygoda jest dla nich priorytetem – komentują autorzy badania.

Za wady aplikacji uznano czynniki nie mające bezpośredniego wpływu z samym przejazdem, czyli brak licencji kierowcy (23 proc. wskazań) czy konieczność przekazania swoich danych on-line (21 proc.).

Optymalna trasa

Co ciekawe w przypadku korzystania z przewozów z aplikacji (100 proc.) kierowca zawsze wiedział dokąd ma jechać, co więcej optymalna trasa była już wyznaczona. Podobnie było w przypadku taksówek zamawianych przez aplikację – tu również nawigacja dobierała trasę przejazdu (96 proc.).

– Połowa kierowców taksówek zamawianych telefonicznie pytała się podróżnych o trasę, którą chcieliby jechać do celu – prawdopodobnie brak wyboru optymalnej trasy przyczynia się do wyższej ceny za przejazd. 18 proc. badanych uważa, że wadą przewozów przez aplikację jest brak znajomości miasta przez kierowców – argument, który staje się coraz mniej istotny – zaznaczają autorzy badania.

Odpowiedzią jest demografia

Wyniki sondażu nakreślają – w pewnym uproszczeniu – obrazek, na którym starszy wiekiem pasażer, nieco nieufny wobec nowych technologii mobilnych i płatniczych, najchętniej wzywa tradycyjną taksówkę w dobrze znany sobie sposób – czyli przez telefon.

Z drugiej strony jest zwolennik aplikacji przewozowych – młody dorosły, dla którego liczy się cena*, czas** i przewidywalność usługi – i który chętnie wykorzystuje nowe technologie, by zapewnić sobie te cechy przejazdu.

– Jeśli ktoś zastanawia się nad tym czy przyszłość przewozów w miastach należy do aplikacji, czy do tradycyjnego modelu korporacyjnej taksówki na telefon, to w świetle takich wyników badań odpowiedzią na to pytanie wydają się prawa demografii. – komentuje Agnieszka Plencler, prezes Forum Konsumentów.

* Z audytu wynika, że tradycyjna taksówka zamawiana przez telefon jest droższa od zamawianej przez aplikację lub Ubera czy Bolta (3,91zł/km vs 3,23zł/km taxi zamawiane w aplikacji).
** Audyt wykazał, że na przybycie pojazdu wzywanego przez telefon czeka się dłużej (trwa to średnio 9 min) niż na samochód zamawiany z aplikacji (średnio 6 min)

O badaniu

W dniach 27-29 marca 2019 r. firma Quality Watch na zlecenie Fundacji Forum Konsumentów wykonała badanie dotyczące przewozów osobowych w największych miastach w Polsce. Badanie składało się z dwóch części. Badanie internetowe CAWI na próbie 500 dorosłych osób, uczestników panelu Ariadna, mieszkańców największych polskich miast (Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin), aktywnie korzystających z przejazdów osobowych i taksówek. Badania opinii klientów po odbyciu przejazdów taksówkami i pojazdami przewozów osobowych dostępnych poprzez aplikacje w: Warszawie, Krakowie i Wrocławiu – próba 72 przejazdy.