350 uczestniczek będzie miało szansę rozwijać swoje kompetencje w zakresie nowych technologii. Dla najbardziej zmotywowanych dziewcząt partnerzy projektu przewidzieli staże zawodowe. W projekt zaangażowały takie firmy jak: Nationale-Nederlanden, Facebook, Dentsu, Google for Startups czy Kancelaria Prawna SSW.
Uniwersytet Sukcesu
W tej chwili w ponad 1100 domach dziecka i placówkach opiekuńczo-wychowawczych w Polsce mieszka około 17 tys. dzieci i nastolatków. Rekrutacja do projektu ruszyła pod koniec marca. Do tej pory zgłosiło się 60 chętnych dziewczyn, które mieszkają w domach dziecka albo są pod opieką placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Projekt „Uniwersytet Sukcesu” został podzielony na kilka etapów. Pierwszy z nich będą stanowiły tygodniowe obozy w wybranych miastach Polski, podczas których wychowanki domów dziecka wezmą udział w szkoleniach z zakresu nowoczesnych technologii. Uczestniczki będą mogły wybrać ścieżkę kształcenia. Organizator przewidział dla nich trzy zróżnicowane pod względem stopnia trudności warsztaty: „Akademię blogerki”, „Akademię youtuberki” oraz „Akademię programistki”.
– Uznaliśmy, że właśnie te kierunki mogą okazać się najbardziej interesujące dla młodych dziewcząt, dla których świat internetu i mediów społecznościowych jest środowiskiem naturalnym – mówi Elżbieta Wojciechowska, Dyrektor Programowa Fundacji Digital University.
Bardzo ważnym elementem projektu jest wyposażenie uczestniczek w podstawowe kompetencje potrzebne do wejścia na rynek pracy. Uczestniczki w czasie całego programu otrzymają także wsparcie mentorskie oraz wezmą udział w warsztatach doradztwa zawodowego, podstaw prawa oraz cyku szkoleń miękkich.
Na drugi etap będą składać się kilkudniowe spotkania motywacyjne z przedstawicielami firm partnerskich, wśród których znalazły się takie organizacje jak Nationale-Nederlanden, Google, Facebook czy Dentsu Aegis Network.
– Decyzję o tym, żeby wziąć udział w projekcie podjęliśmy bez wahania. Chcemy pomóc tym dziewczętom, które zasługują na dobry start w dorosłe życie. Ich dotychczasowe doświadczenia zazwyczaj są bardzo trudne, z drugiej strony jest to grupa młodych, ambitnych dziewcząt, które chcą wiele osiągnąć. Chcemy mieć choć mały udział w tym, by odmienić ich los i wzmocnić ich kompetencje zarówno w zakresie nowych technologii, jak również umiejętności miękkich – mówi Marta Pokutycka-Mądrala, Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej Nationale-Nederlanden.
Rzeczywistość po opuszczeniu domu dziecka
Nastolatkowie z domów dziecka wchodząc w dorosłość zderzają się z trudną rzeczywistością. Jak pokazał raport Najwyższej Izby Kontroli, z jednej strony wyzwania, z jakimi muszą się zmierzyć dotyczą znalezienia miejsca zamieszkania, czy pracy. Jednak często brakuje im podstawowej wiedzy i umiejętności. Mają problemy chociażby z gotowaniem, gospodarowaniem pieniędzmi, czy założeniem konta w banku.
Na przełomie 2018 i 2019 roku zostało zrealizowane, na zlecenie Fundacji Digital University, „Badanie społeczne nt. realnych oczekiwań przyszłych uczestniczek rekrutowanych w ramach projektu, mającego podnieść szanse edukacyjne dziewcząt z domów dziecka w wieku 17 – 19 lat.” Zdecydowana większość dziewczyn biorących udział w badaniu nie ma sprecyzowanych planów związanych z przyszłą pracą.
Wszystkie badane są zgodne, że udział w kursach zawodowych jest ważny i, że warto w nich uczestniczyć. Rozwój nowych umiejętności, zdobycie wiedzy, poznanie nowych osób, łączenie teorii z praktyką, to argumenty za kursami zawodowymi, które przytaczają.
– Od początku zdawaliśmy sobie sprawę, jak trudny, ale też jak bardzo potrzebny jest ten projekt. Wychowankowie domów dziecka bardzo często po osiągnięciu pełnoletności są pozostawieni sami sobie, znacznie trudniej niż innym dzieciom jest im także zdobyć wykształcenie. Nasz cel jest prosty – pomoc najbardziej uzdolnionym i chętnym do nauki dziewczętom Skala potrzeb jest ogromna, ale wraz z naszymi partnerami zrobimy wszystko, by tym dziewczętom pomóc – mówi Jowita Michalska, Prezes Fundacji Digital University.
Dane dotyczące podopiecznych domów dziecka wchodzących w dorosłość są zatrważające. Z badania NIK wynika, że spośród próby blisko tysiąca wychowanków, którzy podjęli próbę usamodzielnienia, prawie ¼ korzystała ze świadczeń pomocy społecznej, a 31 proc. zarejestrowało się w powiatowych urzędach pracy. Jednocześnie 14 proc. przerwało proces usamodzielnienia. Raport wykazał, że obecny system wsparcia oferuje jedynie doraźnie i minimalne wsparcie.
Niezbędna jest pomoc chociażby w zdobywaniu kwalifikacji zawodowych i podjęciu zatrudnienia. Dzięki partnerom uczestniczki „Uniwersytetu Sukcesu” poznają, m.in. case studies różnych projektów z zakresu nowych technologii, a także skorzystają z indywidualnych konsultacji z reprezentantami działów marketingu, HR czy sprzedaży firm, które osiągają sukces rynkowy i chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami. Przy wsparciu mentorów, dziewczyny dowiedzą się również, jak określać swoje predyspozycje, czy jak radzić sobie podczas procesu rekrutacyjnego.
Aplikacje można przesyłać do 31 maja. Kursy odbędą się w okresie wakacyjnym w Warszawie, Białymstoku, Krakowie, Gdańsku, Poznaniu, Łodzi, Rzeszowie oraz Wrocławiu.