W skład zestawu lotniczego wchodzi balon nośny oraz samolot bezzałogowy HAMAV Ikar (High Altitude Micro Air Wehicle). Innowacją systemu jest możliwość kontroli nad powrotem materiału badawczego we wskazane miejsce. Ma to decydujące znaczenie dla kondycji samego materiału. Daje także możliwość zachowania maksymalnie niezmiennych warunków pomiaru.
– Wykorzystywanie dronów do celów badawczych to innowacyjne rozwiązanie, charakteryzujące się jednak olbrzymim potencjałem. Już teraz rozwiązaniem tym interesują się polskie i zagraniczne instytuty badawcze oraz prywatne firmy – komentuje Sebastian Nowicki z Pelixar S.A.
Z uwagi na bardzo dużą wysokość lotu drona, specjalnie do tego celu Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) udostępniła największy europejski lotniczy poligon wojskowy, zlokalizowany na Mazurach.
– Lot nie mógłby się odbyć bez aktywnego wsparcia Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a także PAŻP koordynującego lot do 22,5km i Wojska Polskiego, koordynującego lot powyżej tej wysokości – podkreśla Sebastian Nowicki.
3-SAT to inicjatywa uczniów III LO w Gdyni pod opieką nauczycielek Anny Rzepy oraz Marty Mąkosy, we współpracy z partnerami, do grona których należy parkowa firma Pelixar S.A. odpowiedzialna za kwestie techniczne i prawne przeprowadzanych lotów.
Docelowo rozwiązanie ma posłużyć do pomiarów stratosferycznych składu powietrza i badania bakterii.