Plaid ogłasza strategiczne inwestycje Mastercard i Visa

Dodane:

Marta Wujek Marta Wujek

Plaid ogłasza strategiczne inwestycje Mastercard i Visa

Udostępnij:

Kiedy fintech Plaid ogłosił w zeszłym roku swoją inwestycję serii C w wysokości 250 milionów dolarów, pominął kilku kluczowych inwestorów. Dziś okazało się, że Mastercard i Visa cicho uczestniczyły w rundzie.

Dla firmy takiej jak Plaid, która tworzy interfejsy API, aby umożliwić klientom płynny dostęp do ich kont bankowych w aplikacjach, wsparcie dwóch największych firm kredytowych na świecie to wielka sprawa. Może to oznaczać, że startup zamierza szerzej zająć się płatnościami, chociaż nie podał żadnego konkretnego oświadczenia w tym temacie.

Prezes i współzałożyciel Zach Perret, napisał na swoim blogu o szerokich implikacjach związanych z udziałem tych firm. – Jesteśmy szczególnie podekscytowani tym, co ta informacja oznacza dla naszych klientów i konsumentów. Jako branża łączymy wspólną wizję ekosystemu otwartego, bezpiecznego i zachęcającego do innowacji, możliwości są nieograniczone – napisał.

Plaid

Plaid pomaga programistom łączyć się z usługami finansowymi w podobny sposób, jak Stripe pomaga im łączyć się z płatnościami lub Trello z narzędziami komunikacyjnymi. Mając dostęp do zestawu narzędzi Plaid, programiści mogą wbudować w swoje aplikacje dostęp do informacji bankowych i innych danych finansowych bez konieczności posiadania wiedzy na temat łączenia się z tysiącami różnych systemów bankowych.

– Wszyscy w USA mogą teraz korzystać z tego produktu. Niektóre z tych połączeń są super szybkie i natychmiastowe, a niektóre z nich mogą zająć dzień. To, co robimy, polega na tym, że pakujemy to wszystko w produkt. Jako programista nie musisz się martwić o różne metody uwierzytelniania w niektórych z banków – powiedział były CTO i współzałożyciel William Hockey.

Od momentu uruchomienia Plaid zebrał ponad 310 milionów dolarów, a inwestycja serii C w zeszłym roku przyniosła ze sobą grubą wycenę na 2,65 miliarda dolarów. Tego rodzaju strategiczne inwestycje pokazują, że cała branża stoi za startupem, a zaangażowanie Mastercard i Visa zapewnia firmie dodatkową wiarygodność na rynku.

Interfejsy API

O co chodzi z API? PSD2 wymusza na bankach konieczność przekazywania danych do TPP,  zachowując  jednocześnie najwyższe standardy bezpieczeństwa w czasie całego procesu. W związku z tym banki są zobowiązane do korzystania z mechanizmu API (Application Programming Interface), które spełnia wymogi RTS oraz zapewnia najwyższą ochronę danych. Tłumaczyliśmy to jakiś czas temu tutaj.

Banki doskonale zdają sobie sprawę z tego, że nie ma sensu ścigać się z fintechami, skoro można efektywnie z nimi współpracować. Zwłaszcza że startupy często mają już doświadczenie w budowie narzędzi wykorzystujących open banking i interfejsy API na innych rynkach. Również na polskim rynku wiele się dzieje w tym zakresie.

– Wejście w życie dyrektywy PSD2 wymaga w każdym banku zdefiniowania, w jaki sposób współpracować  z ekosystemem startupów. Większość graczy na rynku wie, że budowa infrastruktury, która umożliwi tego typu partnerstwa, po prostu się opłaca. Akceleratory startupów prowadzone przez banki, jak „Let’s Fintech with PKO Bank Polski”, to dobry sposób, aby w bezpiecznym środowisku testować nowe rozwiązania, a często także wspólnie je tworzyć. – tłumaczył w rozmowie z nami Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji PKO Banku Polskiego.